לא רק ביידן והדמוקרטים, גם הרפובליקנים דוחקים בישראל לגבש תוכנית ל"יום שאחרי". הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם – מי שרק לאחרונה ניפק נאום תקיף למדי בעד ישראל ונגד האיום של הנשיא ג'ו ביידן לעצור משלוחי נשק לצה"ל אם תיפתח פעולה נרחבת ברפיח – קרא אמש (יום ג') לישראל לקדם תוכנית עתידית מול הפלסטינים, גם בעזה וגם ביהודה ושומרון, בדיון בקונגרס שעסק במאמץ להגיע להסכם נורמליזציה מול סעודיה.
"צריך תוכנית לעזה, עכשיו": המסר של הרפובליקני הבכיר
(צילום: PBS NewsHour)

3 צפייה בגלריה
לינדזי גרהאם
לינדזי גרהאם
הסנאטור לינדזי גרהאם. "אין זמן טוב יותר מעכשיו, צריך תוכנית"
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
"אני לא רואה זמן טוב יותר מעכשיו. הצורך למצוא תוכנית לעזה ויו"ש אחרי שחמאס ייפול – והוא ייפול – הוא אמיתי. ההזדמנות היא היסטורית", אמר גרהאם בדיון בוועדת החוץ בסנאט, שבו השתתף מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. כמו בלינקן, גם גרהאם קרא "לקבל החלטות קשות", כשברקע הדרישה הסעודית מישראל להסכים לקידום, אפילו בצורה מסויגת או הצהרתית, של מדינה פלסטינית.
בשימוע שנערך בוועדה לבלינקן, שאל גרהאם אם אותה הסכמה למדינה פלסטינית היא הסכמה להקמתה באופן מיידי או רק לתהליך שעשוי להסתיים בסופו של דבר בהקמת מדינה בעתיד. בלינקן השיב, כפי שכבר ציין לא אחת, ש"חייב להיות נתיב ברור ואמין" למדינה פלסטינית.
גרהאם: "אבל לא כינון מדינה ביום הראשון?" בלינקן: "ביום הראשון זה בלתי אפשרי. זה צריך להיות אמין, ברור, ולפי דעתי זה צריך להיות מתוחם בזמן, וכמובן שזה צריך לכלול את הערבויות הביטחוניות הנדרשות לישראל". גהראם: "אז אתה לא מקדם אף הסכם נורמליזציה שיערער את ביטחון ישראל בנוגע לבעיה הפלסטינית?" בלינקן: "לא. כל הטעם של הנורמליזציה, אבל גם כל הטעם של הקמת מדינה פלסטינית, זה להבטיח את ביטחון ישראל בצורה טובה יותר".
מפגינה צועקת לבלינקן "פושע מלחמה" ומסולקת משימוע בקונגרס
(צילום: X)

גהראם גם שאל אם בלינקן סבור שכיבוש ישראלי ברצועה יכול להיות ממושך – כשברקע אזהרת שר הביטחון יואב גלנט שישראל נמצאת במגמה מסוכנת לדבריו של התקדמות לעבר ממשל צבאי – ובלינקן השיב שאינו סבור שכיבוש שכזה יכול להיות בר-קיימא. גרהאם העיר: "גם לי יש ספקות של ממש סביב זה".
גרהאם שאל את בלינקן אם סעודיה ואיחוד האמירויות יכולות, אם ירצו, "לשנות" את המצב בעזה ובגדה המערבית, ובלינקן השיב: "אני מאמין שמספר מדינות יכולות לשמש בתפקיד משמעותי, לפחות באופן זמני, אם הדבר יידרש, בסיוע במתן ביטחון וממשל (כוונתו לרצועה)".

הקריאה "להחליט", והאכזבה של יועץ ביידן

מוקדם יותר בדיון, שבתחילתו התפרצו מפגינים פרו-פלסטינים וקראו לבלינקן "פושע מלחמה", הביע מזכיר המדינה ספק ביכולתה של ישראל להתקדם לעבר הסכם נורמליזציה. "הסעודים דורשים הפסקת אש בעזה ונתיב למדינה פלסטינית – ויכול להיות שישראל לא מסוגלת או מוכנה להמשיך במסלול הזה", אמר.
בלינקן הבהיר שההסכם הנלווה לנורמליזציה, זה שיעסוק בברית ההגנה בין ארה"ב לסעודיה, קרוב להשלמה – אבל הדגיש שכדי להגיע להסכם של ממש יש להתקדם גם בדרישות שהוצבו לישראל. "הבית הלבן פעל להתקדם במשא ומתן על ההיבטים הדו-צדדיים של הסכם הנורמליזציה עם סעודיה, אך גם אם היינו מסכמים את ההסכמים הללו, הוא לא יוכל להתקדם בהיעדר דברים אחרים שצריכים לקרות כדי שהנורמליזציה תתקדם. היה ברור שהדבר ידרוש שקט בעזה ונתיב אמין למדינה פלסטינית. ישראל לא מסוגלת או רוצה להמשיך במסלול הזה".
3 צפייה בגלריה
מפגינים נגד מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס במחאה על תמיכתו ב ישראל בצל המלחמה ב עזה
מפגינים נגד מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס במחאה על תמיכתו ב ישראל בצל המלחמה ב עזה
מפגינים נגד בלינקן בדיון בסנאט. "פושע מלחמה!"
(צילום: Kent Nishimura / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בלינקן קרא לישראל לקבל החלטה, כדי שניתן יהיה להתקדם בעסקה שארה"ב מקווה שתאפשר לא רק נורמליזציה – אלא גם סיום של המלחמה בעזה ופתרון המצב בזירות האחרות שלה. "ישראל חייבת להחליט אם היא רוצה להתקדם ולנצל את ההזדמנות להשיג את מה שחיפשה מאז כינונה – יחסים נורמליים עם מדינות האזור", אמר.
מסר חריף אף יותר השמיע היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שאמר בשיחותיו השבוע בישראל – אחרי פגישתו עם נתניהו – כי הוא מאוכזב מאוד ממה ששמע. "עם ביבי לא תהיה נורמליזציה עם סעודיה", אמר סאליבן באותן שיחות. המסר מסאליבן הועבר לכמה אישים בישראל, שהתרשמו שהיועץ הבכיר של ביידן מאוכזב מאוד, כמעט מיואש, מהמצב – וחושש שנתניהו פשוט לא מסוגל להבין את גודל השעה, ולקבל החלטה היסטורית שתשנה את פני המזרח התיכון, ומעדיף לשמור על הקואליציה שלו עם בן גביר וסמוטריץ'.
המסר של סאליבן הוא שהסכם עם סעודיה "מסדר את כל הזירות" – כולל האיום של צווי מעצר בבית הדין בהאג – כיוון שההערכה היא שלא יעמידו לדין ראש ממשלה שנמצא באמצע תהליך מדיני-היסטורי. סאליבן אמר שהוא לא מצליח להבין כיצד נתניהו מוותר על כך, רק כי הוא פוחד מבן גביר. גורמים ששוחחו עם סאליבן הבינו שנתניהו לא מוכן לאשר כל ניסוח שמדבר על הפסקת לחימה, או משפט שמעניק חזון של הקמת מדינה פלסטינית בעתיד. לדברי גורמים אמריקנים, אותו נתניהו הוא הרי "אמן ניסוחים" – ופתאום לא מוכן לתת הצהרה מעומעמת שתאפשר לצאת מהמבוי הסתום.
3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן ובנימין נתניהו
ג'ייק סאליבן ובנימין נתניהו
נתניהו וסאליבן, שהתאכזב: "הוא כמעט מיואש"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"הרי אפשר למלא אצטדיון כדורגל עם אנשים שנתניהו הבטיח להם דברים ולא קיים. אנחנו ממש מיואשים. עם נתניהו לא תהיה נורמליזציה. יש כאן הזדמנות לשינוי פני המזרח התיכון. נתניהו חייב לקבל החלטה: או לשמר את הקואליציה שלו או על ללכת על מהלך היסטורי מול סעודיה שמחייב אותו לשלם מחיר שאולי יסכן את הקואליציה שלו", אמר גורם אמריקני.
כעדות אולי לתסכול הרב בוושינגטון, כמה גורמים אמריקנים אף שאלו בשיחות סגורות האם נתניהו והליכוד הם ממשיכי דרכו של בגין - או של כהנא. האנשים ששוחחו עם סאליבן התרשמו גם שארה"ב מתחילה לחשוב על "Plan B" – תוכנית גיבוי שעשויה לפגוע באינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל. בעבר כבר דווח על תוכנית חלופית שכזו, שתכלול אולי הסכם רק בין סעודיה לארה"ב.
פורסם לראשונה: 23:54, 21.05.24