דיווח: זה התיעוד האחרון של אליזבט שנחטפה בעיראק

ישראל לא ביקשה עזרה ממשרד החוץ הרוסי במאמצים להביא לשחרורה של החוקרת הישראלית אליזבט צורקוב, שנחטפה בבגדד ומוחזקת בידי גדודי חיזבאללה העיראקיים. כך דיווח היום (שבת) העיתון הרוסי "קומרסנט" שנחשב מהימן. צורקוב, נזכיר, מחזיקה גם באזרחות רוסית - אך לפי הדיווח, גם קרוביה לא יצרו קשר עם שגרירות רוסיה.
3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב
אליזבט צורקוב
מתחה ביקורת על פוטין. החוקרת הישראלית אליזבט צורקוב
צורקוב מתארחת באולפן ynet באפריל 2017

שגרירות רוסיה בישראל שומרת על שתיקה בעניינה של צורקוב ונמנעה מלפרסם כל תגובה. ייתכן שהסיבה שרוסיה לא מגלה עניין בסוגיה היא העובדה שצורקוב הגיעה לעיראק במסגרת עבודת דוקטורט עבור אוניברסיטה אמריקנית (פרינסטון), וגם בשל העובדה שהיא פעילת זכויות אדם שמתחה ביקורת גם על הנשיא ולדימיר פוטין על רקע המלחמה באוקראינה.
אתר "אל-מוניטור" טוען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורב ישירות בניסיון להבטיח את שחרורה של צורקוב באמצעות עזרתו של פוטין. מקורות ב"אל-מוניטור" בטוחים כי החוטפים פועלים בתיאום עם איראן כדי להשתמש בה כקלף מיקוח לקראת עסקה לחילופי שבויים. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שלקרמלין אין מידע על צורקוב. "בהחלט נבקש ממשרד החוץ, משום שצעדים להגנה על אינטרסים שלנו ננקטים בדרך כלל על ידי המחלקות הדיפלומטיות של רוסיה", הסביר.
אחותה של צורקוב אמה, שחיה בארה"ב, אמרה כי המשפחה אכן לא פנתה לרוסיה - אך היא יודעת שממשלת רוסיה מעורבת במשא ומתן. היא סיפרה שהמשפחה החליטה לשמור את דבר החטיפה בחשאי מתוך מחשבה שניתן יהיה להגיע לפתרון מהיר ושקט, ושאליזבט תשוחרר במהירות מבלי שהפרשה תהפוך לסנסציה בינלאומית.
3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב על רקע מוסול
אליזבט צורקוב על רקע מוסול
אליזבט צורקוב בעיראק, על רקע מוסול
(צילום: טל אזולאי)

אתמול פרסם ערוץ הטלוויזיה העיראקי "אל-ראבעה" את מה שכינה "התיעוד האחרון" של צורקוב. בסרטון, שצולם לכאורה במרץ השנה, ניתן לראות את צורקוב יוצאת מבית קפה בליווי אדם נוסף, לפני שנחטפה.
ראש הלשכה הביטחונית במיליציית גדודי חיזבאללה התייחס ביום חמישי לראשונה לחטיפתה, והציג את צורקוב כסוכנת מוסד - חרף ההבהרות של ישראל שמדוברת בחוקרת שהגיעה לעיראק כחלק ממחקרה. לדבריו, "ההודאה של נתניהו בהימצאות אשת ביטחון ישראלית כאסירה בעיראק היא אינדיקציה מסוכנת מאוד. עלינו לטפל בהודאה הזו בצורה מדויקת ונחרצת. על גופי הביטחון העיראקיים לחשוף את הרשתות הקשורות בישראל. גדודי חיזבאללה יעשו מאמצים רבים כדי לעמוד על גורל האסירה או האסירים הציונים בעיראק. נפעל כדי לגלות עוד על אודות אותה כנופיה פושעת ואודות מי שמסייע לתנועה שמגיעה ממדינה שעמה אסור להיות בקשר".
לפי הדיווחים, צורקוב נחטפה לאחר שישבה בבית הקפה רידהא עלוואן בשכונת קראדה בבגדד ב-26 במרץ. ב"ניו יורק טיימס", דווח גם שהיא עברה ניתוח חירום בגב במדינה, מעט לפני שנחטפה. החוקרת שהייתה פעילה מאוד ברשתות החברתיות לא פרסמה פוסטים מאז 21 במרץ.
3 צפייה בגלריה
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
צורקוב הגיעה לעיראק עשר פעמים כחלק מהמחקרים שערכה, ובביקור העשירי, ב-19 במרץ, היא שוחחה עם מכון המחקר בוושינגטון שבו הייתה עמיתה. "הספיק לי מעבודת שטח", אמרה להם, "אני חוזרת". אבל שבוע לאחר מכן היא נחטפה בחזרה מבית הקפה.
באותו מכון מחקר, New Lines Institute, שבמגזין שלו אף פרסמה מאמרים - קוראים לארצות הברית להתגייס למאמצים לשחרורה. האמריקנים, לפחות בפומבי, לא ממהרים. בתגובה לפניית ynet בנושא אמר משרד החוץ האמריקני: "אנחנו מודעים לחטיפה ומגנים חטיפת אזרחים פרטיים. אנחנו מפנים לתגובת הרשויות העיראקיות".
ההערכה בישראל היא שעניינה של צורקוב לא ייפתר בקרוב. אין צפי לשחרורה וניתן להעריך שישראל לא תנהל משא ומתן ישיר ולא תשלם עבור שחרורה כמו במקרים קודמים של חטיפת ישראלים. בינתיים, רואים בממשלת עיראק אחראית לשלומה.