מכתב האיום באמברגו נשק שהעבירה ארה"ב לישראל, אם סיוע הומניטרי לא יועבר לעזה - נחשב חריג במיוחד - ועלול לסבך את ישראל גם בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג - שהתבקש על ידי התובע קארים חאן להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard)
במכתב ששלחו מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין הם דרשו מישראל לנקוט בצעדים קונקרטיים תוך 30 יום. לצד מעבר קבוע של הסיוע ההומניטרי, הממשל האמריקני דורש מישראל לאפשר גם ביקורים של הצלב האדום אצל עצירים פלסטינים ולהקפיא את החקיקה נגד אונר"א.
בחודש מרץ, לפי המכתב, התחייבה ישראל לאפשר לשורת תנאים שאפשרו את המשך העברת הסיוע הצבאי. "מאז ההבטחות שניתנו במרץ והמכתב מאפריל, כמות הסיוע שנמסרה צנחה ביותר מ-50%", נכתב במכתב שהועבר לשרים גלנט ודרמר. "כמות הסיוע שנכנסה לעזה בחודש ספטמבר הייתה הנמוכה ביותר בכל השנה האחרונה".
המכתב הזה עשוי לשמש נסיבות ראייתיות חזקות לשימוש התובע שישראל כן מנעה באופן שרירותי את אספקת הסיוע ההומניטרי - לפחות עד מרץ 2024, אחרת לא היה צורך במכתבי הבטחה שניתנו במרץ ובאפריל - כפי שנחשף במכתב. האמריקנים אינם מנותקים מהמתרחש בהאג, והדלפת המכתב עשויה לחזק את השופטים שאמורים לקבל החלטה בבקשת התובע להוציא צווי מעצר דחופים נגד נתניהו וגלנט בשל טענותיו להתמשכות עבירות ההרעבה.
הצהרת התובע הכללי בהאג על בקשתו לצווי מעצר לגלנט ונתניהו
(צילום: ICC )

שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, אמרה הערב (רביעי) בדיון במועצת הביטחון של האו"ם כי "הבהרנו לישראל שהיא צריכה לעשות יותר לטפל במשבר ההומניטרי בעזה. לראשונה זה שבועות, מחסום ארז בצפון רצועת עזה נפתח מחדש. ישראל התחייבה לאפשר למשאיות להיכנס לצפון עזה ממעבר נוסף. משאיות נכנסו לעזה לראשונה זה שבועות, אבל זה לא מספיק. נדרשים עוד ועוד משלוחים ונדחף לזה. התהליך שראינו מאז השבוע שעבר לא מספיק. ארה"ב עומדת על כך שיש לאפשר הכנסת אוכל מידיית, שחייבות להיות הפסקות הומניטריות ברחבי עזה כדי לאפשר חיסוני פוליו והכנסת סיוע הומניטרי. מדיניות של הרעבה בצפון עזה תהיה נוראית ולא מקובלת, ויהיו לה השלכות על פי החוק הבינלאומי והחוק האמריקני. ישראל אמרה שזו לא המדיניות שלה ולא תנתק מזון. נבחן אם מעשי ישראל עולים בקנה אחת עם הצהרותיה".

ירייה ברגל?

גם דבריו של נשיא צרפת עמנואל מקרון נגד ישראל מחזקים את השופט הצרפתי - אחד משלושת השופטים בהרכב הקדם-משפט. ישנם שלושה שופטים שנבחרים לשרת בהאג על ידי ממשלותיהם: שופטת מרומניה שדעותיה לא ידועות, אחד צרפתי, ואחת מבנין - שדחתה את טענות ישראל לפיהן אין לבית הדין סמכות להידרש לחקירה במדינת פלסטין.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
(צילום: AP Photo/Peter Dejong)
בלינקן ואוסטין מאשימים למעשה את ישראל כי "מנעה באופן שרירותי" הכנסת משאיות לצפון רצועת עזה. בבית הדין נדרש התובע להוכיח שמדובר ב"מדיניות מאורגנת", ושמי שמבוקש נגדם צו פעלו בהתאם למדיניות הזו - כדי לבסס פשע נגד האנושות של השמדה. הדלפת המכתב מסייעת בהוכחת הטענה הזו, שנחשבת קשה מאוד להוכחה - שכן נדיר שיהיו מסמכים המעידים על תוכנית פלילית.
המכתב הזה, והאווירה הבינלאומית נגד ישראל שהולכת ומחריפה בימים האחרונים, במיוחד על רקע המלחמה בלבנון והדיווחים על ניתוק צפון רצועת עזה מאספקה - עלולים להאיץ את ההחלטה של בית הדין להוציא את הצווים. במובן מסוים, בית הדין מרוויח מחלוף הזמן. בינתיים העולם "מתהפך" נגד ישראל - והמכתב האמריקני יחזק את בית הדין בהחלטה.
מי שהדליף את המכתב, וסביר להניח שהוא דלף מישראל כדי להביך את האמריקנים ולהציגם כמי שמאיימים על ישראל באמברגו נשק, לא לקח בחשבון שהוא יורה למעשה לישראל ברגליים ומאשר את הטענות של התובע.
בישראל אמרו אתמול כי לא באמת היה שינוי מדיניות דה-פקטו של ישראל בכל מה שקשור בהכנסת הסיוע ההומניטרי, והמכתב החריף נובע מחוסר האמון של הממשל בכוונותיה של ישראל. האמריקנים חששו מכך שישראל מתכננת הרעבה על רקע "תוכנית האלופים" שאותה יזם אלוף במיל' גיורא איילנד, לצד בידוד צפון הרצועה.
בימים האחרונים דואגת ישראל להודיע שוב ושוב כי היא מכניסה סיוע לצפון רצועת עזה. לפי מתפ"ש, הגוף האמון על הכנסת הסיוע לעזה, 50 משאיות סיוע נכנסו היום לרצועה, 12 נכנסו אתמול ו-30 שלשום. בסך הכל נכנסו בעקבות הלחץ האמריקני 92 משאיות לצפון הרצועה בשלושת הימים האחרונים.