בחסות ארדואן: אבו מאזן והנייה נפגשו בטורקיה
(צילום: רויטרס)

התקרבות בין חמאס לרשות הפלסטינית: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אירח היום (רביעי) באנקרה את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואת ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה - ושני המנהיגים הפלסטינים נפגשו לראשונה אחרי יותר משנה.
ארדואן קיים פגישה משולשת "סגורה" עם אבו מאזן והנייה בארמון הנשיאות הטורקי, בזמן שהמשלחות של חמאס ופתח - התנועה שבראשה עומד אבו מאזן - דנו בפגישה נפרדת במתווה ל"הכנת האווירה" לקראת כינוס ישיבת המזכירים הכלליים של הפלגים הפלסטיניים - פתח, חמאס והג'האד האסלאמי - שתתקיים השבת בקהיר, בירת מצרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור לבקר השבוע גם הוא בטורקיה ולהיפגש עם ארדואן, אך הביקור נדחה לאחר שבליבו הושתל קוצב לב בתחילת השבוע.
4 צפייה בגלריה
 הנייה, ארדואן ואבו מאזן. התקרבות בין הרשות הפלסטינית לחמאס בחסות הנשיא הטורקי
 הנייה, ארדואן ואבו מאזן. התקרבות בין הרשות הפלסטינית לחמאס בחסות הנשיא הטורקי
הנייה, ארדואן ואבו מאזן. התקרבות בין הרשות הפלסטינית לחמאס בחסות הנשיא הטורקי
(צילום: AFP PHOTO / TURKISH PRESIDENCY PRESS OFFICE)
המתיחות בין חמאס לרשות הפלסטינית קיימת כבר זמן רב, אך היא התגברה אחרי מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין בתחילת החודש. אחרי המבצע הציבור הפלסטיני התחיל לאבד אמון ברשות הפלסטינית, ושלטון אבו מאזן זוכה כעת לאהדה מזערית של כ-6% מכלל הפלסטינים בגדה. הלגיטימיות של הרשות ירדה מכמה סיבות, כשהבולטת שבהן היא המעצרים של כ-300 אנשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי שהיא ביצעה בג'נין.
אחרי המבצע היה נזק תשתיתי אדיר בג'נין וראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה לא הגיע לבקר שם, מה שהכעיס עוד יותר התושבים. אחרי כמה ימים הגיעה משלחת של פתח לניחום אבלים וגורשה משם על ידי התושבים. זו הייתה מכה קשה מאד עבור אבו מאזן, שהרגיש שלוקחים לו את המשילות, לכן הוא בעצמו הגיע לבקר במחנה הפליטים וקרא לפגישה בין פתח, חמאס והג'יהאד בקהיר - לאחר שהשנאה בין הפלגים הפלסטיניים הגיעה לשיאים חדשים.
כדי לשמור על שלטונו אבו מאזן מבין כעת שצריך להתאחד, ומתוך כך הגיעה היוזמה של הטורקים על מנת להגיע להסכמה מסוימת - אחרת רבים חוזים שתהיה מלחמה חדשה בשטחים. גורמי מודיעין פלסטינים אומרים שחמאס מנסה לבצע "הפיכה משטרית" דרך הפלגים שהוא מממן בשכם, ג'נין ובשאר המחנות.
גורמים בחמאס אמרו לרשת אל-ג'זירה כי אבו מאזן הציע להנייה במהלך פגישתם "חזון מדיני" שיוצג בקהיר בעוד שלושה ימים שמתבסס על לגיטימציה בינלאומית, ושהוא אמר לו ש"כולם צריכים להצטרף לאש"ף". בנוסף לכך הדגיש אבו מאזן את מחויבותו לאפשרות של "התנגדות שקטה", והבהיר ש"אין נשק מלבד נשק הרשות הפלסטינית". לפי הדיווח באל ג'זירה, הנייה אמר לאבו מאזן כי חמאס מתנגדת לכיבוש ושהיא אינה מעוניינת לתקוף או להפיל את הרשות. אבו מאזן דחה את בקשת הנייה לשחרור דחוף של העצורים, וקשר זאת לדיאלוג שיתקיים בישיבת המזכירים הכלליים בקהיר.
4 צפייה בגלריה
נפגשו אחרי יותר משנה. אבו מאזן והנייה לצד ארדואן
נפגשו אחרי יותר משנה. אבו מאזן והנייה לצד ארדואן
נפגשו אחרי יותר משנה. אבו מאזן והנייה לצד ארדואן
(צילום: AFP PHOTO / TURKISH PRESIDENCY PRESS OFFICE)
4 צפייה בגלריה
עשן בג'נין
עשן בג'נין
מבצע "בית וגן" רק הגביר את המתיחות בין חמאס לרשות הפלסטינית
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
לפי לשכתו של אבו מאזן, ארדואן התחייב במהלך פגישה נפרדת שקיים עמו אתמול להמשיך לתמוך בסוגייה הפלסטינית. נשיא טורקיה הדגיש כי "האחדות וההסכמה של הפלסטינים הם המרכיבים המרכזיים בשלב זה", והביע את נכונותה של טורקיה לספק להם תמיכה מכל סוג. אבו מאזן עדכן את עמיתו הטורקי על ההתפתחויות האחרונות בסוגייה הפלסטינית, והשניים דנו ביחסים דו-צדדיים ובדרכים לפיתוחם בכל הרמות. כמו כן הוסכם על המשך ההתייעצויות הדו-צדדיות, שכן אבו מאזן "אישר את רצונו המלא להצלחת פגישות המזכירים הכלליים של הפלגים הפלסטיניים שיובילו להשגת איחוד לאומי פלסטיני".
ארדואן אמר בפגישה כי טורקיה לא יכולה לקבל את ההתנהגות הישראלית "השואפת לשנות את הסטטוס קוו של המקומות הקדושים, במיוחד במסגד אל-אקצא", והדגיש כי הדרך היחידה לשלום צודק באזור עוברת בהגנה על חזון פתרון שתי המדינות.
הפעם האחרונה שבה אבו מאזן והנייה נפגשו הייתה לפני כשנה באלג'יריה, בניסיון לפייס את שני הצדדים - ניסיון שכשל. הפגישה היום בין השניים התקיימה בתיאום עם הנשיאות הטורקית, ותוך כדי תקשורת ישירה עם המזכיר המרכזי של תנועת פתח, ג'יבריל רג'וב, שלו קשר טוב עם הנהגת חמאס בגדה המערבית.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן הציע "חזון מדיני", הנייה הבטיח שהוא לא מעוניין להפיל את הרשות
אבו מאזן הציע "חזון מדיני", הנייה הבטיח שהוא לא מעוניין להפיל את הרשות
אבו מאזן הציע "חזון מדיני", הנייה הבטיח שהוא לא מעוניין להפיל את הרשות
(צילום: רויטרס/palestinian President Office(PPO)/Handout)
חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בהצהרה לעיתונות: "הפגישה הייתה ברורה ומעמיקה, ובאה במסגרת השלמת ההתייעצויות של התנועה עם כוחות וסיעות פלסטיניות שונות על מנת להיערך היטב לישיבת המזכירים הכלליים המתוכננת להתקיים ב-29 וב-30 ביולי בבירת מצרים, קהיר".
בפגישה הוסכם, לדברי בדראן, על "הצורך לאחד מאמצים לאומיים להתמודדות עם הסכנות שמאיימות על הסוגייה הפלסטינית, במיוחד הפרויקטים של הממשלה הציונית הקיצונית שרוצה לבלוע את כל השטחים, להרחיב התנחלויות ולשלוט ביכולות של הפלסטינים - ובחזיתה עומדת הסכנה העיקרית הקשורה לגדה המערבית הכבושה ולירושלים".
מזכ"ל תנועת הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, הציב מצידו תנאי להשתתפות בישיבת המזכירים הכלליים בקהיר. "הג'יהאד האיסלאמי לא יגיע לישיבת המזכירים הכלליים בקהיר לפני שחרורם של אחינו הלוחמים בבתי הכלא של הרשות הפלסטינית", הוא אמר בהצהרה לעיתונות.
פורסם לראשונה: 21:42, 26.07.23