לאחר השריפות מבלוני תבערה: חיל האוויר תקף בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

אחרי ההתפרעויות, פציעתו הקשה של לוחם מג"ב, השריפות בשדות העוטף ותגובות חיל האוויר - עוד עליית מדרגה בישראל לקראת אפשרות של החרפת ההסלמה מול חמאס: כחלק מהערכת המצב והיערכות צה"ל להפרות סדר נוספות בגבול רצועת עזה, הוחלט היום (ג') על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים.
ארגונים פלסטיניים הודיעו אתמול כי בכוונתם לקיים מחר צעדה מחאן יונס ורפיח לעבר גדר הגבול עם ישראל. המחאה תיערך תחת הכותרת של "התנגדות למצור הישראלי ולעיכוב בשיקום רצועת עזה".
6 צפייה בגלריה
חיילים נחים במוצב צבאי סמוך לגבול עזה
חיילים נחים במוצב צבאי סמוך לגבול עזה
חיילי צה"ל בגבול עזה, הערב
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
עימותים בין צה"ל לפלסטינים ליד גדר הגבול עם עזה
חשש לעימותים בגלל ההפגנה ליד הגבול
(צילום: AP)
במהלך הימים האחרונים נערכו כוחות צה"ל באופן מסיבי תוך אישור תוכניות ייעודיות, תרגולים במוקדים השונים ומסדרים בשטח. דובר צה"ל מסר לקראת הכוונה של פלסטינים בעזה לקיים מחר הפגנות המוניות סמוך לגדר הגבול כי "כוחות צה"ל יפעלו בתקיפות אל מול אירועי ניסיונות הטרור בגדר". גורם צבאי עדכן כי התגבור יהיה בהיקף של שתי יחידות מיוחדות - פלוגת שריון וצלפים.
בהערכת המצב שהתקיימה היום באוגדת עזה, דנו במגוון תרחישים אפשריים, בהם הפרות סדר במרחב גדר המערכת וכן הפרחת בלוני תבערה וירי רקטי לשטח מדינת ישראל. בהערכת המצב ואישור תוכניות באוגדת עזה שבראשה עמד מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, עסקו בהכנת הכוחות אל מול הפרות סדר המוניות, במיקום הכוחות השונים ובנוהלי הפתיחה באש.
6 צפייה בגלריה
מחבלים משגרים בלוני תבערה מרצועת עזה
מחבלים משגרים בלוני תבערה מרצועת עזה
יחידת הבלונים מאיימת בהמשך השיגורים
במקביל, מקורות פלסטיניים ציינו כי מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שוחח היום עם גורמי הביטחון במצרים בנוגע להתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. הפלגים הפלסטיניים פרסמו היום שוב הודעה שבה קראו לציבור ברצועה להשתתף בפעילויות העממיות שצפויות להתקיים מחר.
גורמים במצרים אמרו הערב לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הנייה ניסה להכיל את הזעם בקרב הבכירים בקהיר שעוסקים בסוגיה הפלסטינית באמצעות שיחות שערך עם בכירים ובראשם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. במצרים זועמים על חמאס ועל הארגונים האחרים ברצועה לנוכח האירועים האחרונים וההתפרעויות לאורך הגבול עם ישראל.
לפי הגורמים ששוחחו עם העיתון, הנייה הביע נכונות להיענות למאמצים המצריים במשא ומתן העקיף עם ישראל, לאחר שראש המודיעין המצרי הצליח להוציא מירושלים הקלות מול עזה. הנייה ביקש מהמצרים לפתוח מחדש את מעבר רפיח שנסגר בשל המבוכה שנגרמה להם מול ישראל בהסלמה בימים האחרונים. משרד הפנים של חמאס בעזה הודיע הערב כי המעבר יוסיף להיות סגור גם מחר.
לפי הדיווח בעיתון הקטארי, במצרים ביקשו מהנייה לנקוט צעדים שיעידו על "כוונות טובות" לפני שיסכימו לפתוח מחדש את מעבר רפיח ולחדש את אספקת הסחורות לרצועה. כמו כן המצרים הזהירו את חמאס מנקיטת צעדים חד-צדדיים, בזמן שממשלת ישראל מביעה נכונות להתקדם.

איומי יחידת הבלונים להבעיר את השטח

בעזה תועדו היום אנשי יחידת הבלונים מאיימים להמשיך לשגר בלוני תבערה לעבר ישראל. על שלטים שנשאו נכתב: "סוף למצור", "אם נגזר עלינו לסבול - לא נסבול לבד". בעזה עוקבים אחר הפרשנויות בישראל אל מול ההתמודדות של הממשלה עם ההסלמה באירועים.
מנגד, במסגרת ההקלות הנמשכות לרצועת עזה התאפשרה אתמול הכנסתן של 110 מכוניות, לראשונה מאז מבצע "שומר החומות", כך לפי כלי התקשורת הפלסטיניים. יבואן כלי רכב עזתי אמר לאתר חדשות מקומי כי המכוניות הוחזקו בישראל כמה חודשים עד שהוכנסו לרצועה. הוא הוסיף כי 500 מכוניות נוספות ממתינות לכניסה לעזה בימים הקרובים.
6 צפייה בגלריה
קריקטורה פלסטינית שמציגה את נפתלי בנט כרוך לבלון תעברה
קריקטורה פלסטינית שמציגה את נפתלי בנט כרוך לבלון תעברה
קריקטורה פלסטינית שמציגה את רה"מ בנט כרוך לבלון תעברה
6 צפייה בגלריה
110 המכוניות שהוכנסו לרצועת עזה במסגרת ההקלות
110 המכוניות שהוכנסו לרצועת עזה במסגרת ההקלות
110 המכוניות שהוכנסו לרצועת עזה במסגרת ההקלות
חיל האוויר תקף בין שני לשלישי כמה מטרות של חמאס בצפון ובדרום רצועת עזה, בתגובה להפרחת בלוני תבערה משטח הרצועה, שהובילו אתמול לפרוץ תשע שריפות בעוטף.
גם בשבת האחרונה תקף חיל האוויר יעדים של חמאס במרכז ובצפון רצועת עזה, כמה שעות אחרי שלוחם משמר הגבול סמל-ראשון בראל חדריה שמואלי נפצע קשה בגבול מירי מטווח קצר של מחבל פלסטיני. גם היום לא חל שינוי במצבו של הלוחם שמאושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע.