בצה"ל אמרו בצהריים (חמישי) כי עוצר היציאות שעליו הוחלט היום בצבא מיועד בעיקר לחיילי ההכשרות - כדי לתגבר את הגבולות והגזרות, גם לאור יום שישי האחרון של חודש רמדאן - שיצוין מחר ועלול להיות רגיש ונפיץ. במקביל, גורמים בישראל העריכו: "איראן תנסה משהו - אבל נדע להתמודד. אין חשש למלחמה אזורית".
עוד הבהירו בצה"ל כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, הגבלות חדשות, או הנחיות להצטיידות באמצעים לשעת חירום. "הנחיות פיקוד העורף נותרו ללא שינוי. אין צורך לקנות גנרטורים, לאגור מזון ולהוציא כסף מכספומטים. כמו שנהגנו עד היום, אנחנו נעדכן מיד בכל שינוי במידה ויהיה באופן רשמי ומסודר", נמסר מטעם דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי.
הערב, נשא תא"ל הגרי הצהרה, ואמר כי "אנחנו נמצאים בכוננות גבוהה בכל הזירות. אנחנו מסתכלים על האיומים ומסכלים אותם כל הזמן". לדברי הגרי, "אנחנו מקיימים הערכות מצב כל העת ומתייחסים ברצינות לכל אמירה ולכל אויב. שצריך לעבות, מעבים, וכשצריך לחדד, מחדדים היערכות - וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. ההמלצה היחידה שלי - להיות עירניים ואחראיים, ולעקוב אם יש שינויים".
5 צפייה בגלריה
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי
"כמו שנהגנו עד היום, אנחנו נעדכן מיד בכל שינוי במידה ויהיה". דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא אמרו גם שיש ניסיון לצמצם סוגיית חסימות ה-GPS, שנועדה למטרות הגנה מול מטרות אוויריות ומופעלת לעת לעת. השיבוש פוגע בין היתר ביכולת השימוש באפליקציית ההתרעות של פיקוד העורף, ולכן ממליצים בצבא להגדיר בה אזורי מיקום בהם חפצים המשתמשים לקבל התרעות - ולא להתבסס רק על המיקום הנוכחי.
מלבד זאת, בצבא ציינו כי דבריו של ראש אמ"ן אהרון חליוה, לפיהם "לא בטוח שהרע מכל מאחורינו", לא בהכרח מתייחסים למצב הנוכחי - הנוגע לכוננות וההיערכות בישראל לתגובה אפשרית של איראן על חיסול הבכיר בדמשק. דובר צה"ל התייחס בהצהרתו לדבריו של חליווה, ואמר כי "הדברים האלה נאמרו בתוך אמ"ן בפורום סגור. טוב שאנחנו נסתכל באופן רחב יותר וגם מחמיר על חלק מהתרחישים על מנת שנהיה מוכנים כמו שצריך - כי אנחנו עדיין במלחמה".
לטענת הגרי, הדברים של ראש אמ"ן נאמרו "מתוך מקום שאומר לאנשי אמ"ן: 'תסתכלו רחב'. זה מה שמצופה מאיתנו בארגון - להסתכל, לזהות - וככה צריך להתייחס לעניין הזה. אם יהיה משהו לעדכן את הציבור באופן קונקרטי אנחנו נעדכן".
5 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליוה
אלוף אהרון חליוה
הזהיר כי "לא בטוח שהרע ביותר מאחורינו". ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה
(צילום: איליה מלניקוב)
למרות ניסיונות ההרגעה של צה"ל, בעיריות השונות כבר נערכים לכל תרחיש. למשל, עיריית תל אביב הוציאה הודעה לתושביה, בה נכתב: "מדינת ישראל עדיין נמצאת במלחמה. לצערנו, האיומים טרם חלפו - לכן על כל אחת ואחד מאיתנו לשמור על מוכנות ועירנות כדי להתמודד עם מצב הסלמה". עוד נמסר: "חשוב לדעת שעיריית תל אביב-יפו ערוכה לתרחישים השונים, מבצעת כל העת תרגילים עם פיקוד העורף, וכי אנו בודקים את עצמנו ואת היערכותנו מדי יום. יחידות העירייה בכל התחומים - ביטחון, תפעול, הנדסה ומבנים מסוכנים, קהילה, רווחה, בריאות הציבור, חינוך ועוד - נערכות למצבים המאתגרים ביותר".
עיריית הרצליה פרסמה גם היא הנחיות לציבור, והפצירה: "קחו כמה דקות לוודא שאתם מצוידים כראוי לאירוע חירום של הפסקת חשמל ממושכת". לפי הודעת העירייה, נדרשים: "מים ומזון שאינו דורש קירור או בישול (כגון שימורים), מטענים ניידים לטלפונים טעונים מראש, ערכת עזרה ראשונה ותרופות, תאורת חירום על סוללות, רדיו הפועל על סוללות, אמצעי התרעה נוספים כמו יישומון פיקוד העורף בטלפון הנייד ופורטל החירום הלאומי במחשב הנייד, משחקי קופסה לילדים ומוצרי היגיינה". עוד נמסר כי "מומלץ להצטייד מראש בפריטים נוספים החיוניים לכם בהתאם למאפייני המשפחה, כמו מזון לתינוקות, ציוד ייחודי לאנשים עם מוגבלות, לבעלי חיים וכדומה".
גם עיריית כפר סבא הודיעה שהיא "ערוכה לכל תרחיש", וציינה כי "לאור החשש מהסלמה, קיימה העירייה הערכת מצב מיוחדת וקוראת לתושבים לפעול על פי הנחיות שיפורסמו, בהתאם למצב הביטחוני". ראש העיר רפי סער מסר: "אנו נמצאים בקשר עם גורמי צה"ל ומתרגלים את המסגרות העירוניות החיוניות לפעילות מותאמת, באם נידרש".
5 צפייה בגלריה
היערכות להסלמה בכפר סבא
היערכות להסלמה בכפר סבא
"אנחנו מתרגלים את המסגרות העירוניות החיוניות לפעילות מותאמת". היערכות להסלמה בכפר סבא
(באדיבות עיירית כפר סבא)
עוד נמסר מראש העיר: "היערכות העירייה לשעת חירום כוללת את כל הפעולות הנדרשות כדי לאפשר לתושבי העיר, ככל הניתן, להמשיך את שגרת חייהם גם בשעת חירום. לשם כך, נערכת העירייה למצב בו תצטרך להפעיל את מערך השירותים החיוניים להתנהלות העיר, ומכינה את המתקנים העירוניים המשמשים מחסה ומקלט ומתרגלת את המסגרות העירוניות לפעילות מותאמת. בנוסף, כלל מקלטים הציבוריים ממשיכים להיות פתוחים לציבור".
גם ראש העיר קריית מוצקין, ציקי אבישר, הודיע: "הוריתי על חלוקת העיר לרובעים ובניית מערך מתנדבים ייעודי לחירום. בשבוע הבא ביום חמישי ייערך כנס עירוני מרכזי לקליטת מתנדבים בעלי התמחויות שונות ורקע פיקודי". הודעות דומות נשלחו מעיריות נוספות ובהן גבעתיים, רמת גן וגם בכרמיאל שבצפון. מנגד, בערים חיפה, קריית ביאליק, נשר, וטירת כרמל אומרים כי אין כל שינוי בהיערכות.
באופן כללי, הרשויות המקומיות נערכות למנעד רחב של מצבי חירום אפשריים על רקע האיום האיראני, בהם נפילת רקטות וטילים, חדירות מחבלים והשבתת תשתיות אזרחיות. ההיערכויות והעלאות הכוננות בשלטון המקומי מבוצעות בתיאום מלא עם פיקוד העורף ועם משרדי הממשלה הרלוונטיים.
5 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
"מתחילת המלחמה, השלטון המקומי נערך להתלקחות ומצבי חירום". חיים ביבס
(צילום: דנה קופל)
במקביל, מרכז השלטון המקומי הודיע על השלמת רכישה של כ-600 מכשירי קשר לווייניים לצורך תקשורת בעתות חירום, למקרים בהם התקשורת הסלולרית לא תפעל זמנית. כל רשות מקומית צפויה לקבל שלושה מכשירי קשר המיועדים לחמ"ל הרשות, למנהלים בשטח וגם לבעלי תפקידים רלוונטיים מן הצבא ומהממשלה. המכשירים יפעלו על אותה רשת, יהיו מחוברים לחמ"ל לווייני, ויגובו על ידי מרכז השלטון המקומי.
"אני קורא לכלל התושבים ברחבי הארץ להישמע להנחיות פיקוד העורף והרשות המקומית, וכך נתמודד עם כל תרחיש שעשוי לבוא. מתחילת מלחמת חרבות ברזל, השלטון המקומי התייצב מיד ונערך להתלקחות ומצבי חירום. הרשויות המקומיות פועלות כל העת לתת מענה לתושבים באמצעות הדרכות, הסברה וקיום תרגילי מוכנות שוטפים", נמסר מטעם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.
לצד העיריות, האגף לחינוך התיישבותי שלח הודעות למנהלי פנימיות, בהן נכתב כי "בעקבות המצב הביטחוני והתרחישים הצפויים, בעיקר במרחב הצפון, בהתייעצות עם אגף הביטחון במינהל ובירושלים אנו ממליצים שלא להשאיר תלמידים בפנימיות בסוף השבוע, למעט תלמידים שאינם בני פינוי. נציין כי אין מדובר בהתרעה קונקרטית אלא בהגברת הזהירות".
5 צפייה בגלריה
כיפת ברזל בפעולה בעוטף עזה
כיפת ברזל בפעולה בעוטף עזה
כיפת ברזל בפעולה. כבר אתמול נמסר כי חיילי הגנה אווירית יגויסו מחדש למילואים
(צילום: AFP )
הכוננות המוגברות מגיעה בצל החשש מנקמה איראנית על החיסול בדמשק, מזכירות הממשלה הודיעה היום (חמישי) בצהריים על כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב הערב במשרד ראש הממשלה בירושלים. הקבינט יקבל עדכונים על ההיערכות לתגובה איראנית והמגעים לעסקת חטופים, וגם ידון בהרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.
לצד עוצר היציאות, עיבו בצה"ל מערכים בחיילי מילואים, בעיקר באמ"ן, בפיקוד העורף ובחיל האוויר. חיילי ההגנה האווירית, שנמסר כבר אתמול כי יגויסו מחדש למילואים, הם כאלה ששבו לאזרחות לפני כמה שבועות.
"מתחילת המלחמה אנו בכמות יירוטים גדולה של איומים מלבנון, תימן, סוריה ועיראק ומתחקרים כל אירוע כי ההגנה האווירית אינה הרמטית", אמרו בצבא. "התאמנו עצמנו מחדש ומפקד חיל האוויר אישית השתתף בחלק מתחקירי אירועי החדירה והפגיעה. נהיה ערוכים למגוון אופציות".