(צילום: נדב אבס, משה מזרחי)

חובת עטיית המסכות לא נאכפת בתחבורה הציבורית ונוסעים סיפרו לאולפן ynet שהם חוששים להעיר לאחרים שלא עוטים מסכה כנדרש. בשבוע שעבר חודשה האכיפה בחללים סגורים, אך למשרד לביטחון פנים אין נתונים עדכניים בנוגע למספר הדו"חות שחולקו מאז על הפרת ההנחיות. צוות "ידיעות אחרונות" התלווה לפקחים שהגיעו לאכוף את חובת המסכות בקניון הזהב, ואלה העדיפו שלא לחלק דו"חות למפרי ההנחיות - אלא להסתפק באזהרות.
  • אם גם אתם נתקלתם במקומות שבהם האכיפה רופסת - צרו קשר במייל האדום
5 צפייה בגלריה
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
"לא ידעתי אם להעיר או לא, פחדתי". נוסע ללא מסכה באוטובוס
(צילום: נדב אבס)
חיה מבת ים עלתה הבוקר על אוטובוס למקום עבודתה בתל אביב. היא סיפרה שנוסעים רבים "לא ממושמעים. הרבה מאוד לא עוטים מסכה ואת האמת אני מפחדת להעיר להם, אני לא יודעת איך הם יגיבו ולא לוקחת סיכונים. יושב כאן בחור, לא ידעתי אם להעיר או לא, האמת שפחדתי".
חיה אמרה שאף פעם לא ראתה שוטר עולה על האוטובוס לאכיפה של עטיית המסכות ו"גם כשהכרטיסן עולה הוא לא אומר כלום לנוסעים שללא מסכה". למקבלי ההחלטות היא מבקשת למסור ש"יעלו פעם אחת על אוטובוס ויראו מה קורה מבחינת עומס ומבחינת מסכות. גם כשנתנו הנחיות לצמצם את מספר הנוסעים לא הקפידו וזה לא פשוט ומפחיד, שיעלו על אוטובוסים ואז שיקבלו החלטות".
יולנדה מבת ים נסעה הבוקר באוטובוס מעיר מגוריה לכיוון פתח תקווה. "הרוב מקפידים על עטיית מסכות אבל לפעמים צעירים לא שמים. אני מעזה להעיר למרות שאני לא יודעת מה תהיה התגובה ואני חוששת כי לא תמיד יש תגובה טובה. אני חושבת שצריך לאכוף כי האוטובוסים מלאים. יש לי חברה שנדבקה בקורונה באוטובוס אבל אני מרגישה בטוחה. אני משתדלת לשבת לבד ואם מישהו ישב לידי אני לא אקום", אמרה יולנדה.
5 צפייה בגלריה
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
נוסעים ללא מסכות באוטובוס
"לפעמים הצעירים לא שמים". נוסע ללא מסכה באוטובוס
(צילום: נדב אבס)
מאיר וניצה פרטין נסעו מירושלים לתל אביב ברכבת. "אני לא מבין מדוע אין זו חובה לפתוח חלונות ברכבת", אמר מאיר. "וגם חושב שצריך להפסיק את העצירה של הרכבת בנתב"ג, בוודאי אם העלייה בתחלואה תמשך. ברור שאי אפשר לעצור נמל תעופה אבל אפשר לעצור את העלייה של המגיעים מחו"ל לתחבורה הציבורית".
ניצה הוסיפה כי "למרות ששנינו מחוסנים, כידוע גם מחוסנים נדבקים. הרכבת זה חלל קטן עם הרבה נוסעים ולכן צריך לעצור את עליית הנוסעים בנתב"ג ולכפות פתיחת חלונות בכל כלי התחבורה הציבורית - ברכבת ובאוטובוסים".
זיו, תושב דרום הארץ, סיפר שנתקל בנוסעים ללא מסכות ברכבת, וגם שם - האכיפה כמעט לא קיימת. ״אנשים נכנסים לתחנה בלי מסכה ולאחר מכן עולים לרכבת. גם הנוסעים ללא מסכות, במיוחד חיילים וחיילות".
נכון להיום, למעט החובה לעטות מסכה במקומות סגורים אין הנחיות קורונה עדכניות בתחבורה הציבורית. עם התפרצות הקורונה חלו הגבלות שונות שהשתנו בהתאם לרמת התחלואה אף שהן לא נאכפו במלואן כמו פתיחת חלונות בכלי התחבורה הציבורית והגבלת מספר הנוסעים כדי למנוע צפיפות, אלא שגם הנחיות אלו כבר לא חלות.
(צילום: אבי חי, משה מזרחי)

בעבר גם הפעיל משרד התחבורה דיילים שעלו על אוטובוסים ורכבות כדי להעיר לנוסעים שלא עוטים מסכה כנדרש, אך לא הייתה בידם סמכות אכיפה. בכל אופן, עם הירידה בתחלואה גם העסקתם הופסקה ולא חודשה מאז. גם תחנת הרכבת בנתב"ג נסגרה עם התפרצות הקורונה לאחר שהתברר שמחויבי בידוד עלו עליה לנסיעות ומקרים רבים של חולים מאומתים שעלו על הרכבת הובילו לבידוד של עובדים ונוסעים רבים. לאחר פתיחת המשק, גם התחנה חזרה לעבוד כרגיל.
מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, תומר לוטן, התייחס באולפן ynet לנושא האכיפה וטען כי עד כה אף אחד לא רצה לקחת אחריות. "הפעם יש משרד שלוקח אחריות", אמר לוטן, אך ציין כי יש צורך בעוד פקחים לצורך אכיפה, לצד השוטרים. "לפקחים ברשויות המקומיות יש יכולות שלשוטרים לפעמים יותר קשות. השוטרים עושים עבודה מדהימה, אבל לפעמים לא יעילה".
5 צפייה בגלריה
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
"האכיפה תגבר כאשר 1,600 פקחים עירוניים יצטרפו למערך". קניון הזהב בראשון לציון, אתמול
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
האישה בתור לזארה התלוננה, אחרות דווקא הגנו עליהם. הפקחים בקניון הזהב
(צילום: טל שחר)
לוטן הוסיף כי "אנחנו רוצים לנוע לאכיפה דיגיטלית. תוך כמה ימים, יהיה ניהול נכון של כוחות האכיפה". לוטן ציין כי אינו סבור שיש להגדיל את הקנס על אי-עטיית מסכה ל-1,000 שקלים ואמר שצריך לאכוף בעיקר באירועים.
"האכיפה תגבר כאשר 1,600 פקחים עירוניים יצטרפו למערך האכיפה, אמצעים טכנולוגיים מתקדמים יכנסו לשימוש לניטור הפרות הבידוד ברחבי הארץ ותושלם הקמתו של מטה התכלול של אכיפת הקורונה במשרד לביטחון פנים בהובלת פרויקטור האכיפה", אמרו במשרד לביטחון פנים.

פקחים בקניון הזהב: בלי דו"חות - אבל עם אזהרות ידידותיות

לצד מחדל האכיפה בתחבורה הציבורית, גם בחללים הסגורים כמעט שאין אכיפה - אם כי, יש לציין, שהמשרד לביטחון הפנים התחייב אתמול שהשבוע תוגבר האכיפה. אתמול התלווה צוות של "ידיעות אחרונות" לפקחי עיריית ראשון לציון בסיור אכיפה בקניון הזהב, וסיפר כי דו"חות לא היו שם - אך אזהרות ידידותיות דווקא כן.
5 צפייה בגלריה
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
בדוכנים נמכרות מסכות בשקל. הפקחים בקניון הזהב
(צילום: טל שחר)
כך למשל, הפקח אשורי משיח פנה לאישה צעירה שעמדה בתור לשלם בקופה בזארה, וביקש: "גברת, תרימי את המסכה מהסנטר שתכסה את האף". כשמשיח פנה לדרכו, היא סיננה: "איזה נודניקים הפקחים האלה". נשים אחרות בתור, עם זאת, מיהרו לצאת להגנת הפקח: "למה נודניקים, הם שומרים על הבריאות שלנו", אמרה מישהי, ואחרת הוסיפה: "כל הכבוד להם".
אירוע משעשע אחר התרחש כשאמא ללא מסכה על הפנים דוחפת את העגלה של בתה התינוקת ששיחקה עם המסכה. האמא, שהבחינה בשני הפקחים מולה עוד לפני שהם פצו פה, חטפה את המסכה לבתה התינוקת, מה שגרם לה לפרוץ בבכי, ולפקח לומר לאמא: "שהילדה לא תבכה. את יכולה להחזיר לה את המסכה, עוד כמה מטרים יש דוכן שמוכר מסכה בשקל".
במקביל לדיבורים על הגברת האכיפה ולשיתוף פקחי הרשויות המקומיות בכך, בשעה 14:00 תתקיים פגישה בין מרכז השלטון המקומי לבין השר לביטחון פנים, עמר בר-לב. בפגישה מקווים הצדדים להגיע להסכמות בעניין האכיפה בערים. מספר הפקחים שהוקצו למשימה צפוי לגדול, ונראה שכך גם האחריות שלהם בשטח. כרגע מתמקדת האכיפה בשלב ההסברה והאזהרה, אבל מיום רביעי אמורה האכיפה להתהדק, כולל רישום דו"חות של 500 שקל למי שלא יעטו מסכה במקומות סגורים.
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי 829 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. כ-50 אלף בדיקות נערכו, ללא בדיקות סקר, ושיעור החיוביים עומד על 1.7%. במקביל, מאז חצות אובחנו עוד 351 ישראלים כחיוביים לנגיף. החולים ברחבי הארץ מאושפזים 125 חולי קורונה, 66 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת הנתון אתמול. 12 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. מפרוץ המגפה מתו בישראל 6,450 חולי קורונה, שלושה מהם אתמול.
ממשרד התחבורה נמסר: "אכיפת עטיית מסכות של נוסעים הינה באחריות משטרת ישראל וגורמי הפיקוח והאכיפה שהוסמכו על ידי המדינה. משרד התחבורה פועל בתיאום עם המשרד לביטחון פנים להגברת האכיפה בתחבורה הציבורית. המשרד פועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות וקבינט הקורונה בכל הנוגע להפעלת תחנת הרכבת בנתב"ג, חיוב פתיחת חלונות בתחבורה הציבורית ומספר הנוסעים באוטובוס".