היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, הגיע אתמול (רביעי) לביקור בישראל. זה הביקור הראשון של בכיר אמריקני בישראל מאז הקמת הממשלה החדשה. סאליבן צפוי להיפגש במהלך ביקורו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המל"ל צחי הנגבי, שר הביטחון יואב גלנט ושר החוץ אלי כהן, ולדון איתם בין היתר בנושא האיראני, הפלסטיני ובסטטוס קוו בהר הבית. מלבד זאת, הוא צפוי להעביר מסרים מטעם ממשל ביידן לממשלה החדשה. לפני כן, סאליבן ביקר אמש בכותל המערבי יחד עם שגריר ארה"ב בישראל, טום ניידס.

2 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
ביקור ראשון של בכיר אמריקני מאז הקמת הממשלה. ג'ייק סאליבן
(צילום: AFP)
במוקד ביקורו עומדות ההתפתחויות בנושא איראן, בדגש על התקרבותה לרוסיה והציוד שהיא מספקת לכוחות הרוסים במלחמתם מול אוקראינה. סאליבן ידון עם עמיתיו בממשלה החדשה גם בנושא הסכם הגרעין עם איראן. בישראל רוצים לוודא שלא יהיה הסכם ביניים ומנסים לשכנע את האמריקנים להחריף את הסנקציות.
נושא נוסף שעומד על הפרק מצד האמריקנים הוא הנושא הפלסטיני. האמריקנים מבקשים להבטיח שפתרון שתי המדינות יישמר, ושישראל תימנע מצעדים חד-צדדיים. מלבד זאת, הם צפויים להעלות גם את עניין השמירה על הסטטוס קוו בהר הבית, הרגעת הרוחות בגדה, הרחבת הסכמי אברהם בדגש על סעודיה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
בכירים בישראל דימו את ביקורו של סאליבן בישראל ל"דייט ראשון" בין ממשל ביידן לממשלה החדשה. "האמריקנים רוצים להבין מה ממשלת נתניהו הולכת לעשות, ובעיקר להעביר מסר מה הם לא רוצים שתעשה. הם רוצים לוודא שהידיים של נתניהו אכן על ההגה ולנסות להבין לאן פניו", אמרו.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים
בכירים בישראל: "האמריקנים רוצים להעביר מסר ולהבין לאן פניו של נתניהו". ביידן ונתניהו
(צילום: EPA, קובי גדעון לע"מ )
עם נחיתתו אתמול נפגש סאליבן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. תחילה התקיימה פגישה מדינית מורחבת בהשתתפות יועצי הנשיא והיועץ לביטחון לאומי, ולאחר מכן השניים המשיכו לפגישה בארבע עיניים. בפגישתם, שהתקיימה באווירה חמה, השניים דנו בשותפות החזקה בין ישראל לארצות הברית, החוצה מפלגות וממשלות, ובדרכים להעמיק את שיתופי הפעולה האסטרטגיים בין המדינות.
בפתח הפגישה אמר הרצוג כי הוא "שמח לקבל את פניו של סאליבן, ידיד גדול של ישראל ומומחה לענייני עולם הביטחון ולענייני המזרח התיכון". הרצוג אמר לסאליבן כי "אתה בא בתקופה הנכונה, כשאנחנו עומדים ביחד בפני כל כך הרבה אתגרים. אני שמח מאוד לקבל אותך במדינתנו".
היועץ לביטחון לאומי הודה לנשיא על קבלת הפנים החמה והוסיף כי "הנשיא האמריקני ג'ו ביידן שולח לך את איחוליו האישיים. הוא זוכר את ביקורך בחדר הסגלגל ומצפה לראותך שם שוב, וגם לשוב לישראל אחרי הביקור המוצלח בשנה שעברה".
פורסם לראשונה: 23:28, 18.01.23