זרקא: "אין מדינה בעולם שיכולה לעשות לכולם PCR"
(צילום: לע"מ )

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע אחר הצהריים (יום ב') כי בכוונתו לערוך בדיקה בכל הנוגע להתנהלות הממשלה בגל הרביעי ובגל הנוכחי, החמישי, וכן את מערך בדיקות הקורונה, על רקע העומסים הקשים במתחמי הבדיקות. בביקור שערך אנגלמן במרכז הרפואי לגליל בנהריה הוא הודיע כי בכוונתו לבחון את תהליך קבלת ההחלטות בממשלה, ולבדוק גם אם הופקו לקחים מגלי תחלואה קודמים. הוא הצהיר שיבדוק גם את מערך החיסונים, כולל סוגיית הרכש שלהם.
במקביל, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא כינס מסיבת עיתונאים שבה הגן על מתווה הבדיקות החדש - שנועד אמנם להפחית את העומסים אך נראה שרק העביר אותם ממתחמי בדיקות ה-PCR למתחמי בדיקות האנטיגן - והסביר כי אף מדינה לא יכולה בגל האומיקרון ששוטף את העולם לערוך "לכולם" בדיקות PCR מדויקות יותר. ynet העביר בשידור חי את התדרוך שלו לתקשורת.
10 צפייה בגלריה
פרופ' זרקא והתורים הארוכים בתל אביב. "אין מדיניות של הדבקה המונית"
פרופ' זרקא והתורים הארוכים בתל אביב. "אין מדיניות של הדבקה המונית"
פרופ' זרקא והתורים הארוכים בתל אביב. "אין מדיניות של הדבקה המונית"
(צילום: AFP, דנה קופל)
10 צפייה בגלריה
תור ארוך במתחם בדיקות הקורונה של מד"א בהבימה
תור ארוך במתחם בדיקות הקורונה של מד"א בהבימה
תור ארוך במתחם בדיקות קורונה של מד"א בתל אביב
(צילום: AFP)
במסגרת מתווה הבדיקות החדש, נזכיר, כל מי שאינו בן 60 ומעלה או נמנה עם קבוצת סיכון נדרש להיבדק בבדיקת האנטיגן המדויקת-פחות אם נחשף לחולה מאומת. "בגל מהסוג הזה אין מדינה, וגם לא אנחנו, שמסוגלת לבדוק את כל האנשים והמגעים בעזרת PCR", אמר זרקא.
בנוגע לחשש מאמינות הבדיקות המהירות, הוא הבהיר כי משרד הבריאות בחן את הסוגיה, ואמר כי אמינותן תגבר אם הישראלים ייבדקו באמצעותן שלושה ימים לאחר החשיפה לחולה מאומת, ולא מיד לאחריה. הוא הבהיר כי עד אז אין דרישה להישאר בבידוד, אך ציין כי הציפייה מאנשים שכאלו היא לגלות "אזרחות טובה" ולהישמר.
על החשש ממחסור בערכות האנטיגן, שנקטפות במהירות מהמדפים, הזכיר הפרויקטור את ההחלטה לאשר את מכירת הערכות גם ברשתות השיווק, ולא רק הפארם, והבטיח כי בימים הקרובים יוקמו עוד מתחמים מפוקחים של בדיקות מהירות. "יש כעת כ-260 תחנות בכל הארץ ובימים הקרובים נגדל מעבר ל-300, גם במתן מענה לפריפריה", אמר זרקא, שציין גם את חלוקת הערכות הצפויה לתלמידי בתי הספר ואת ההכנות לעריכת הבדיקות על ידי נאמני הקורונה במוסדות החינוך.
10 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה, הבימה תל אביב
מתחם בדיקות קורונה, הבימה תל אביב
בדיקת אנטיגן בכיכר הבימה בתל אביב, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי )
10 צפייה בגלריה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה, אתמול
(צילום: איתן גליקמן )
"אני חייב לומר, אין לנו מדיניות של הדבקה המונית", הדגיש זרקא. "אני נשאל על זה ואומר בצורה מאוד נחרצת: לא בכדי אנחנו מנגישים בדיקות ונותנים אותן הביתה. אין לנו כל מידע על משמעות הדבקה בטווח הארוך, לשם כך אנחנו צריכים זמן. נכון, המחלה כרגע עם האומיקרון באופן יחסי יותר קלה מהדלתא, אבל עדיין לא יודעם מה יקרה בעוד חודשיים-שלושה מההדבקה - במיוחד במה שקושר לילדים, לונג קוביד ו-PIMS. אין לנו מידע, חייבים זמן, תשמרו על עצמכם ואל תידבקו".
בפתח דבריו התריע זרקא כי "כמות המאומתים נמצאת בעלייה מתמדת ולצערי השיא עוד לפנינו. אבל יש לנו יכולת להגן על עצמנו ולעבור את התקופה הקרובה - שלושה עד חמישה שבועות - בשלום". הוא קרא פעם נוספת לישראלים להתחסן, והזכיר כי גם זן הדלתא ממשיך להתפשט בישראל וכי החיסון יעיל נגדו גם נגד הדבקה, ולא רק נגד מחלה קשה.
זרקא הצטרף לקריאתו של מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, שבריאיון לאולפן ynet הבוקר המליץ לישראלים שפיתחו תסמינים קלים כמו צינון או שיעול להישאר בבית - גם אם אובחנו כשליליים בבדיקת אנטיגן מהירה. "אנשים שיש להם סימפטומים, אנשים חולים - חשוב שיישארו בבית. המסר הזה היה נכון כל זמן, בטח בעונת השפעת, אז כעת חשוב שבעתיים להישאר בבית, לא לצאת לעבודה ולבית הספר - כך מגנים על אחרים מסכנת הדבקה", אמר זרקא.
10 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בירושלים
בדיקות קורונה בירושלים
בדיקות קורונה בירושלים, היום. התורים נמשכים
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בירושלים
בדיקות קורונה בירושלים
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בירושלים
בדיקות קורונה בירושלים
(צילום: רויטרס)
בהמשך התייחס לחשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על כך שמשרד הבריאות שוקל לאפשר לרופאים שנדבקו אך לא פיתחו תסמינים להמשיך לעבוד - לנוכח המחסור הכבד של צוותים שרבים מהם נשלחים כעת לבידוד. "אנחנו בדיונים לגבי המשך העבודה של עובדים חיוניים שנדבקו ואין להם סימפטומים, כחלק מהרצון לאפשר חיים לצד קורונה וגם להמשך תפקוד המשק החיוני למען אזרחי ותושבי ישראל", אמר זרקא. הוא הוסיף כי ייתכן שבהמשך ייאלץ משרד הבריאות לצמצם שירותים שונים במערך האשפוז, כמו השירות האמבולטורי.
זרקא נשאל בתדרוך הערב על המתיחות מול משרדי ממשלה אחרים – אחרי הדיון הבוקר שבו הוא ופרופ' אש האשימו שיש "פער גדול" בין מה שמשרד הבריאות צריך לבין מה שמשרד האוצר מתקצב – ואמר כי במצב הנוכחי, שבו "אנחנו במלחמה", כלשונו, "כל מוסדות הממשלה ומשרדי הממשלה נדרשים לשלב ידיים בשביל שנוכל לעבור את הגל בצורה טובה יותר".
עם זאת, הוא הדגיש כי "יש שיתוף פעולה מצוין, למרות האמירות בתקשורת, גם עם משרד החינוך וגם עם האוצר. אכן כל משרד מייצג את הדברים שהוא אחראי עליהם. לפעמים יש חוסר הסכמות, בהחלט, אבל אני חושב שבסופו של יום בהובלת שר הבריאות ומשרד ראש הממשלה וראש הממשלה בעצמו, אנחנו פותרים את הבעיות".
10 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר ליברמן. זרקא: "יש אי-הסכמות, אבל אנחנו פותרים את הבעיות"
(צילום: עמית שאבי)
מה חושבים הישראלים על ההצעה לתת לרופאים מאומתים להמשיך לעבוד?
(צילום: שחר גולדשטיין )

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות על שיא חדש של נדבקים שנשבר ביממה שעברה, ולראשונה חצה את רף 20,000 הנדבקים: 21,501 ישראלים קיבלו אתמול הודעה שהם מאומתים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-175 אלף בדיקות ושיעור החיוביים ממשיך לעלות, בין היתר בשל ההנחיות החדשות שמעודדות רבים להיבדק בבדיקה ביתית שלא מדווחת רשמית, והוא עומד כעת על 12.31%.
הנתון שמדאיג יותר את רשויות הבריאות הוא מספר החולים הקשים, שרשם עלייה נוספת ועומד על 222, מהם 57 חולים שמחוברים למכונות הנשמה. מחצות נוספו 35 חולים קשה חדשים בבתי החולים, ומנגד כמה שאושפזו בימים האחרונים החלימו. מתחילת ינואר אושפזו 253 חולים קשים חדשים, לעומת 161 בדצמבר ו-157 בנובמבר.
הזינוק בתחלואה הקשה מצטרף למכת הבידודים שחווים צוותי הרפואה, ובמערכת הבריאות חוששים ממצב שבו כבר לא יהיו מספיק רופאים ואחיות לאיוש הצוותים. על רקע החשש הזה נחשף כאמור ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי במשרד הבריאות שוקלים לאפשר לרופאים שנדבקו ולא פיתחו תסמינים להמשיך לעבוד, אולם ההצעה הזו סופגת ביקורת קשה, ובהסתדרות הרפואית אף כינו אותה "הפקרות".
מנכ"ל משרד הבריאות: "יש לכם קצת נזלת או שיעול? תישארו בבית גם אם האנטיגן שלילי"
(צילום: נויל האריס)

למרות שמשרד הבריאות מסתמך כעת נמרצות על בדיקות האנטיגן, פרופ' נחמן אש קרא כאמור לישראלים שנמצאו בהן שליליים - אך פיתחו בכל זאת תסמינים קלים - להישאר בבית. קריאתו זכתה לתמיכה מצד שורה של מומחי בריאות, ואחד מהם, פרופ' דרור מבורך מבית החולים הדסה עין כרם, אף קרא להישאר כעת כמה שיותר בבית: "בתקופה הקרובה, גם בלי צינון או שיעול, לא צריך ללכת לבתי ספר. כמעט בטוח שיהיו שם חולים שידביקו אחרים. כדאי להישאר בבית בשבועיים הקרובים כי הווירוס מאוד מידבק".
חרף הזינוק בתחלואה, הממשלה טרם הטילה הגבלות חדשות, אך בריאיון הבוקר אש הזהיר כי אם הזינוק בתחלואה הקשה יימשך, יהיה אולי צורך "לשנות פרדיגמה". גם זרקא התייחס הערב לאפשרות של הגבלות חדשות, ואמר כי הוא מקווה שלא יהיה צורך בכך - אך לדבריו אם ישראל תגיע למצב של כ-600 חולים קשים, איכות הטיפול בהם תיפגע. "ככל שמהספרים ימשיכו לעלות, יכול להיות שזה אחד מהסנסורים שנצטרך לבוא לממשלה ולהרים דגל (אדום) ששוב צריך צמצום משמעותי במשק כמו סגר, אני מקווה שלא נגיע לשם", אמר. לפי שעה, כלל לא נראה שזהו הכיוון של השרים: בממשלה אף אישרו אמש את ביטול התו הירוק בקניונים – ועברו למתכונת של תו סגול מחמיר.