חמישה חודשים בדיוק אחרי מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ופשיטת מחבלי ארגון הטרור על יישובי הדרום - התחקיר בצה"ל יוצא לדרך. צה"ל פתח בתחקיר טבח 7 באוקטובר, ויתמקד באירועי שלושת הימים הראשונים של המלחמה - והאירועים שקדמו לה - ממרץ 2018. התחקיר, כך מעריכים, יארך כשלושה חודשים. השאיפה היא שהתחקיר יוצג לרמטכ"ל הרצי הלוי החל מתחילת חודש יוני.
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תחקיר מתקפת חמאס - והאירועים שקדמו לה. פריצת הגדר ב-7/10
ארבעה מוקדי תחקיר מרכזיים נקבעו: התפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל ממרץ 2018, אז החלו "צעדות השיבה" סמוך לגדר המערכת. מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התוכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועת עזה; המודיעין ותפיסת האויב מ-2018 ועד לפרוץ המלחמה. מוקד תחקיר זה יכלול מספר נושאים כגון הערכת המצב לרבות האסטרטגית והמודיעינית, תרחישי הייחוס, התפתחות יכולות האיסוף, מנגנון הבקרה המודיעיני ו"איפכא מסתברא" בכל הדרגים;
המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל 7 באוקטובר ובימים שקדמו לו. מוקד זה יכלול בחינה של כלל ההחלטות שהתקבלו בכלל הדרגים ואופן בירור ושיקוף תמונת המצב. וגם פרק הזמן שבין 7 באוקטובר ועד 10 באוקטובר, אז הושגה שליטה ביישובי הדרום. מוקד זה יכלול תחקור של הפעלת הכוח בכלל הגופים בצה"ל, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף ובחינה של כוננויות סדר הכוחות, פקודות ופיקוד ושליטה.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בהתייחסות ראשונה למבצע חילוץ החטופים מעזה: ״זה היה לילה מורכב ומתוח״
הרמטכ״ל בהתייחסות ראשונה למבצע חילוץ החטופים מעזה: ״זה היה לילה מורכב ומתוח״
"אם לא ננתח באומץ נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל"
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
צעדות השיבה ב-2018. ארכיון
צעדות השיבה ב-2018. ארכיון
צעדות השיבה ב-2018. ארכיון
(צילום: AFP)
בצה"ל יתמקדו בנוסף בתחקור הקרבות והאירועים המרכזיים, בגיוס המילואים והמענה הלוגיסטי, איסוף ופינוי החללים, רציפות התפקוד ומרחב הנשימה בלחימה מבחינת חימושים. במסגרת התחקיר, כל מפקדה תידרש להציג בשבועיים הקרובים "מפת תחקירים פנימית" לאור השאלות המנחות, ולהציגה לרמטכ"ל הרצי הלוי. התחקיר יבוצע במשך שלושה חודשים - חודשיים לתחקור, וחודש נוסף לעיבוד ולתחקיר במטכ"ל ובדרג הבכיר.
בצה"ל מדגישים כי מטרת התחקיר, שמתבצע תוך כדי לחימה שעדיין נמשכת בכמה גזרות, היא ללמוד ולנתח באומץ את הפעולות כדי להפיק לקחים, לשפר את היכולות ולחזק את מאמץ החזרת התושבים והגנה עליהם. בצבא מדגישים ש⁠התחקור הוא הכרחי ללמידה ולהיערכות למערכה הבאה.
לתחקיר יש תכלית מבצעית קריטית, בטח ביחס לזירות שונות בתוך לחימה שעדיין מתקיימת. הרמטכ"ל הלוי מדגיש בשיחות שהוא מקיים בנושא שהתחקיר הוא הבסיס ללמוד מהכישלון. לדבריו, חשוב לעשות זאת תוך כדי המלחמה וזה נחוץ ליכולת של צה"ל לעמוד ביעדי המלחמה, ולכן הוחלט לצאת לדרך עם התחקיר כבר עכשיו. התחקירים בעת הזו הכרחיים להחזרה של התושבים בביטחון וכחלק מהמוכנות לזירה הצפונית.
הוא ציין כי הוא רואה חשיבות רבה לתחקיר אמת ונוקב. עם זאת הוא מבהיר כי זה לא מהווה שום תחליף לבדיקה חיצונית, כשבמקביל נזכיר כבר החלה בדיקת מבקר המדינה שנחשפה ב-ynet. התחקיר, מדגישים בצבא, הוא רק פנים-צה"לי לתכלית הלחימה.
במכתב (דף קרבי - אב"ק) ששלח למפקדי צה"ל כתב הלוי כי "מטרת התחקיר היא אחת: למידה! חווינו אירועים קשים בתחילת הלחימה, כשלנו בהגנה על אזרחים – משימה עליונה. אם לא ננתח באומץ את שעשינו, נתקשה ללמוד ולהשתפר, נתקשה להתייצב מול אזרחי ישראל ולומר שבדקנו ולמדנו ונדע להגן עליהם טוב יותר".