לפני הפעולה הצבאית בעיר עזה בימים האחרונים, ובמקביל לפינוי האוכלוסייה מהאזור כדי למנוע פגיעה באזרחים, ביום ראשון בערב פונו גם מטופלים מבית החולים אל-אהלי לבית החולים האינדונזי. במסגרת המעבר, שלא הוזכר בהודעות הפינוי שקיבלו תושבי הרצועה באותו היום, התרוקן בית החולים מעשרות מטופלים - לאחר שהוחלט במקום על פינוי עצמאי.
הפינוי מבית החולים האירופי

3 צפייה בגלריה
בית החולים האירופאי שברצועת עזה
בית החולים האירופאי שברצועת עזה
תופעה הולכת וגדלה. אזרחים מתפנים מבית החולים האירופאי
גורמים במערכת הביטחון הכחישו לחלוטין את הצורך בפינוי בית החולים, והדגישו כי גורמים בצה"ל העבירו מסרים למערכת הבריאות בעזה ולמנהלי בתי החולים כי אין לפנות את המתחם.
לא מדובר בפעולה בודדת, אלא בתופעה הולכת וגדלה שבמסגרתה מנסה חמאס לערב מוסדות אזרחיים בפעולות צבאיות. למשל, בתקיפה ביום שלישי שביצע מטוס קרב נגד מחבל מהזרוע הצבאית של חמאס, שהשתתף בין היתר בטבח 7 באוקטובר בעוטף, פורסמו דיווחים על פגיעה ב-30 אזרחים ליד בית הספר "אלעודה בעבסאן" בחאן יונס, שמצוי בסמוך למקום התקיפה. בהודעות רשמיות של לשכת ההסברה של חמאס ומשרד החוץ של טורקיה דווח כי מדובר בתקיפה במחסה, בעוד שגורמים רשמיים בצה"ל הדגישו כי לא מדובר במחסה כלל.
פלסטינים מתפנים מעזה בימים האחרונים

3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני מפינו אוכלוסייה כללי מהעיר עזה
תיעוד פלסטיני מפינו אוכלוסייה כללי מהעיר עזה
"ניצול ציני כלפי האוכלוסייה". תושבים מתפנים מעזה
3 צפייה בגלריה
אלוף רסאן עליאן
אלוף רסאן עליאן
אלוף רסאן עליאן
(צילום: מתפ"ש )
גם בתחילת החודש, במהלך פינוי אוכלוסייה ברצועה, הורתה מערכת הבריאות העזתית על פינוי עצמאי של מאות מטופלים מבית החולים האירופאי, שבסופו הועברו כלל המטופלים והצוותים הרפואיים לכמה בתי חולים ברצועה. במקביל להליך הפינוי הגיעו בוזזים שגנבו ציוד מבית החולים, ואף הסבו נזק לחלקים ממנו. גם במקרה זה הועברו מסרים לפני הפינוי מצד גורמים בצה"ל כי אין לפנות את בית החולים.
על אף הפינויים הללו, מצב בתי החולים ברצועה תקין ויציב. ישנם 16 בתי חולים פעילים ברצועה והמענה הרפואי בהם ניתן כיאה, כחלק מהמענה ההומניטרי שמוביל מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן לשימור מרחב הלגיטימציה לפעילות צה"ל מול הקהילה הבינלאומית, ומול בתי הדין הבינלאומיים בהאג.
גורמים ביטחוניים מדגישים כי "יש כאן התחלה של מגמה ותופעה לניצול והפעלה של מנופי לחץ וביצוע מאבק לגיטימציה על מדינת ישראל באמצעות שימוש במוסדות אזרחיים, פגיעה בתפקוד מערכת הבריאות - ובבתי חולים בפרט. מדובר בניצול ציני נוסף כלפי האוכלוסייה, שלא מן הנמנע נעשה על ידי ארגוני הטרור ברצועה, וביניהם חמאס".