"אין שום הסבר": צפו בריאיון באולפן ynet עם הבת יהודית והחתן שלה
(צילום: נויל האריס)

זה היה אמור להיות היום המרגש בחייהם. בשבוע שעבר הגיעו ארצה ורה והמילטון לירה מברזיל, כדי להשתתף בחתונת בתם יהודית. אולם כשנחתו בנתב"ג נעצר הזוג, בשנות ה-60 לחייו, על ידי פקחים של רשות האוכלוסין וההגירה - שהחליטו לגרשם בטענה שהם עומדים להשתקע בישראל. הזוג הציג בפני הפקחים את ההזמנה לחתונה, ואת החוזה שחתמו הבת וחתנה לעתיד סול מול אולם האירועים, אבל שום דבר לא עזר.
כתוצאה מהלחץ באותם רגעים איבד המילטון את הכרתו, נפצע והובהל לבית החולים אסף הרופא, בזמן שוורה אשתו הועלתה בכפייה למטוס וגורשה מישראל למדריד. טיסתה חזרה לברזיל ממדריד תואמה על ידי הרשות רק לחודש אפריל, ובינתיים היא נמצאת שם לבדה. "יהודית ואני שנינו עולים חדשים", סיפר הבוקר לאולפן ynet סול רוטמן, חתנה לעתיד של הבת. "עשיתי עלייה והייתי חייל בודד בסיירת גולני לפני שבע שנים. אנחנו ציונים ומאוד מרגש אותנו להתחתן פה בארץ. אנחנו פה לבד וההורים של יהודית רצו לבוא לעזור לנו, כי אנחנו מארגנים את החתונה בכוחות עצמנו, אז הם הגיעו קצת לפני כן".
4 צפייה בגלריה
המילטון לירה
המילטון לירה
"העובדים בנתב"ג חשבו שהוא עושה את עצמו, הם הקימו אותו והוא נפל שוב". המילטון לירה לאחר שנפצע
4 צפייה בגלריה
המילטון לירה
המילטון לירה
"התחיל לרדת לו דם מהאף, מהעיניים ומהסנטר". המילטון לאחר שחזר להכרה
לדבריו, "בשדה התעופה הכריחו את המילטון לחתום על טופס בעברית, הוא לא באמת הבין מה קרה. הוא מספר שהכול היה רגוע ושקט, ושנתנו לו הרגשה שהוא ייכנס לארץ והכול בסדר. פתאום, בעוד שהם נמצאים בשדה התעופה, הקימו אותו מהכיסא והחזירו אותו למטוס. הוא היה בהלם, כי הוא חשב שהוא הולך לראות את הבת שלו שהוא לא ראה במשך שלוש שנים. כשהוא ראה את המטוס, הם אמרו לו: 'יו ריטרן, יו ריטרן'.
"אמה של יהודית סיפרה שכשהוא התעלף העובדים בשדה התעופה חשבו שהוא עושה את עצמו. הם הקימו אותו על רגליו והוא פשוט נפל שוב, כי הוא לא היה בהכרה. כך ראשו נחבט ברצפה, והתחיל לרדת לו דם מהאף, מהעיניים ומהסנטר. אמא של יהודית נשלחה לספרד ללא מטען, כסף, אוכל וללא המזוודות שלה - והאבא נשאר פה בארץ בבית חולים".
הבת, יהודית, אמרה כי היא פגועה מאוד מהמקרה: "קשה לי לראות את הכאב של ההורים שלי ולראות שהם הופרדו אחד מהשנייה", אמרה. "כשאמא שלי ראתה את אבא על הרצפה מדמם והתחננה להישאר איתו – הם פשוט דחפו אותה למטוס, וגרמו לה לחבלה בראש מדלת המטוס. כל מה שהיא רצתה זה להיות עם בעלה. הכאב שההורים שלי חווים עכשיו הוא גדול, והם לא יכולים לראות אחד את השנייה ולחבק זה את זו. אני לא מבינה איך הם יכולים להתנהג ככה לבני אדם, אין שום הסבר להתנהגות שכזו".
עורך הדין תומר ורשה מלווה את הזוג בהליך המשפטי אל מול רשות האוכלוסין וההגירה. "רשות האוכלוסין הרבה פעמים מונעת מתיירים להיכנס לישראל רק בגלל חשש להשתקעות בארץ. אבל מה שקרה כאן, זה שני דברים נוראיים ויוצאי דופן", אמר. "ראשית, הפקחים התקשרו ליהודית וביקשו אסמכתאות, מכיוון שהוריה אמרו שבאו לחתונה של בתם. הזוג שלח את הזמנת החתונה ואת החוזה עם היקב שבו הם עתידים לערוך את האירוע, כלומר היו הוכחות ברורות שההורים באו לחתונה. זה נוראי שהרשות התעלמה מכך.
4 צפייה בגלריה
סול ויהודית
סול ויהודית
יהודית סיפרה בדמעות: "אני פגועה וקשה לי לראות את הכאב של ההורים שלי". סול ויהודית
4 צפייה בגלריה
המילטון לירה
המילטון לירה
"את האמא שלחו בחזרה לברזיל, ואת האבא המדמם לקחו לבית החולים". המילטון ובתו
"הדבר השני שהוא קטסטרופלי ותקדימי, זה שפשוט הפרידו בין שני בני הזוג. את האמא שלחו בחזרה לברזיל, ואת האבא המדמם לקחו לבית החולים. ברגע שהזוג פנה אלינו הגשנו עתירה לבית הדין ועצרנו את גירוש האבא, הצלחנו להכניסו עוד באותו היום לישראל בערבות. אם האמא הייתה צמודה אליו כפי שמתבקש גם היא הייתה פה, וכך הייתה נמנעת הטראומה הנוראית של הגעתה למדריד".
עו"ד תומר ורשהעו"ד תומר ורשהצילום: אנטון מיסלאבסקי
ורשה הוסיף כי "אנחנו מתריעים כל הזמן על ההתנהלות הנוקשה בביקורת הגבולות. במקרה זה, הזוג יצטרך לחשוב האם להגיש תביעה נזיקית על הפיצוי, עוגמת הנפש והסבל, וכמובן לדרוש הוצאות משפט גם במסגרת ההליך הנוכחי. עם זאת, שום דבר לא ירפא את הטראומה הקשה של הזוג, שבא לראות את בתו מתחתנת אחרי שלוש שנים שלא ראו אותה. זו פשוט התעללות, ורה היא אישה חולת סוכרת בת יותר מ-60. איפה שיקול הדעת, המחשבה וההיגיון? את הדברים האלה משרד הפנים צריך לבדוק". הוא ציין כי "הבעיה הספציפית" נפתרה באופן זמני, כשכוונתו לכך שהאב המילטון הורשה לפי שעה להישאר בישראל על מנת לנהל את ההליך המשפטי שנפתח, אך הוסיף כי מצבים דומים עלולים "לחזור במקרים אחרים".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "מדובר בבני זוג שהגיעו לישראל לא רק לאירוע, אלא מתוך כוונה להשתקע כאן. גם הם וגם בן זוגה של ביתם הודו בכך בפני בקרי הגבול. האם הוטסה בחזרה מישראל והנוסע נכנס לארץ, לאחר הפקדת הערבות שבית הדין דרש מהם. לגבי הטסת הנוסעת למדריד - על פי החוק הבינלאומי אדם שמורחק ממדינה כלשהי, מוחזר למדינה ממנה הוא הגיע".
אטילה שומפלבי השתתף בהכנת הכתבה