הנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזריני התייחס בחשבון ה-X שלו למנהרה שחשף צה"ל, שבה נמצאה חוות שרתים של חמאס, מתחת לבניין של הסוכנות בשכונת רימאל היוקרתית שבמערב העיר עזה. לדבריו, "אונר"א לא ידעה מה נמצא מתחת למטה שלה ברצועה".
3 צפייה בגלריה
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
פיליפ לזריני מנהל אונר"א
"אנו עורכים פיקוח באזורי הפעילות שלנו". לזריני
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
תיעודים מתוואי תת הקרקע העובר תחת מבנה בית ספר בחסות אונר"א ופיצוצו ואמצעי הלחימה שאותרו
תיעודים מתוואי תת הקרקע העובר תחת מבנה בית ספר בחסות אונר"א ופיצוצו ואמצעי הלחימה שאותרו
מטה אונר"א שתחתיו נמצאה חוות השרתים של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
לדברי לזריני, "עובדי אונר"א עזבו את המטה ב-12 באוקטובר בעקבות הוראות הפינוי של ישראל, ובזמן שההפצצות התגברו באזור. לא השתמשנו במטה מאז שעזבנו אותו, ולא ידוע לנו על פעילות כלשהי שאולי התרחשה בו. אנחנו מבינים, באמצעות דיווחים בתקשורת, שהצבא הישראלי שלח חיילים למשימה במטה. לכן, אין באפשרותנו לאשר דיווחים אלה, או להגיב עליהם.
"בזמנים שבהם אין מלחמה, הסוכנות עורכת בכל רבעון פיקוח באזורים שבהם היא פועלת, כשהפיקוח האחרון הושלם בחודש ספטמבר 2023. אונר"א היא ארגון הומניטרי שאין לו את המומחיות הצבאית או הביטחונית והיכולת לבצע בדיקות צבאיות של מה שנמצא או עשוי להיות מתחת למטה שלה. בעבר, בכל פעם שנמצא חלל חשוד בקרבת או מתחת לשטחי אונר"א, מכתבי מחאה הוגשו מיד לשני הצדדים בסכסוך - הרשויות בפועל בעזה (חמאס) והרשויות בישראל. הנושא דווח באופן עקבי בדוחות שנתיים שהוצגו לאסיפה הכללית, ופורסם ברבים".
לזריני סיכם כי "הדיווחים בתקשורת זכאים לחקירה עצמאית, שכרגע אינה ניתנת לביצוע בהתחשב בכך שרצועת עזה היא אזור מלחמה פעיל. הרשויות הישראליות לא עדכנו את אונר"א באופן רשמי על המנהרה לכאורה".
סיור במנהרה שמובילה לחדר השרתים של חמאס - מתחת למטה אונר"א
(צילום: אלישע בן קימון, דו"צ)

3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
כץ: "על לזריני להתפטר"
(צילום: קובי קואנקס)
שר החוץ ישראל כץ הגיב לדבריו של לזריני, וכתב בחשבון ה-X שלו כי "נוכח החשיפה על המעורבות העמוקה של מטה אונר"א בעזה בפעילות הטרור של חמאס, ושימושו לצורכי טרור וכשער כניסה למנהרות טרור - פיליפ לזריני חייב להתפטר מיד. תגובתו שלא ידע היא נלעגת ועלבון לאינטיליגנציה".
בהמשך, התייחס גם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן לדבריו של נציב אונר"א, וכתב ב-X כי "לזריני, זה לא שלא ידעת, אלא שלא רצית לדעת. חשפנו מנהרות טרור מתחת לבתי ספר של אונר"א וסיפקנו ראיות לכך שחמאס ניצל את הסוכנות. הפצרנו בך לבצע חיפוש מקיף בכל המתקנים של אונר"א בעזה. אבל לא רק שסירבת, בחרת לטמון את ראשך בחול. קח אחריות ותתפטר היום. בכל יום אנחנו מוצאים עוד הוכחה שבעזה האו"ם שווה לחמאס ולהפך. לא ניתן לסמוך על שום דבר שהאו"ם אומר או טוען בנוגע לרצועה".
גם דובר הממשלה אילון לוי הגיב ב-X לדבריו של לזריני, ומסר כי "אונר"א ידעה על כך, והיא לא גילתה את זה מהתקשורת. הרשויות בישראל הזמינו את הנהגת הסוכנות לסייר בחוות השרתים של חמאס מתחת למטה הסוכנות בעיר עזה. לזריני התעלם מההזמנה".