על רקע אישור הממשלה לקביעת יום אבל לאומי לטבח 7 באוקטובר, שיחול השנה החל משעות הבוקר של 27 באוקטובר, משפחות חטופים שהתראיינו ל-ynet הביעו התנגדות לכל קביעת יום לציון המתקפה או טקס - עד שיקיריהן המוחזקים בשבי בעזה ישובו לבתיהם.
"כל הטקסים וימי האבל מיותרים לגמרי, אלה הסחות דעת", אמר יהודה כהן, אביו של החייל החטוף נמרוד כהן. "לממשלה הזאת אין זכות לציין שום יום אבל או לקיים טקס. אנחנו שנה בלחימה שלא הולכת לשום מקום, הרי בסוף לא ישתנו הגבולות, עם אחד לא יעבור למקום אחר, וגם לא העם השני.
ריאיון עם יפעת קלדרון ויהודה כהן
(צילום: מיקי שמידט )

5 צפייה בגלריה
מחאה למען השבת החטופים בצאת יום הכיפורים בתל אביב
מחאה למען השבת החטופים בצאת יום הכיפורים בתל אביב
מחאה למען השבת החטופים, בצאת יום הכיפורים
(צילום: REUTERS/Gonzalo Fuentes)
"כבר חודשים שיש אפשרות להגיע להפסקת אש ולעסקת שחרור חטופים", הוא מוסיף, "שכחו מזה, מאז פרשת גדעון סער ופיצוץ הביפרים. כולם חזרו ללחימה, נלחמים ונלחמים, אזרחים וחיילים נהרגים. והחטופים שלנו, הם מתים שם, הם סובלים שם".
"הבן שלי יושב יותר משנה במנהרה, נמצא בתנאים הכי נוראים שיכולים להיות, וכולם פה מאחלים האחד לשני 'חג שמח'. איך אני אמור להרגיש עם זה? נמרוד, שאני שלחתי לצבא, והצבא התייחס אליו כאל בשר תותחים, חסר משמעות עם טנק מקולקל. ועכשיו הצבא, הממשלה, ראש הממשלה, הם לא עושים כלום לשחרר אותו. לאחל חג שמח, שנה טובה, זה קשה לי מאוד. אני מרגיש נבגד על-ידי המדינה".
5 צפייה בגלריה
צועדים לציון יום הולדתו ה-20 של נמרוד כהן ברחובות
צועדים לציון יום הולדתו ה-20 של נמרוד כהן ברחובות
החייל החטוף נמרוד כהן
(צילום: אורט רחובות)
"הבן שלי יושב יותר משנה במנהרה, נמצא בתנאים הכי נוראים שיכולים להיות, וכולם פה מאחלים האחד לשני חג שמח ושנה טובה. איך אני אמור להרגיש? אני מרגיש נבגד על-ידי המדינה"
"יום כיפור לא אומר לי שום דבר, אף חג לא אומר לי שום דבר", יהודה מוסיף, "עבור הבן שלי אין להם כל משמעות, וגם לא עבורי. במקום זה, אנחנו נמצאים בשגרה של טילים, פיצוצים, כטב"מים. אנשים פותחים ממ"דים האחד לשני, אני תוהה אם נתניהו יפתח לי את הממ"ד שלו".
יפעת קלדרון, בת דודתו של החטוף עופר קלדרון, התייחסה לאישור יום האבל ואמרה: "כל עוד אירוע לא מסתיים, והאירוע שלנו לא הסתיים, והחטופים שלנו עדיין לא בבית, החיים והמתים, אין מה לקבוע שום יום ושום תאריך, שום טקס כזה או אחר. די, מספיק עם השטויות האלה".
5 צפייה בגלריה
עופר קלדרון
עופר קלדרון
עופר קלדרון. כבר יותר משנה חטוף בעזה
(צילום: באדיבות המשפחה)
לשאלה איך עוברים הימים עליה ועל משפחתה היא השיבה: "זה לא רלוונטי איך עוברים עלינו הימים, מה שרלוונטי הוא איך הימים עוברים על החטופים שלנו בעזה. הם לא יכולים לשרוד יותר. אנחנו יכולים לשרוד פה. לנו, לתושבי הצפון, לדרום, לכולם יש מרחבים מוגנים, לחטופים שלנו אין.
"אני מחזקת את יהודה שצריך להגיע להסדר מדיני, להפסקת אש, צריך להפסיק את המלחמה הארורה הזאת. נתניהו מפקיר אותם למותם, הוא מקריב אותם. אנחנו לא מוכנים לוותר עליהם, ואנחנו נלחמים עליהם, על הדבר הכי בסיסי, שיחזרו הביתה. איפה זה נשמע כזה דבר שאנחנו כבר יותר משנה נלחמים שיחזירו אותם הביתה, זה לא נורמלי".
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בטקס הזיכרון הלאומי
משפחות החטופים בטקס הזיכרון הלאומי
משפחות החטופים בטקס הזיכרון הלאומי
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
טקס הזיכרון הממלכתי
טקס הזיכרון הממלכתי
טקס הזיכרון הממלכתי
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים )
היום הממשלה אישרה בישיבתה השבועית את הצעתה של שרת התחבורה מירי רגב לקבוע יום אבל לאומי, שיחול השנה ב-27 באוקטובר. היום יחל בשעה 6:00 כ"ה בתשרי התשפ"ה, ויתקיימו בו שני טקסי אזכרה ממלכתיים - לחללי מלחמת "חרבות ברזל", ולנרצחים במתקפת 7 באוקטובר.
בין היתר, בשני הטקסים שייערכו בהר הרצל בירושלים ישתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית - ארבעה מסמלי השלטון.
בערב יום האבל, הדגל יורד לחצי התורן ברחבת היכל הזיכרון לחללי כוחות הביטחון וברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה בהר הרצל. ביום האבל הלאומי יומלץ על סגירת כל מקומות הבילוי בארץ, אך לא תישמע צפירה.