3 צפייה בגלריה
שמעון קופר
שמעון קופר
שמעון קופר
(צילום: מוטי קמחי)
בית המשפט העליון דחה הבוקר (חמישי) ברוב דעות את ערעורו של שמעון קופר (61) בגין הרשעתו ברצח שתיים מנשותיו, אורית קופר וג'ני מור-חיים. לפיכך, העונש - שני מאסרי עולם שנגזרו על קופר ב-2016 - נותר על כנו.
השופט יוסף אלרון, שכתב את חוות הדעת העיקרית בפסק הדין, סבר בדעת מיעוט כי יש לזכות את קופר מחמת הספק מההרשעה בגין רציחת אשתו הראשונה אורית קופר ב-1994. אלרון סבר כי ההרשעה במקרה זה נסמכה על ראיות נסיבתיות, דלות ובלתי מספקות.
הרשעתו של קופר ב-2016
(ליאור פז)

בהתייחסו לתיק הרצח של אורית קופר, ציין השופט אלרון בין היתר כי "גיבוש המערך הראייתי לא נעשה בזמן אמת, העדויות בפרשה נמסרו ממרחק של כ-20 שנה, לא נמצאו ממצאים פורנזיים בנתיחה שלאחר המוות, דרך ההמתה נותרה בלתי פתורה, דוח הנתיחה ה'מפוברק' לכאורה שעליו הסתמך בית המשפט המחוזי כלל לא הוצג במשפט וקיומו מוטל בספק, וסיבת המוות אינה ידועה עד היום".
עוד ציין השופט אלרון כי "הוריה של אורית הביעו אף הם בפני בית המשפט את אמונתם כי המערער לא רצח את בתם". השופט אלרון הדגיש כי אמנם מקנן חשש בדבר מעורבותו האפשרית של קופר במותה של אורית, ואולם אין די בחשדות, בהשערות ובסברות כדי לבסס מסקנה של אשמה בעבירת הרצח של אורית קופר מעבר לספק סביר כנדרש במשפט הפלילי. לעומתו, השופטים יוסף עמית וג'ורג' קרא קבעו בדעת רוב כי יש להותיר על כנה את הרשעת המערער ברצח אורית קופר.
3 צפייה בגלריה
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
(צילום: גיל נחושתן)
בהתייחס להרשעתו של קופר ברצח ג'ני מור-חיים, שהייתה אשתו השלישית, קבעו השופטים פה אחד כי הם מותירים אותה על כנה. השופט אלרון ציין כי הרשעת קופר ברצח מור-חיים ב-2009 נתמכת בראיות מוצקות ובמערך נסיבתי מבוסס באופן שאינו מגלה עילה להתערבות בקביעות בית המשפט המחוזי.
בפסק הדין צוין כי "בראש ובראשונה, הוכח מנגנון ההמתה של ג'ני באמצעות הזרקת חומר הרדמה, אותו קופר קיבל מבת זוגו מריה (ד"ר מריה זקוטסקי. רופאה שאיתה ניהל קופר מערכת יחסים. ג"מ), אשר העידה על נטילת אמפולות הרדמה ללא רשות מבית החולים שבו הועסקה כרופאה מרדימה.
"בנוסף, הרשעת קופר נסמכה (בין היתר) על עדויות מפלילות נוספות, ובכללן עדות בנו, ממצאים בדבר מערכת היחסים הזוגית בינו לבין מריה, ראיות על אודות היערכותו הכלכלית על מנת להבטיח כי יירש את הבית בקיבוץ אייל, סיפוריו החלופיים למותה של ג'ני, ביום זירת ההתאבדות שכלל פיזור כדורים וחפיסות ריקות סביב גופתה של ג'ני ודיווח למד"א ולמשטרה על כך שנטלה את הכדורים".

"סיפור כזב 'ביטחוני' פנטזיונרי"

השופט עמית עמד על אורח חייו של המערער ועל הקשיים בגרסתו בנוגע למותה של אורית קופר. לדבריו, "המערער ניהל חיים כפולים משך כשנתיים עד למותה של אורית, ניהל מערכת יחסים מקבילה עם אישה אחרת ושיקר לכל אורך הדרך לגבי מערכת יחסים זו".
השופט עמית אף עמד בהרחבה גם על הדמיון החריג בין נסיבות מותה של קופר לנסיבות מותה של מור-חיים. "בשני המקרים המערער החל, בעודו נשוי, במערכת יחסים רומנטית עם אישה אחרת, ונקלע לדרך ללא מוצא שרק מות אשתו יכול היה לחלצו. בשני המקרים המערער התחייב כלפי בת הזוג החדשה או משפחתה התחייבויות שונות עוד בטרם הסתיימו נישואיו.
"בשני המקרים, סמוך למות אשתו, המערער החל בהיערכות לקראת מגורים משותפים עם בת הזוג החדשה והעביר חפצים מבית לבית. בשני המקרים, המערער קיבל מרשמים לעשרות כדורים בחסות סיפור כזב 'ביטחוני' פנטזיונרי, והפסיק לקבלם לאחר מות אשתו".
3 צפייה בגלריה
קופר בזמן מעצרו ב-2012
קופר בזמן מעצרו ב-2012
קופר בזמן מעצרו ב-2012
(צילום: עידו ארז)
השופט קרא סבר שהמסקנה כי המוות של אורית קופר נקשר למערער מבוסס במידה של למעלה מספק סביר. "בלב הדברים עומדת הקביעה כי זירת המוות בוימה על ידי המערער, בדומה לביום זירת המוות בעניינה של מור חיים. אין בנמצא כל תרחיש עובדתי אחר בעל אחיזה בראיות, ותזת הרצח היא ההסבר הסביר היחיד שנותן ביטוי ופשר למכלול הממצאים ולכלל מעשיו של המערער - הן לפני הרצח והן לאחריו".
קופר, תושב קיבוץ אייל, הועמד לדין בעקבות תחקיר התוכנית "עובדה". לפי כתב האישום, קופר רצח את אורית קופר ב-18 בינואר 1994 בדרך שלא הותירה סימן בגופה. אחרי שפיזר סביבה כדורים וחפיסות ריקות של תרופות הרגעה כדי ליצור מצג שווא שלפיו היא התאבדה, הוא הזעיק את אביה ואת מד"א.
לימים הוא התחתן עם מי שהייתה המאהבת שלו ולאחר מכן התגרש ממנה. אז הכיר את ג'ני מור-חיים והתחתן איתה. זמן מה לאחר מכן הוא הכיר את ד"ר זקוטסקי, וסיפר לה שהוא "צריך לצאת לחו"ל לרצוח אדם בשליחות ביטחונית". קופר ביקש מהרופאה חומר קטלני שממית ולא משאיר סימן בגוף.
הרופאה גנבה כמות קטלנית של החומר מבית החולים ותדרכה את קופר איך להשתמש בו. על פי האישום, קופר רצח את מור חיים בלילה שבין 20 ל-21 באוגוסט 2009. גם במקרה זה הוא פיזר כדורים וחפיסות של תרופות כדי ליצור מצג שווא של התאבדות. הבדיקה לגילוי רעלים לא איתרה דבר.
עורכי הדין אורי דייגי ועמית דויטשר, שייצגו את שמעון קופר מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו בתגובה: "מר קופר טוען לחפותו לכל אורך הדרך. לצערנו, בית המשפט העליון דחה את טענותינו והרשיע את קופר בשתי עבירות הרצח. כבוד השופט אלרון קיבל את טענותינו וסבר שההרשעה ברצח אשתו הראשונה אינה בטוחה ואינה מבוססת דיה וסבר שיש לזכותו מאישום זה.
"שיטת המשפט הישראלית דורשת כי התביעה תוכיח את אשמתו של אדם ברמה שהיא מעבר לספק סביר. חוות דעת מזכה של שופט אחד בהרכב היא כשלעצמה נוטעת ספק סביר באשמה. למרבה הצער, הספק הסביר בתיק הזה ימשיך לרחף כעננה. על כן אנו נלמד את ההחלטה ונשקול את המשך צעדינו".