תושבי הפרבר הדרומי של ביירות שוקדים על תוכניות מילוט מאז התקיפה הישראלית שבה חוסל בכיר חיזבאללה פואד שוכר, תקיפה שאיימה להביא לפרוץ מלחמה אזורית. התוכנית של רובם כללה מעבר למגורים עם קרובי משפחה או שכירת דירות באזורים בעלי רוב נוצרי, דרוזי או סוני, הנחשבים בטוחים יותר באופן כללי מאשר אזורים בעלי רוב שיעי, שעליהם חולש חיזבאללה.
7 צפייה בגלריה
חסן נסראללה ופואד שוכר
חסן נסראללה ופואד שוכר
נסראללה ושוכר. החיסול קירב מלחמה כוללת
(צילום: Hezbollah Military Media, AP)
7 צפייה בגלריה
הבניין בו חוסל המחבל פואד שוכר
הבניין בו חוסל המחבל פואד שוכר
הבניין שבו חוסל שוכר. המראות עוררו בהלה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
ובכל זאת, עבור לבנונים מסוימים תוכנית ב' כללה דווקא מעבר לסוריה. השכנה ממזרח נמצאת אמנם בשנה ה-14 למלחמת האזרחים שלה, אבל הלחימה הפעילה בה דעכה, וברוב רחבי המדינה העימותים הצבאיים כמעט שאינם מורגשים עוד. אזרחים לבנונים, היכולים לחצות את הגבול לסוריה בלי צורך בוויזה, מבקרים כדבר שבשגרה בדמשק, ושכירת דירה בסוריה ידועה כזולה בהרבה מאשר בלבנון.
זהרה רדר, תושבת הדאחייה של ביירות, מעוז חיזבאללה, מספרת כי היא ומשפחתה נתקפו חרדה כשראו את הבניין שבו חוסל שוכר ב-30 ביולי נהרס. יחד איתו נהרגו שני ילדים ושלוש נשים. היה זה מראה שכמותו לא ראו בביירות כבר שנים, ולאורך כל חודשי המלחמה עד אז נמנעה ישראל כמעט לגמרי מלתקוף בבירה הלבנונית.
רדר מספרת שבתחילה חשבה משפחתה לעבור למקום אחר בתוך לבנון, אבל פוסטים ברשתות החברתיות שבהם הואשמו אזרחים עקורים – לצד חיזבאללה – בהבאת הסכנה של מלחמה כוללת, הניאו אותה מכך. גם העלייה במחירי הדירות בעקבות הגידול בביקוש הפכה את התוכנית הזו לפחות ריאלית. "גילינו ששכר הדירה רק מתחיל ב-700 דולר, וזה עוד לבית שלא היה מספיק למשפחה שלנו", היא אומרת. מדובר בסכום גבוה יותר מזה שרבים מהלבנונים מכניסים בחודש. בצר להם נשאו בני משפחתה של רדר את עיניהם אל מעבר לגבול: בעיר חלב שבצפון-מערב סוריה הם מצאו דירה עם ארבעה חדרי שינה בעלות של 150 דולר לחודש בלבד.
7 צפייה בגלריה
תקיפה מוצבים ומטות השייכים לחיזבאללה הלבנוני בדמשק
תקיפה מוצבים ומטות השייכים לחיזבאללה הלבנוני בדמשק
תקיפה ישראלית בדמשק. מתמקדים ביעדי איראניים
7 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה אסד. האיראנים פועלים משטחו, הוא מביט מהצד
(צילום: רויטרס)
ישראל כידוע יוצאת מעת לעת לתקיפות בסוריה, אבל בדרך כלל היא מכוונת את תקיפותיה ליעדים צבאיים איראניים שם, ומשטרו של בשאר אסד נמנע כמעט לגמרי מלהתערב בלחימה באופן ישיר. רבים בלבנון עוד זוכרים כיצד במלחמת לבנון השנייה שימשה סוריה מקלט לכ-180 אלף לבנונים שנמלטו מהפצצות ישראל ומצאו מחסה בבתי ספר, במסגדים ובמפעלים בארצו של אסד. מי שיכלו להרשות לעצמם גם שכרו שם בתים, וחלקם אף היכו שורש.
רוואד עיסא היה אז נער ונמלט לסוריה עם הוריו. כשהמלחמה הסתיימה באוגוסט 2006 הם שבו ללבנון, אבל אביו עיסא ניצל חלק מחסכונותיו כדי לקנות בית במחוז הסורי חמה, רק ליתר ביטחון. "הוא עשה את זה מתוך מחשבה שאם תהיה עוד מלחמה, כבר יהיה לנו בית מוכן שם", אומר עיסא. הבית וסביבתו לא נפגעו במלחמת האזרחים הארוכה של סוריה, ולפני כמה שבועות נסעו אחותו ובעלה להכין אותו לקראת בואה של המשפחה במקרה שהמצב בלבנון יידרדר.
עיסא, שעובד בהפקות וידאו, מספר שבתחילה תכנן לשכור דירת מפלט בלבנון עצמה אם הלחימה תתרחב, ולא להצטרף למשפחתו בסוריה, אבל לדבריו באזורים ה"בטוחים" של ביירות דורשים כעת שכר דירה דמיוני. בעל בית אחד למשל דרש 900 דולר לחדר בדירת שותפים, סכום שרבים בלבנון אינם יכולים אפילו לחלום עליו. "מחוץ לביירות", אומר עיסא, "זה לא הרבה יותר טוב".

פחד הפליטים הסורים: אם נחזור, נגויס בכוח

עזאם עלי, עיתונאי סורי המתגורר בדמשק, סיפר לסוכנות הידיעות AP כי בימים הראשונים שאחרי חיסול שוכר בדאחייה הוא היה עֵד לשטף של לבנונים ששכרו חדרי מלון ובתים בבירה הסורית. משפחה לבנונית אחת – חברים של חבר שלו – אף השתכנה בביתו לכמה ימים. בפוסט שפרסם בפייסבוק בירך את הלבנונים וכתב שהם "הפכו את העיר העתיקה של דמשק ליפה יותר". כעת הוא מעיד שאחרי שהרוחות בלבנון נרגעו מעט, חלק שבו לארץ הארזים וחלק נשארו בדמשק, "אבל הרוב נשארו".
7 צפייה בגלריה
מחנה ל פליטים פליט סורים מ סוריה במזרח לבנון
מחנה ל פליטים פליט סורים מ סוריה במזרח לבנון
פליטים סורים בלבנון. יש מי שלא חוזרים - מחשש שיגויסו לצבא
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
הפליטים הסורים בדרכם חזרה מלבנון לארצם
הפליטים הסורים בדרכם חזרה מלבנון לארצם
פליטים סורים שבכל זאת החליטו לחזור הביתה, מוקדם יותר השנה
שום סוכנות לא מנהלת רישום ברור של מספר האנשים שעברו מלבנון לסוריה בחודשים האחרונים, והם מפוזרים בכל רחבי המדינה ואינם רשומים כפליטים. עובדה זו מקשה למדוד את היקפי התופעה, אבל לפי עדויות אנקדוטליות מספר הלבנונים שבורחים לסוריה עדיין קטן יחסית. במשאל לבנוני שנערך לאחרונה בקרב 80 עקורים שנמלטו מדרום לבנון והשתקעו זמנית באזור ביירות – בהם לבנונים, סורים ופלסטינים – לפחות 20 הצהירו שהם שוקלים למצוא מקלט בסוריה אם לבנון תיגרר למלחמה גדולה. עורכת הסקר, יסמין ליליאן דיאב, ציינה שלבנונים השוקלים זאת הם לעת עתה קבוצת נישה, בעיקר של אנשים שיש להם בני משפחה, חברים או עסקים בסוריה.
כך או כך, התופעה שבה לבנונים נמלטים לארצו של אסד היא היפוך גורל מעניין לנוכח העובדה שבלבנון עצמה משתכנים מאות אלפי פליטים שברחו מסוריה במהלך מלחמת האזרחים: 775 אלף סורים כאלה הם בעלי מעמד רשמי של פליטים ורשומים בסוכנות הפליטים של האו"ם בלבנון, אבל לפי הערכות יש במדינה עוד מאות אלפי סורים לא רשומים. אף שהלחימה בסוריה דעכה בשנים האחרונות, פליטים סורים רבים חוששים שאם יחזרו לארצם ייעצרו באשמת קשרים – אמיתיים או לא אמיתיים – עם האופוזיציה שניסתה להפיל את אסד, או שלחלופין יגויסו בכוח לצבא. נוסף על כך, אם יעזבו את לבנון במסגרת הבריחה מהמלחמה הם עלולים לאבד את מעמדם כפליטים.
7 צפייה בגלריה
הרס בלבנון ב 2006
הרס בלבנון ב 2006
הרס בלבנון אחרי מלחמת לבנון השנייה. "תוכנית ב', בכל מקרה"
(צילום: AP Photo/File)
תושבים רבים בדאחייה נשמו בשבוע האחרון לרווחה אחרי שהסתמן שחיזבאללה וישראל, לפחות לעת עתה, אינם גולשים למלחמה גדולה מיידית. למרות זאת, רדר מודה שהיא עדיין מודאגת מהאפשרות שהמצב יידרדר ויאלץ את משפחתה לברוח: "צריך תוכנית ב', בכל מקרה".