"נאום האחים" של בנט ודברי לוי וליאון
(צילום: גיל יוחנן)

ישראל מתייחדת עם זכר הנופלים: ראש הממשלה נפתלי בנט שיתף אחר הצהריים (יום שלישי) בנאומו בטקס האזכרה של יד לבנים בכמה מחללי צה"ל שהכיר באופן אישי, והזהיר: "אם חלילה הערבות ההדדית שלנו תיפרם, או נאפשר לכעס ולשנאה לאחוז בנו - בו ברגע אויבנו ינצלו זאת כדי לפגוע בנו. העם שלנו נושא על גופו את צלקות גן הפלגנות של אבותינו". ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"במוצבים בדרום לבנון התאהבתי בעם המופלא שלנו". בנט
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
"החיבור בין כולנו - ימנים עם שמאלנים, יהודים ולא-יהודים, היה טבעי". בנט ורעייתו גילת
(צילום: מארק ישראל סלם)
7 צפייה בגלריה
דגלי הלאום ברחבת הכנסת הורדו לחצי התורן
דגלי הלאום ברחבת הכנסת הורדו לחצי התורן
דגלי הלאום ברחבת הכנסת הורדו לחצי התורן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נאום, שבלשכת ראש הממשלה כינו אותו "נאום האחים", אמר בנט: "אחיי ואחיותיי, יש לנו צה"ל חזק וארגוני ביטחון מעולים. שומר ישראל אינו נם ואינו ישן. אנחנו עומדים על המשמר מול האיומים הקרובים והרחוקים. כמי שנושא באחריות העליונה לביטחון ישראל, אני יכול לקבוע בבירור שכוחנו גדול מכוחם של סך כל אויבינו".
בהמשך הזהיר בנט מפני פירוק הערבות ההדדית, ציין את חורבן בית ראשון ושני בעקבות שנאת אחים ואמר כי עם ישראל שילם "מחיר נורא של 2,000 שנה בגלות". לאחר מכן הזכיר את קום המדינה והבהיר: "אחיי ואחיותיי, לא תהיה הזדמנות נוספת. אנחנו עכשיו בעשור השמיני של המדינה, העשור שמעולם עוד לא צלחנו כאומה מאוחדת. ניתנה לנו הזדמנות לתקן את חטא שנאת האחים של אבותינו ולהיגמל מיצר הפלגנות שהחריב את עמנו. ההחלטה היא בידינו. בואו נפיג את החרדות אחד מן האחר. נתמודד עם הטיעון, ולא עם הטוען. נקשיב באמת. נתווכח זה עם זה, אך לעולם לא נשנא איש את אחיו. מעל לכל נזכור שאנחנו משפחה אחת, זו חובתנו כלפי הנופלים. זו גם חובתנו כלפי הדורות הבאים".
ראש הממשלה סיפר על כמה מהנופלים שהכיר אישית במשך שירותו הצבאי. על איתן בלחסן, שפיקד על סיירת צנחנים ונפל בקרב בלבנון, אמר בנט: "מבחינתי, איתן לא היה מושבניק, או מרוקאי או טוניסאי, הוא היה לוחם. והוא היה אחי". על הצנחן יואב הר שושנים, בחור דתי מהיישוב אלקנה שנהרג בהיתקלות בדרך למוצב סוג'וד, אמר בנט: "מבחינתי, יואב לא היה מתנחל או אשכנזי. הוא היה לוחם. והוא היה אחי". על שמעיה-אביחי דנוך, לוחם גולני שנפל בקרב בריחן, אמר בנט: "מבחינתי, דנוך לא היה תימני או ישראל השנייה. הוא היה לוחם. והוא היה אחי".
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"לזכור גם את מי שנושא צלקות נפשיות וגופניות". מיקי לוי
(צילום: מארק ישראל סלם)
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
עצרת הזיכרון ביד לבנים
(צילום: גיל יוחנן)
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם משפחות שכולות
נפתלי בנט עם משפחות שכולות
בנט עם המשפחות השכולות
(צילום: חיים גולדיטש)
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם משפחות שכולות
נפתלי בנט עם משפחות שכולות
בנט ואריאלה דנוך, שאת אחיה הזכיר בנאומו
(צילום: חיים גולדיטש)
בנט, שדיבר בדבריו על על סוף שנות ה-80 ושנות ה-90 שבהן צה"ל ישב בדרום לבנון אמר: "זו הייתה מציאות חיינו אז. בכל כמה שבועות היינו שומעים על עוד היתקלות עם הרוגים. במארבים, בפתיחות ציר ובפעולות. היינו שם, בלבנון, כולנו יחד. קיבוצניקים עם עירוניים, חילוניים עם דתיים, באר-שבעיים עם תל-אביבים, ימנים עם שמאלנים. יהודים עם שאינם יהודים. החיבור בין כולנו היה טבעי, משהו שבכלל לא צריך לדבר עליו. יחד שמרנו בלילות הארוכים בעמדות השמירה. יחד ישנו בחדרים המחניקים שבתוך המוצב. יחד יצאנו לתוך החושך המצמית בתנועה רגלית למבצע. כל אחד סיכן את חייו למען האחר. היינו אחים".
"שם, במוצבים בדרום לבנון, התאהבתי בעם המופלא שלנו. כולנו, בתוך לבנו, התאהבנו. אי אפשר היה שלא. היינו ביחד. רבים מהחברים נשארו שם. צעירים. בני 19 או 20 שלא חזרו. הם יישארו אחינו לנצח. אינני יכול לדבר בשמם, אך אני מאמין שלו יכלו, היו מבקשים מאתנו: תמשיכו לחיות יחד. אל תיתנו למחלוקות לקרוע אתכם מפנים".

יו"ר הכנסת: "בואו נהיה ראויים לנופלים"

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר בטקס כי "לצערי הרב, גם השנה התרחבה משפחת השכול. אזרחים, חיילים ושוטרים נהרגו ונפצעו באירועי טרור שפלים. שוב ושוב ראינו כי המחבלים בני העוולה לא מבחינים בהבדלים בינינו. אהובינו שילמו בחייהם כדי שעם ישראל ימשיך לחיות בארצו. בואו נהיה ראויים להם".
אינפו אירועי יום הזיכרון
לדברי לוי, "ביום הזה שבו עם ישראל כולו מתייחד עם הנופלים ועם הנרצחים, בואו נבטיח לעצמנו להיות שונים. לנהל את הוויכוחים בינינו בכבוד הדדי. מתוך ראייה של אחים לגורל משותף. מתוך נקודת ההנחה שכולנו רוצים את הטוב ביותר עבור מדינתנו. כי ככה הם היו רוצים לראות אותנו, מאוחדים".
לוי הוסיף: "ביום הזה אנו מצווים לזכור גם את מי שנושאים עליהם את הצלקות הנפשיות והגופניות. אנו מצווים להמשיך ולפעול ללא ללאות כדי לשפר את רווחת חייהם ולוודא שיהיו טובים ככל האפשר. כי אנו כחברה חבים להם חוב מוסרי. זה מגיע להם, זה מגיע לנו". יו"ר הכנסת ציין גם את השבויים והנעדרים הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר כי "אנחנו בירושלים בונים עתיד של אחדות ואחווה בין מזרח וּמערב ושואפים להפיץ אור לעולם כולו. לצערנו, ישנם בני עוולה שמנסים לזרוע הרס ומוות. הטרור מבקש לפגוע בנו, ובמארג החיים המבורך שהקמנו בארצנו. אך נצח ישראל לא ישקר. השומרים המופקדים על חומותייך ירושלים, דואגים יומם ולילה, לשלומך ולביטחונך". ליאון הזכיר את סיפורו של רס"ם יוסי קירמה, שהוקפץ לזירת פיגוע ונהרג כשדהר עם אופנועו אל המחבר, ואת סיפורו של רס"ם אמיר חורי, שנורה למוות בנסיבות דומות בפיגוע בבני ברק בחודש שעבר. לאחר מכן הזכיר ליאון את רס"ם האיל סתאוי ורס"ם כמיל שנאן, שנהרגו בפיגוע בהר הבית.
בטקס השתתפו לצד בנט, לוי וליאון גם שופטת בית המשפט העליון ענת ברון, שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר התקשורת יועז הנדל, סגן השר אביר קארה, ראש אכ"א, אלוף פיקוד העורף, משפחות שכולות וארגוני הנפגעים ויד לבנים.

אירועי יום הזיכרון

בשעות אחר הצהריים הורדו דגלי הלאום ברחבת הכנסת לחצי התורן. יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ייפתח הערב רשמית, ומדינת ישראל תתייחד עם זכרם של 24,068 בניה ובנותיה שנפלו במערכות ישראל ו-4,216 אזרחים שנספו בפעולות איבה, מימי ראשית הציונות ועד היום.
השנה נוספו 56 חללים למניין הנופלים, ועוד 84 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו כחללים. כמו כן, מיום הזיכרון האחרון ועד היום נהרגו 33 אזרחים בפעולות איבה, וארבעה נוספים נפטרו מפצעיהם ונוספו לרשימת החללים. המאבטח ויאצ'סלב (דניאל) גולב, שנרצח באריאל בשבוע שעבר, טרם הוסף למניין הנופלים הרשמי. כמדי שנה, היום ב-20:00 תישמע בכל רחבי הארץ צפירת זיכרון בת דקה ולאחריה יחל הטקס המרכזי ברחבת הכותל בירושלים במעמד נשיא המדינה והרמטכ"ל.
מחר ב-11:00 תישמע צפירת זיכרון במשך שתי דקות, ואחריה יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. הטקס המרכזי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים, כשמיד לאחר הצפירה יחלוף מעל ההיכל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה יתקיים ב-13:00 בהר הרצל ברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה.
מחר ב-9:00 בוקר ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים יתקיים טקס גם לזכר היהודים שנרצחו בפיגועי טרור ואנטישמיות בעולם - השנה בהשתתפות משפחות שכולות שחולצו לאחרונה מאוקראינה, אשר יקיריהם שירתו כחיילים בודדים בצה״ל ונפלו במהלך שירותם.