דירקטוריון רכבת ישראל החליט לעלות אתמול (שני) לישיבה החלטה על מינוי יועץ משפטי חיצוני כדי להתחיל בהליכי הדחת מנכ"ל החברה מיכאל מייקסנר בשל מה שהם מגדירים כ"התנהגות כושלת שלו בענייני רכש". המהלך אינו מפתיע, בוודאי לאחר הדחתו של מנכ"ל רשות שדות התעופה, חגי טופולנסקי, שהתפטר. לכולם היה ברור כי מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר, שכיהן בתפקיד גם בתקופתה של השרה הקודמת מרב מיכאלי, נמצא על הכוונת של רגב.
היא פעלה להדחתו בעזרת הדירקטוריון - שאת יושב הראש שלו היא מינתה בקדנציה הראשונה שלה במשרד התחבורה. ברקע תחילת ההליכים - מכתב חריף שיצא הבוקר מאותו יו"ר דירקטוריון, עו"ד משה שמעוני, שמסוכסך עם המנכ"ל, בו הוא מביע אי-שביעות רצון מצידו ומצד שאר חברי דירקטוריון החברה בנוגע להתקדמות נושא רכש הקרונות של רכבת ישראל. במכתב הוא מעלה טענות רבות על התנהלותו ה"תמוהה", כלשונו, של מייקסנר, שמנגד טוען כי שמעוני משקר.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב בפגישה עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני והמנכ"ל מיכאל מייקסנר
מירי רגב בפגישה עם יו"ר רכבת ישראל משה שמעוני והמנכ"ל מיכאל מייקסנר
רגב, שמעוני ומייקסנר
במכתב טוען שמעוני כי הוא אינו יכול לסמוך על שיקול דעתו של מייקסנר בנושא רכש הקרונות. סוגיית רכש קרונות חדשים לרכבת ישראל הפכה למהותית בשנים האחרונות, נוכח הגידול במספר המשתמשים בה לצד המחסור בקרונות ורכבות, מה שמונע לרוב את התאמת השירות לביקוש - ומכאן את האפשרות של יותר אנשים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
כידוע, ברכבת החליטו כבר לפני ארבע שנים על רכישת קרונות נוסעים חדשים מחברת "אלשטרום", אלא שרק לאחר שההסכם התבצע ועמד בפני סיום, התגלה כי חלקם לא יוכלו להתחבר לקרונות הקיימים, וזאת לאחר בדיקה מקיפה של הנושא, שבו התברר כי תהליך החיבור אינו רגיל והתגלו ליקויים שמצריכים תהליך פיתוח, מה שלמעשה מבטל את האפשרות להאריך את הרכבות הקיימות בקרונות נוספים.
גורמים בחברה אמרו ל-ynet כי לבסוף "נמנע אסון", לדבריהם, כאשר המנכ"ל שינה את דעתו לגבי סוגי הקרונות שהיו אמורים להירכש, אך שיקול דעתו המוטעה מעלה חשד לגבי פעילותו. שמעוני שלח את המכתב לטענתו לאחר אינספור פניות למנכ"ל להיפגש ולדון בנושא שלא נענו, והעובדה שמועד ההחלטה בנושא אל מול החברה המספקת את הקרונות חלף. לדבריו, השגיאות היו יכולים להוביל להפסדים לחברה.
רק לאחרונה, ולאחר שנים של דחיפה לרכישת הקרונות הלא-נכונים, שינה מייקסנר את דעתו בנושא, כך לפי גורמים בכירים ברכבת ישראל. "לצערי, ולמרות כל הניסיונות לקדם את נושא רכש הקרונות ברכבת ישראל, שיקול הדעת המוטעה שלך ואי-הובלת הנושא כנדרש ובהתאם לכללי מנהל תאגידי תקין, הביאו עד כה לחוסר החלטה בנושא אשר הינו מהותי ומרכזי ומהווה אבן יסוד בהתפתחות הרכבת".
2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
תחנת הרכבת בנתניה. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
במכתבו הוא מציין כי חברי הדירקטוריון היו עדים לרצף החלטות שאם היו מתקבלות "ייתכן והיינו עדים לבזבוז כספי ציבור, אי-יכולת מימוש של רכש קרונות שהיו עלולים להירכש ואף ייתכן שהיינו נמצאים במקרה דומה לזה שאירע בספרד בו נרכשו רכבות, אך אלו אינן יכולות לנוע במנהרות".
כאן מציג שמעוני את הכשל לתפיסתו: "ייתכן שהיינו רוכשים 200 קרונות להארכת הרכבות, לרכבות בנות עשר קרונות, אך שורה של חוסר התאמות הייתה פוגעת ביכולת להסיען והייתה נגרמת פגיעה בתפעול לאור המורכבות הרבה העומדת בצד הנעת פרויקט זה, על כך הגבת בעצמך בדיון האחרון שקיימתי בנושא. אני תמה כיצד הנעת ודחפת לרכש זה, כאשר אתה לבסוף אינך תומך ברעיון אותו אתה הובלת, תוך ניסיון לגייס את גורמי המשילות ואת הדירקטוריון, ורק בשל נקיטת משנה זהירות מצידי נמנעה טעות חמורה זו".
במכתב הוא טוען כי שינוי דעתו של מייקסנר, שמאז רוצה לרכוש קרונות אחרים, גרם לכך בין היתר שלא התבצע הרכש המבוקש זה חמש שנים - משנת 2019 ועד היום - וטוען כי הוא ושאר חברי הדירקטוריון רואים זאת כ"כשל ישיר שלך (המנכ"ל - ר"ר) בסוגייה זו".
במכתב, שאליו מצורפים עשרות מסמכים התומכים בדבריו של שמעוני, מלין האחרון כי פעם אחר פעם ביקשו חברי הדירקטוריון לדון בסוגייה, אך החומר לא הובא בפניהם במלואו לגבי עסקת הרכש שעומדת על סך 2.2 מיליארד שקלים מכספי משלמי המיסים. שמעוני לא עוצר כאן, ואף מאשים את מייקסנר שמאז כבר שינה את דעתו בנושא הרכש כי ידע על הבעיה, אך בכל זאת ניסה להמשיך במסע הרכש.
"קיים חשש לכאורה שאתה ידעת והטעתה את המערכת, כאשר בקשת לדון באופציה אחת שאתה, כך מסתבר מתנגד לה. בלשון המעטה, התנהלות זאת נראית תמוהה ומוזרה", נכתב. בסיכום המכתב מצוין כי הדירקטוריון פשוט אינו סומך על מייקסנר ושיקול דעתו בנושא. "בשיחות שקיימתי עם מרבית חברי הדריקטוריון, הגענו למסקנה שאיננה נמנעת, כי אין באפשרות הדריקטוריון לסמוך על שיקול הדעת שלך במקרה וזה ואיננו יכולים להיות משוכנעים במתווה שאתה מציג כעת ולתמוך בהארכת רכבות לעשרה קרונות, לשנות את החלטתך ולרכוש כעת רק קרונות אופניים".
במכתב התגובה ששלח מייקסנר ליו"ר הדירקטוריון, המנכ"ל שטח את כל הישגיו בתפקיד, והביא דוגמה לכך ש-28 רכבות כבר הוארכו ופועלות בצירים המרכזיים ופרויקט החשמול קוצר בצורה משמעותית. במכתב טוען מייקסנר כי לאחרונה דן עם הדירקטוריון במתווה הרכש המסתמן, ואף היה אמור להציג אותו לדירקטוריון ולכן אינו מבין את פשר המכתב שנשלח אליו.
"לא מובנת לי פנייתך במכתבך החדש, הרווי בציטוטים, הטלת דופי בי וטענות שגויות ולא נכונות. הפעמים הרבות שבהן קיבל הדירקטוריון עדכון בנושא במסגרת סקירות מנכ"ל שוטפות מוכיח שאין כל אמת בטענה". בסוף דבריו כותב מייקסנר בצורה אישית ליו"ר כי לדעתו הוא מנסה לפגוע בו מקצועית. "על כל ניסיון כזה שתעשה, שנועד ככל הנראה לצרכים אחרים שישרתו אותך, אני איאלץ לענות באופן מקצועי מלא".
בניגוד להדחתו של טופולנסקי, במקרה של מייקסנר יהיה קשה יותר לרגב לפטרו, שכן רכבת ישראל היא חברה ממשלתית. בכדי לכנס ולערוך למנכ"ל שימוע בדירקטוריון יצטרכו ברכבת להשתמש בייעוץ משפטי חיצוני שילווה את התהליך - וכל ישיבה תירשם בפרוטוקול.