בעקבות לחץ של ממשל ביידן: שני חברי קונגרס אמריקנים מהמפלגה הדמוקרטית הסכימו לחתום על מכירת חבילת נשק משמעותית מארה"ב לישראל, שתכלול 50 מטוסי קרב מסוג F-15 בסך 18 מיליארד דולר. כך דיווח הלילה (בין שני לשלישי) ה"וושינגטון פוסט" מפי שלושה גורמי ממשל המעורים בנושא.
השניים, גרגורי מיקס ובן קרדין, הסכימו לחתום לפי הדיווח תחת לחץ כבד שהופעל עליהם מצד ממשל ביידן וגופים פרו-ישראלים, לאחר חודשים שבהם עיכבו את העסקה בצל חששותיהם לגבי מניין ההרוגים הגבוה בקרב האוכלוסייה האזרחית בעזה במהלך המלחמה.
2 צפייה בגלריה
מטס F-15 של חיל האוויר
מטס F-15 של חיל האוויר
F-15 של חיל האוויר
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
לפי הדיווח, השניים חתמו על אישור העסקה לפני כמה שבועות, אך הדבר טרם פורסם. רק באפריל האחרון אמר מיקס, הדמוקרט הבכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, כי יעצור את חבילת הנשק אלא אם יקבל הבטחות מהממשל לגבי אופן השימוש במטוסי הקרב והתחמושת בעזה. בריאיון ל-CNN אמר: "אני לא רוצה שכלי הנשק שנמצאים בידי ישראל ינוצלו באופן שיגרום לעוד הרג. אני רוצה לוודא שסיוע הומניטרי ייכנס פנימה כדי שאנשים לא ימותו ברעב, ואני רוצה שחמאס ישחרר את החטופים". כמו כן, הוא הביע את תמיכתו בפתרון שתי המדינות.
על פי הגורמים ששוחחו עם ה"פוסט" בעילום שם, קרדין, הדמוקרט הבכיר בוועדת החוץ של הסנאט, השתהה עם החלטתו למרות היותו תומך נלהב של ישראל, מתוך סולידריות עם עמיתו מיקס. יחד, הם שניים מארבעה מחוקקים שיש בכוחם להטיל וטו על עסקאות מכירת נשק לצבאות זרים. במקרה של העסקה הנוכחית, שני הרפובליקנים המובילים בוועדות - הסנאטור ג'ים ריש מאיידהו ומייקל מקאול מטקסס - חתמו על אישור המכירה כבר לפני חודשים.
כעת, מבחינה פרוצדורלית יכולה מחלקת המדינה של ארה"ב להודיע ​​לקונגרס על אישור המכירה, וזהו השלב הבא להשלמת העסקה. דובר מחלקת המדינה סירב להגיב כשנשאל מדוע ההודעה לקונגרס טרם נשלחה - בהנחה שהאישור אכן התקבל לפני כמה שבועות - וסירב למסור פרטים על סטטוס המכירה.
אם תאושר באופן סופי, העסקה תהפוך לאחת מחבילות הנשק הגדולות לישראל מאז תחילת המלחמה לפני יותר משמונה חודשים. ב"פוסט" הזכירו כי לרוב כלי הנשק המועברים מארה"ב לישראל משולמים בפועל על ידי משלם המסים האמריקני, במסגרת התמיכה בסך 3.3 מיליארד דולר שארה"ב מעבירה לישראל מדי שנה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
יסיר גם את ההגבלות על פצצות ופגזים? הנשיא ביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
מיקס אמר ל"פוסט" כי הוא היה ב"קשר הדוק" עם הבית הלבן בנוגע לחבילה ו"הפציר בממשל לדחוף את ישראל לבצע שיפורים משמעותיים וקונקרטיים בכל הנוגע למאמצים ההומניטריים והגבלת הפגיעה בבלתי מעורבים". הוא הדגיש כי מטוסי הקרב יסופקו בעוד "שנים מהיום", ואמר כי הוא ממשיך לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני איומים מצד איראן וחיזבאללה. במקביל, דובר מטעם קרדין אמר ש"המכירה עברה את תהליכי הבדיקה הרגילים".
הדיווח מגיע בצל ההגבלות שהטילה ארה"ב בחודש מאי על משלוחי פצצות ופגזים בשל החשש מנפגעים רבים בפעולה של צה"ל ברפיח. אמש דווח ב"בילד" הגרמני כי מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, התחייב בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ארה"ב תסיר את המגבלות הללו. בהמשך לדיווח זה, ב"פוסט" ציינו מפי גורמים רשמיים כי ממשל ביידן אכן שוקל את הסרת המגבלות על משלוח של כ-3,500 פצצות.