על רקע המחלוקות בנוגע לגיוס החרדים, בצה"ל אומרים שהיקף המלחמה וצרכי בניין הכוח מחייבים עוד חיילים מיד, בחובה, בקבע ובמילואים: "צה"ל צריך 10 אלף חיילי חובה ללחימה ולתמיכת לחימה. כל פתרון זמני כמו צו 8 לא מאפשר לנו תכנון ארוך טווח, ולכן ביקשנו להאריך את שירות החובה ל-36 חודשים, ועוד לשירות המילואים". באשר לגיוס החרדים, בצה"ל שמו לעצמם מבחן לא של כמות הצווים שייצאו, אלא של גיוס ושילוב מוצלח ויעיל של החרדים שישרתו במקומות שבהם צה"ל צריך אותם.
מגויסים חרדים
(צילום: דובר צה"ל)

בהתאם, עבודת מטה עמוקה שבוצעה בשבועות האחרונים העלתה כי יש תפיסה חברתית במגזר החרדי שמתנגדת לשירות צבאי ופחד מאובדן הזהות החרדית - בנוסף לחוק שאפשר להם לא לשרת בצבא. צה"ל הציב לעצמו יעד של גיוס 4,800 חרדים בשנת הגיוס הקרובה ועוד 4,800 בשנה הבאה, אז היעד יגדל עוד ועוד בכל שנה. "אם בעוד שנתיים יהיו 10 אלף חרדים בצבא, זה יהיה מגה אירוע, אחרי ש-75 שנים לא הצליחו", אומרים בצה"ל. "יש עלינו ביקורת משני הצדדים, אומרים למה אתה מגייס 4,800 מתוך 63 אלף שיש במאתר, ומצד שני זה 4,800 לעומת 1,800 שכבר משרתים בצבא. יש חשיבות למהלכים הראשוניים - אם נצלח את שתי המנות הראשונות, זה ייצור אמון ויביא עוד. קבענו לעצמנו יעד בין כמות הצווים שנוציא לכמות המגיעים לצו ולמתגייסים, אחרת יהיה עלינו עומס".
יעדי הגילאים שצה"ל הציב הם 50% מגויסים עד גיל 21, 40% בגיל 22 עד 23, ו-10% עד גיל 24 ומעלה. בהתאם, צה"ל יוצר פלטפורמות מותאמות לקשר ישיר עם הצעירים החרדים, על-ידי יצירת שפה נכונה עימם, בין היתר באמצעות אתר חדש וייעודי שהוקם על-ידי משרד הביטחון, עם כל המסלולים לחרדים שיגויסו. בנוסף הוקם מוקד טלפוני באגף כוח האדם המיועד למלש"בים החרדים, עם נציגים שמדברים בשפתם וכן מבחן מותאם לדפ"ר, לצד לשכת גיוס ייעודית לחרדים.
4 צפייה בגלריה
אלוף יניב עשור בנושא הערכות ותכנית לגיוס חרדים
אלוף יניב עשור בנושא הערכות ותכנית לגיוס חרדים
מסלולי הגיוס יפתחו לכל האגפים והזרועות
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אלוף יניב עשור בנושא הערכות ותכנית לגיוס חרדים
אלוף יניב עשור בנושא הערכות ותכנית לגיוס חרדים
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
אלוף יניב עשור בנושא הערכות ותכנית לגיוס חרדים
אלוף יניב עשור בנושא הערכות ותכנית לגיוס חרדים
(צילום: דובר צה"ל)
בהודעה שמסר דובר צה"ל היום בנוגע להשקת אתר הגיוס הייעודי לחרדים נכתב כי "בהמשך לעבודת המטה של צה״ל ומשרד הביטחון לשילובם של בני המגזר החרדי ובהתאם להמלצות 'ועדת שקדי', מטרת האתר היא הנגשת תהליך הגיוס למתעניינים והמיועדים לשירות בטחוני מהמגזר החרדי. באתר מפורטים מגוון רחב של מסלולי גיוס המותאמים למלש"ב החרדי, אורחות החיים החרדיים, זכויות ותנאי ת"ש ופרט, ועוד".
מסלולי הגיוס יהיו לכל האגפים והזרועות: יבשה, אמ"ן, אט"ל, חיל הים וחיל האוויר, שמקים למשל דת"ק חרדי בבסיס רמת דוד, פלוגה חרדית שתשרת בדרום הגולן על בסיס ישיבה קיימת בחיספין, וגדודים חרדיים לצפון השומרון שיורכבו מצעירים חרדים שגרים באזור עפולה ובית שאן הסמוכות. בנוסף מתכוונים בצה"ל להקים מאחזקי אופטיקה לחסידות גור מבני בברק בבסיס ייצור הטנקים בתל השומר, תחת עיקרון של שירות קרוב לבית. באשר לסוגיה המגדרית, בצה"ל מבטיחים כי אף זכות של חיילת או קצינה "לא תיפגע במילימטר" עקב שילוב החרדים.
4 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת הגיוס. ארכיון
חרדים בלשכת הגיוס. ארכיון
חרדים בלשכת הגיוס. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
לפי תכנית הצווים שאושרה היום על-ידי שר הביטחון יואב גלנט לאכ"א, בין יולי לאוקטובר ייצאו 3,000 צווים בשלוש פעימות, עם שבועיים בין כל פעימה כדי ללמוד מפעם לפעם ולדייק ובמידת הצורך. אם המתגייסים לא יתייצבו אז תימשך השליחה לחרדים נוספים, במטרה להגיע ליעד ה-3,000 מתגייסים בשנה. לשכות הגיוס לחרדים יהיו בטבריה, ירושלים ותל השומר. לוח הזמנים המקוצר לחרדים: התייצבות תוך שבועיים למיונים מרגע קבלת הצו הראשון, וגיוס בפועל לצה"ל תוך 45 ימים.
מבין המגויסים החרדים, בצבא שואפים ל-85% מגויסים רווקים ו-15% נשואים, ש-200 מתוכם הם הורים, כדי למקסם את הפוטנציאל לגיוס קרבי. "אנו מעריכים שיהיה קל יותר לגייס נשואים, ומצד שני רוצים יותר צעירים לקרבי, ולכן הם ייקראו ראשונים", מסבירים בצבא. כלל תבחיני ומאגר המוזמנים אושרו בחוות דעת משפטיות של היועמ"שית. במידה ומתוך 3,000 המגויסים הראשונים יגיעו רק חלק, אז מי שלא יתייצב יזומן בשלישון שאחריו. "שמנו יעד שאפתני, אבל ה-3,000 עוד לא בכיס", אומרים בצבא, "נמשיך להיפגש עם רבנים, עם מדים ונשק ולא במחשכים, כדי לקדם את התהליך.
"זו לא קומבינה, מדובר בצבא העם ועלינו לבצע תהליכים כדי לקלוט את החרדים בהצלחה. נכון למיין את כולם באופן רלוונטי גם כדי שהמתאימים שבהם ייצאו לקצונה. אנו מתחילים במסע ארוך, לא בדקנו מאיזה ישיבות כל מועמד מתגייס וזה יכול להיות גם מפוניבז'. כל החברה צריכה להבין: 'עת צרה ליעקב', וכולם חייבים עכשיו להיכנס מתחת לאלונקה. ב-7 באוקטובר חמאס לא הבחין בין דתי, חילוני לחרדי. אנו מחויבים שזה יצליח ושייפלו החומות. יש אנשים במגזר החרדי שזה טוב להם".
כלכלית, אומרים בצה"ל, חרדי שמשרת זול יותר לצבא מאשר מילואימניק, גם אם הוא נשוי עם משפחה, וצה"ל ישלם לו 5,000 או 6,000 שקלים בחודש: "זו השקעה לטווח ארוך, כי כך יוכלו לצאת גם לשוק העבודה".