גורמים ביטחוניים בארצות הברית ממשיכים היום (א') לנסות להבין כיצד התרחש המחדל שאפשר את מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ולהבין את השלכותיה. גורמים בוושינגטון ובניו יורק תוהים אם איראן לכל הפחות ידעה מראש על המזימה, ואם הרצון להכשיל את המשא ומתן לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה היה אחד המניעים לה.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. התייצב אמש נחרצות לצד ישראל
(צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
6 צפייה בגלריה
חיסול מחבלים ליד אשקלון
חיסול מחבלים ליד אשקלון
חיסול מחבלים היום באופקים. המתקפה תשלח גלי הדף באזור ובעולם
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן כתב הבוקר ב"ניו יורק טיימס" כי גורמים אמריקניים אמרו שישראל וארה"ב אמנם ידעו שמתקפה של חמאס בנקודת זמן כלשהי היא דבר אפשרי, ואולי אף דבר שסביר להניח שיתרחש, אבל לדבריהם לא הייתה שום אזהרה טקטית ספציפית על מתקפה ביום שבת, ולא היה שום סימן שהיה יכול לאפשר לישראל לנקוט צעדים ספציפיים. מיק מולרוי, שהיה קצין CIA ובכיר בפנטגון, אמר בכתבה של ברגמן כי לפי מורכבות המתקפה של חמאס היא דרשה הכנות רבות: "סביר להניח שהיו אינדיקציות לצבירת תחמושת ולהכנות של כוח התקיפה, והייתה מתקפת סייבר בישראל לפני המתקפה".
במאמר תחת הכותרת "היום הגרוע ביותר של ישראל במלחמה" כתב הבוקר הפרשן הבכיר של "ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן שכאשר הוא רוצה לקבל את הדיווח המדויק ביותר על ישראל הוא מתקשר לידידו פרשן "ידיעות אחרונות" נחום ברנע, ושכשהתקשר אליו אתמול אמר לו ברנע: "זה היום הגרוע ביותר שאני זוכר במונחים צבאיים בתולדות ישראל, כולל המחדל של מלחמת יום כיפור, שהיה נורא". פרידמן, הנחשב מקורב לנשיא ג'ו ביידן, כותב שגלי ההדף שתשלח המלחמה הנוכחית לא רק יטלטלו את ישראל והפלסטינים בעזה, אלא יגיעו גם לאוקראינה, לסעודיה וסביר מאוד להניח שלאיראן, משום שכל מלחמה ממושכת בין ישראל לחמאס עשויה להביא להסטת ציוד צבאי אמריקני רב יותר מקייב לתל אביב, ומשום שהיא תהפוך את הסכם הנורמליזציה בין סעודיה לישראל לבלתי אפשרי לעת עתה.
6 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר בן סלמאן. מתעב את חמאס, והזהיר ממתקפה שתגרום להכשלת ההסכם
(צילום: רויטרס)
פרידמן, שנמנה עם מבקריו החריפים ביותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הדגיש בטורו כי התעקשותו של נתניהו בחודשים האחרונים לקדם את המהפכה המשפטית פילגה את הישראלים "וגרמה נזק נורא לישראל": "ביבי העדיף הפיכה משפטית שתשלול מבית המשפט העליון את סמכויותיו לפקח על הממשלה על פני כל עדיפות אחרת. בתהליך הזה הוא פיצל את החברה הישראלית ואת צבאה. נוסף על כך, אנשים הזהירו במשך חודשים כמה מסוכן זה עלול להיות".

איראן מצילה את "פרויקט הג'נוסייד"

את חמאס תקף פרידמן במילים קשות בהרבה: "עד כמה שנתניהו היה רע לישראל, חמאס היה קללת מוות לעם הפלסטיני מאז שהשתלט על עזה ב-2007. הסיוע בשווי מיליארדי דולרים שקיבל מקטאר לבדה במהלך השנים יכול היה להיות מושקע בבניית עזה והפיכתה לחברה יצרנית (...) אבל במקום זאת חמאס הקדיש את רוב האנרגיות והמשאבים שלו לחפירת מנהרות לתוך ישראל ופיתוח רקטות כדי לנסות להרוס אויב שחזק ממנה בהרבה – ובכך שלל מהעזתים כל סיכוי לממש את הפוטנציאל שלהם במלואו". הוא הדגיש כי עמדתו היא שחמאס לעולם לא יוכל להיות שותף להסכם שלום בטוח עם ישראל, וכי מדובר ב"מאפיה איסלאמיסטית פלסטינית", אולם הרשות הפלסטינית יכולה לדבריו להיות פרטנר שכזה.
6 צפייה בגלריה
איראן ידעה? חמינאי, נתניהו והאיום ממזרח
איראן ידעה? חמינאי, נתניהו והאיום ממזרח
איראן ידעה? חמינאי, נתניהו והאיום ממזרח
(צילום: AP ,EPA, רויטרס)
גם פרשן העיתון פיטר בייקר כתב על כך שמתקפת הטרור באה בשעה שממשל ביידן מוביל פרויקט דיפלומטי שאפתני למזרח התיכון, שבראשו הסכם שלום רשמי בין ישראל לסעודיה, "אבל למזרח התיכון הישן, כך מתברר, יש מה לומר על כך. המתקפה המהממת של חמאס על ישראל הייתה תזכורת הופכת קרביים לכך שהסכסוך עם הפלסטינים שנמשך כבר עשרות שנים נותר סרטן שלא הסתלק גם אם המנהיגים בוושינגטון, בירושלים, בריאד ובבירות ערביות אחרות היו מעדיפים להתמקד בכינונו של מזרח תיכון חדש".
בייקר מציין במאמרו היום כי אף שגורמים אמריקניים אמרו שמוקדם מדי לומר אם מניע מפורש למתקפה היה הרצון של חמאס או נותנת החסות שלו איראן לשבש את המשא ומתן להסכם בין ישראל לסעודיה, "גורמים אמריקניים רשמיים מודים שהמתקפה הזו עלולה לסבך את המגעים הרגישים ממילא ולהקשות הרבה יותר את ההגעה להסכם". בייקר מדגיש את העובדה שבשבועות האחרונים, עם התקדמות תהליך הנורמליזציה בין ישראל לפלסטינים, הרטוריקה האיראנית נעשתה חריפה יותר, ושלא מן הנמנע שאיראן לפחות ידעה מראש על כוונות חמאס.
6 צפייה בגלריה
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פוטין וזלנסקי. הארסנל של אוקראינה ייפגע?
(צילום: AFP, AP, EPA)
מארה רדמן, שהייתה יועצת של הנשיא ברק אובמה לענייני המזרח התיכון, אמרה לבייקר: "זה יאט משמעותית את הגרסה הסעודית של הסכמי אברהם, אם לא יהרוג אותה, כי המתקפה פוגעת בעניינים היסודיים ביותר שסעודיה הציבה כתנאי – נתיב קדימה לפלסטינים בגדה ובעזה. נוסף על כך, בצד הישראלי יהיה אפס רצון מצד רוב הקשת הפוליטית לסייע לפלסטינים". ג'ון האנה, יועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, אמר ל"טיימס" שסביר להניח שמטרת ההתקפה הייתה לפגוע בתהליך השלום בין ישראל לסעודיה שהיה משנה את המזרח התיכון, "הסכם שהוא איום קיומי על הפרויקט הג'נוסיידי שעומד בבסיס המהפכה האיראני – מחיקת ישראל מהמפה". האנה ציין כי בן סלמאן מתעב את חמאס ואמר לבני שיחו שהוא מודע לכך שעלולה לפרוץ אלימות בניסיון לעצור את ההתקדמות בין סעודיה לישראל וארה"ב.

טראמפ נגד ביידן: "כסף אמריקני שימש למתקפה"

בייקר כותב כי עד עתה הסוגיה הפלסטינית נחשבה עניין משני בשיחות ששליחי ביידן מנהלים עם סעודיה: "ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לא אכפת יותר מדי מהסוגיה הפלסטינית, אבל לאביו, המלך סלמאן, זו סוגיה חשובה, ולכן הנסיך הבהיר שישראל חייבת לעשות ויתורים כחלק מהסכם עתידי". כעת, התמונה משתנה לדבריו: "במשך שנים הסוגיה הפלסטינית הלכה ודעכה בסדר היום הבינלאומי, אבל היא מעולם לא דעכה עבור מיליוני אנשים שחיים בעזה ובגדה, שם הזעם והשנאה כלפי המאחזים וההתנחלויות הפלסטיניים ממשיכים לשמש חומר דלק".
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נאום כנס המפלגה הרפובליקנית באנהיים קליפורניה
דונלד טראמפ נאום כנס המפלגה הרפובליקנית באנהיים קליפורניה
הנשיא לשעבר טראמפ. טען שמשלם המיסים מימן את המתקפה בגלל הסכם השבויים
(צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
בצד הרפובליקני היו אמש מי שניגחו את ביידן בעקבות מתקפת הטרור. בין השאר הם טענו כי הסכם חילופי השבויים של ארה"ב עם איראן בחודש שעבר, שכלל גם הפשרת שישה מיליארד דולר לאיראן, אִפשר את פעולות חמאס אתמול. "למרבה הצער, דולרים של משלם המיסים האמריקני שימשו למימון ההתקפות הללו, שלפי דיווחים רבים באו מכיסו של משלם המיסים האמריקני", כתב הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ב"ניו יורק טיימס" הדגישו כי כספי מיסים לא שימשו בעסקה, וכי הכסף שהופשר היה 6 מיליארד דולרים שהיו איראניים מלכתחילה והוקפאו בדרום קוריאה בשל הסנקציות על טהרן.