"אין שום מתווה חדש": גורמים המעורים בפרטי המגעים לעסקת חטופים אמרו אמש (שבת) כי "חבל להשלות את המשפחות", אחרי שחמאס טען ש"קיבל תיקונים קלים" על ההצעה הישראלית. ישראל ממשיכה בכיבוש הרצועה, הם אמרו, במקביל ללחץ כבד מאוד שמפעילות המתווכות, מצרים, קטאר וארה"ב על חמאס. בתוך כך, היום יתקיים דיון בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, כחלק מההיערכות למעבר לשלב ג' בלחימה - שנחשב לעצים פחות.
נועה ארגמני מדברת לראשונה
(צילום: מטה משפחות החטופים)

ארגון הטרור דבק בעמדתו ורוצה לדעת אם ישראל מחויבת להסכם ומתכוונת להשלים אותו עד הסוף, או לחזור ללחימה. במקביל, מתקיימים ניסיונות להכניס שינויים קלים במתווה - אך אין מדובר בכאלו מהותיים - אלא בתיקון שולי.
חילופי הדברים האחרונים הם תוצאה של הדברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון בערוץ 14, שמהם עלה כי ישראל לא תיישם אפילו את השלב הראשון בהסכם. נתניהו נשאל בריאיון אם הוא תומך בעסקה עם התחייבות להפסקת המלחמה - והשיב: "לא. אני מוכן לעשות עסקה חלקית. אנחנו מחויבים להמשיך את המלחמה לאחר ההפוגה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר
נתניהו וסינוואר. ההנחה בישראל שדבר לא השתנה, למה שחמאס יסכים?
(צילום: יונתן זינדל, דובר צה"ל)
בלחץ אמריקני נתניהו נאלץ לפרסם הבהרה לדבריו, ולהגיד שישראל אכן מחויבת להסכם. בניסיון למזער נזקים אחרי הריאיון, לשכת ראש הממשלה הוציאה הודעה שלפיה "חמאס הוא זה שמתנגד לעסקה, לא ישראל. ראש הממשלה נתניהו הבהיר שלא נעזוב את עזה עד שנשיב את כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".
גם אחרי הדיווחים בעניין העסקה ביממה האחרונה, הבהיר גורם מדיני רשמי: "ישראל מחויבת לנוסח ההצעה שהנשיא ביידן בירך עליה. אין כל שינוי בעמדתה. עד לרגע זה לא התקבלה תגובת חמאס להצעה זו".
יש לציין כי למרות ההתנגדות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' יש רוב בממשלה למימוש העסקה. לכן, במקביל לסיום הלחימה בעזה המתווכות חושבות, וכך גם ארה"ב, שיש פה הזדמנות יוצאת דופן לקדם את ההסכם. על הרקע הזה התקיימה אמש שיחת טלפון בין ראש המודיעין המצרי השר עבאס כאמל לבין ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה.
המחלוקת העיקרית בין הצדדים היא המעבר לשלב ב', וכיצד "מבטיחים" למנהיג חמאס יחיא סינוואר שישראל לא תחדש את הלחימה. כעת, כשישראל מתקרבת לסיום השלב העצים של הלחימה עם ההשתלטות על רפיח, האמריקנים והמתווכות חושבים שאולי זאת הזדמנות לשכנע את סינוואר לקבל את העסקה, למרות שעד עכשיו כל הניסיונות נכשלו.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
מבחינת ישראל, אין אופטימיות ומקווים להפתעה בתשובת חמאס. ההנחה בישראל היא שסינוואר חושב שהוא מנצח אז למה שיסכים עכשיו וישנה את דעתו אם לא השתנה כלום.
בשעות הערב התקיימו כמדי שבת עצרות והפגנות למען השבת 120 החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס. האירוע המרכזי בכיכר החטופים בתל אביב נערך בסימן "אחים ואחיות בשבי" והוקרן בו מסר מנועה ארגמני, שחולצה בתחילת החודש ב"מבצע ארנון". בסרטון היא אמרה: "אמנם אני נמצאת בבית עכשיו, אך אי-אפשר לשכוח את החטופות והחטופים שעד היום נמצאים בשבי החמאס וצריך לעשות הכל על מנת שנוכל להחזיר אותם הביתה".
בתום דבריה אמרה ארגמני: "אני אנצל את המעמד הזה בשביל להזכיר שיש עוד 120 חטופות וחטופים בשבי החמאס, ובהם אבינתן אור בן זוגי, שממנו הופרדתי ברגע החטיפה. אני מאחלת לכולנו ימים שקטים יותר, שנהיה מוקפים במשפחה, בחברים, באנשים טובים ובעיקר שנדע לאהוב ולא לשנוא".