ממשלת אוסטריה הודיעה בצהריים (יום א') על סגר ארצי ללא-מחוסנים, שיחל הלילה בחצות, במטרה לבלום את גל התחלואה שמשתולל במדינה. הסגר אוסר על לא-מחוסנים מעל גיל 12 לעזוב את בתיהם למעט לצורך עבודה, קניית מצרכים, יציאה להליכה – או קבלת החיסון לנגיף הקורונה.
הרשויות באוסטריה חוששות שהצוותים בבתי החולים לא יצליחו להתמודד עם העלייה במספר חולי הקורונה המאושפזים. הקנצלר החדש, אלכסנדר שלנברג, אמר היום לכתבים בווינה: "העבודה שלנו כממשלה היא להגן על העם. לכן החלטנו שהחל ממחר יהיה סגר על לא-מחוסנים". שלנברג הסביר כי "המצב חמור", וציין שההחלטה התקבלה בלב כבד. "לצערנו מדובר בצעד הכרחי", הוא אמר.
פרופ' נחמן אש על תחלואת אירופה: ייתכן ונגדיר שוב מדינות כאדומות
(צילום: אלכס גמבורג, נויל האריס)

3 צפייה בגלריה
אלכסנדר שלנברג
אלכסנדר שלנברג
אלכסנדר שלנברג
(צילום: AFP)
לפי סוכנות הידיעות APA הסגר יחול על 2 מיליון איש, מתוך 8.9 מיליון תושבים שחיים באוסטריה. הסגר הארצי באוסטריה לא יחול על ילדים מתחת לגיל 12, שטרם קיבלו את החיסון לנגיף.
הקנצלר שלנברג אמר שבשלב זה הסגר על אוסטרים שאינם מחסונים מתוכנן להימשך עשרה ימים. הוא קרא לרשויות לוודא שמי שיוצאים מהבתים – למטרות שאינן הכרחיות – אכן קיבלו את החיסון לקורונה. המשטרה תערוך בדיקות רנדומליות בזמן הסגר, ולא-מחוסנים שיפרו את ההגבלות יקבלו קנס עד 1,450 אירו. גורמים רבים באוסטריה, כולל במשטרה ובמפלגה השמרנית של הקנצלר, הטילו ספק בסיכויים של הרשויות לאכוף בהצלחה סגר ארצי שחל רק על חלק מהאוכלוסייה.
3 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
בדיקת קורונה בווינה
(צילום: AFP)
שיעור המחוסנים באוסטריה הוא מהנמוכים במערב אירופה: רק 65% מהאוכלוסייה מחוסנים לגמרי. "שיעור המתחסנים נמוך בצורה מבישה, אנחנו חייבים להעלות אותו", אמר היום הקנצלר שלנברג כשהודיע על הסגר. אוסטרים רבים מטילים ספק ביעילות החיסונים לקורונה, ומי שתורמת לתופעה היא מפלגת החירות מהימין הקיצוני - המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט האוסטרי.
בניגוד להולנד, שמתמודדת כעת עם גל תחלואה והטילה הגבלות חדשות על כלל האוכלוסייה, הממשלה האוסטרית אמרה שהיא מעוניינת להימנע מהגבלות על מי שמחוסנים לגמרי. בהולנד נעצרו אתמול בעיר ליוורדן בצפון המדינה 15 מתפרעים שמחו נגד ההגבלות, שקובעות בין השאר שהמסעדות והפאבים ייסגרו ב-20:00. בכיכר בעיר התקיימה הפגנה בהשתתפות מאות אנשים.
3 צפייה בגלריה
נגיף קורונה אוסטריה פתיחת מספרות
נגיף קורונה אוסטריה פתיחת מספרות
מספרה באוסטריה. הממשלה לא רוצה להטיל הגבלות על מחוסנים
(צילום: רויטרס)
בשבועות האחרונים אוסטריה סובלת מעלייה מדאיגה בתחלואה, והיום דיווחה על 11,522 נדבקים חדשים בנגיף לעומת 8,554 לפני שבוע. לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר שיעור הנדבקים באוסטריה עומד על 710.8 לכל 100 אלף איש. לשם השוואה, בגרמניה השכנה - שגם היא סובלת מעלייה מדאיגה בתחלואה, שיעור הנדבקים בקורונה הוא 289 ל-100,000 תושבים.
מחר, בנוסף לסגר הארצי על אזרחים לא-מחוסנים, תחל אוסטריה לחסן לקורונה ילדים בגילאי 5 עד 11. היא תהיה המדינה הראשונה באזור שעושה זאת. המבצע ייפתח במרכז חיסונים בבירה וינה.