דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הבהיר אמש (שלישי) כי לא ייכנס דלק לשטח הרצועה - על אף ההתרעות בעזה כי בתי החולים מתקרבים לקריסה. "דלק לא ייכנס לרצועת עזה. חמאס יכול להחזיר את הדלק שגנב מאונר"א לבתי החולים", אמר.
2 צפייה בגלריה
בית החולים שיפא
בית החולים שיפא
בית החולים שיפא בעזה. אור באפלה
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
אונר"א, סוכנות הסעד של או"ם לפליטים פלסטינים, הודיעה מצדה כי מלאי הדלק שלה אוזל, והזהירה כי ללא דלק יחדלו בתי החולים והמאפיות לתפקד, וכי הסיוע לא יגיע לרבים מהאזרחים הזקוקים לו נואשות. היא קראה לעולם לוודא שדלק יסופק לעזה, וטענה שאם הדבר לא ייעשה - ייפסקו כבר היום בערב משלוחי הסיוע ומי השתייה שהיא מעבירה.
ההערכה ברצועה היא שכמות הדלק המפעילה את בתי החולים דרך גנרטורים תיגמר היום. בעזה מדווחים כי בגלל המחסור בדלק והנזקים שנגרמו למבנים בשל הפצצות חיל האוויר, 25 בתי חולים מתוך 35 פועלים כעת ברצועה. "ברגע שהדלק ייגמר, כל בתי החולים יקרסו", מתריעים בעזה.
ישראל, שניתקה את החשמל ברצועה מאז שהחלה המלחמה, לא אפשרה הכנסת דלק בארבע פעימות הסיוע ההומניטרי שהתקיימו עד כה. באונר"א הזהירו כי "ברגע שלא ייכנס דלק, גם חלוקת הסיוע שנכנס לרצועה לא תתאפשר - כי לא תהיה יכולת שינוע בתוך הרצועה".
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
2 צפייה בגלריה
סיני מצרים מעבר רפיח גבול עזה
סיני מצרים מעבר רפיח גבול עזה
משאיות סיוע במעבר רפיח
(צילום: Mahmoud Khaled/Getty Images)
דובר צה"ל: "לא ייכנס דלק לרצועת עזה"
(צילום: דובר צה"ל)

כשברקע הלחץ האמריקני והבינלאומי לאפשר הכנסת סיוע לעזה, בשל החשש בעולם ממשבר הומניטרי חריף, אמש, סמוך לחצות, דווח על שיירת הסיוע הרביעית שנכנסה לרצועה ממצרים, דרך מעבר רפיח. באונר"א אמרו כי שמונה משאיות עם ציוד הומניטרי - מים, מזון ותרופות - חצו את המעבר. לדבריה השיירה אמורה הייתה לכלול במקור 20 משאיות, והיא לא ציינה מדוע 12 מהמשאיות לא חצו. לפי רשת CNN עד כה נכנסו לרצועה 42 משאיות בסך הכול.
לין הייסטינגס, המתאמת ההומניטרית של האו"ם בשטח הפלסטיני, אמרה מוקדם יותר אמש כי "בתי החולים על סף קריסה. חסרות תרופות, ציוד. מטפלים בחולים על הרצפה בגלל מחסור במיטות. רופאים פועלים ללא חומר הרדמה. 600 אלף איש מצאו מקלט במתקנים של אונר"א".
היא ציינה כי עד כה "נכנסו לעזה 54 משאיות הנושאות מזון, מים ותרופות. הסיוע הוא טיפה בים לעומת הצרכים - מדובר ב-4% מרמת הסחורות שנכנסו לעזה לפני המלחמה. הסיוע לא כולל דלק, שהוא קריטי להפעלת שירותים החיוניים לשמירת חיים. ללא דלק המבצע ההומניטרי שלנו ייעצר. בתי החולים לא יוכלו לתפקד ללא התפלה ואפייה. אנשים שותים מים מזוהמים, יש לכך סכנות בריאותיות. אנו מפצירים בישראל להכניס דלק ולחדש את הזרמת הסחורות ברמה שהייתה טרם המלחמה".
פורסם לראשונה: 22:09, 24.10.23