העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד, שבבעלות קטארית, דיווח היום (ראשון) כי ישראל ביקשה ממצרים "להתערב לשחרור האסירים הפצועים והקשישים, באמצעות תהליך משא ומתן מהיר". ההערכה היא כי כ-100 אזרחים נחטפו על ידי חמאס לשטח רצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
אבינתן
אבינתן
אבינתן, אחד החטופים ממסיבת הטבע ליד רעים
בצהריים הודיע דובר צה"ל כי צה"ל הקים חמ"ל אחוד "לגיבוש תמונת המצב לאיתור נעדרים וחטופים, חיילים ואזרחים. החמ״ל יתכלל את הנתונים עבור כלל גופי הביטחון - צה"ל, משטרה ושב"כ". נמסר כי בראש הצוות יעמוד אלוף (במיל') ליאור כרמלי, "שבתוך כל המורכבות ואי הוודאות מחויב להוציא הודעות מהימנות ובמהירות האפשרית". עוד נמסר כי חלק מהמשפחות כבר קיבלו הודעות אודות יקירהן.
תחת פיקוד החמ"ל יישבו נציגים של כלל גופי הביטחון והמודיעין, וכן מערך אית"ן האחראי על איתור הנעדרים של צה"ל. הוא ימקד את משימתו בגיבוש תמונת המצב כלל הנעדרים והחטופים ומאמצי האיתור והודעות למשפחות החטופים, האזרחים והחיילים.
תיעוד מתקיפת צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

עו"ד אורי סלונים, ששימש במשך כשלושה עשורים יועץ לשבעה שרי ביטחון בנושא שבויים ונעדרים, אמר כי "מה שראינו אתמול וחווים כעת הוא משהו שלא נראה לא רק אצלנו, אלא אולי אף פעם לא בעולם. אי הוודאות הזו היא עינוי, מעולם לא הייתה לנו כזו כמות של בני ערובה אצל מחבלים. המבוגרים בינינו זוכרים שהחלפנו שבויים עם מצרים אחרי מלחמת יום כיפור, ועד היום עסקנו בהחזרת בודדים, פה מדברים ב-100 בני אדם ויותר, זה סיפור אחר לגמרי".
לדבריו, השעות הקרובות "מאוד קריטיות". הוא הוסיף כי "יהיו בשעות ובימים הקרובים המון תרגילים פסיכולוגיים ולשם כך בצד שלנו חשוב שיהיו האנשים הכי טובים ולא מתלהמים שינהלו את האירוע". מאז אתמול בבוקר הוא מקבל עשרות שיחות מאנשים שמחפשים את יקיריהם ומבקשים ממנו לסייע. הוא לא גויס ליחידה הצבאית שמטפלת בשבויים ונעדרים, אך הוא בקשר עימה בהתנדבות.
"מדובר במאות אנשים, בסיפור שמלווה את הלחימה, אבל הוא לא פחות חשוב ממנה", הוא אמר. "המורל של המדינה לא מושפע רק מהלחימה אלא בעיקר מזה שאנשים נחטפו. הסרטונים והעובדה שהם נמצאים שם בכל מיני חורים מורידים את המורל".
2 צפייה בגלריה
עזה
עזה
הרס בעזה אחרי תקיפת צה"ל
(צילום: Ahmad Hasballah/Getty Images)
הבוקר תקף צה"ל מטרות נוספות של חמאס ברצועה. דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב תקפו תשתית צבאית בביתו של ראש מחלקת המודיעין בחמאס. במהלך הלילה צה"ל תקף עשר מטרות של תשתיות מבצעיות של חמאס ששימשו להכוונת טרור ברצועת עזה נגד מדינת ישראל. בין המטרות מטה מודיעיני ומבנה צבאי ששימש את הכוח האווירי של ארגון הטרור.
במקביל, הותקפו שני סניפי בנק המשמשים את חמאס למימון טרור, בהם הבנק הלאומי האיסלאמי וסניף הבנק הראשון של הארגון, מתחם לייצור אמצעי לחימה אוויריים בשימוש הכוח האווירי של הג'יהאד האיסאלמי בעזה, מבנה שבו נמצאים משרדים ומחסן שבו ארגון הטרור מאחסן אמצעי לחימה וציוד צבאי.
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, מסר בהצהרה כי "כוחות צה"ל פעלו כל הלילה להביא להבטחת העוטף,להרוג מחבלים ולהשתלט על כל מוקדי הלחימה. יש לחימה וקרבות הירואיים לחילוץ בני ערובה שמתרחשים גם כעת. מאות מחבלים נהרגו, ועשרות נלקחו בשבי. ישנם כוחות שנלחמים בכפר עזה וסריקות במספר רב של יישובים - צה"ל נמצא בכל היישובים".
תא"ל הגרי אמר כי יישובים מפונים וציין כי "המשימה שלנו ביממה הקרובה להגיע לפינוי של כל תושבי העוטף. ההתקפה של צה"ל היא חזקה, נמשיך ונרחיב את התקיפות שלנו. יש מאות מחבלים הרוגים ועשרות שבויים, מאות מחבלים נהרגו בדרכם לישראל ובנסיגה מחוצה לה".