האיגרת ששלח אתמול (ו') מפקד חיל האוויר תומר בר לאנשי המילואים בחיל שלו, ובה קרא להם להמשיך לשרת על רקע מחאת המילואימניקים שצוברת תאוצה הייתה חריגה, אבל היא הגיעה אחרי שיחה קשה וחריגה לא פחות שערך עם כמה מאנשי המילואים בחיל האוויר. בשיחה הם הביעו חשש כבד מהשלכות המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, הביעו תרעומת על אמירתו של השר בצלאל סמוטריץ' שקרא "למחוק את חווארה", וגם על קריאות שלדבריהם נשמעו נגד אלו מביניהם שהצטרפו למחאה וכונו "אנרכיסטים".
4 צפייה בגלריה
חזרות למטס יום העצמאות
חזרות למטס יום העצמאות
טייס במהלך חזרות ליום העצמאות, ארכיון. חשש מהשלכות המהפכה, וגם מהמתיחות הכללית סביבה: "עלול להשפיע על הכשירות"
(צילום: דובר צה"ל )
כמו בקרב אנשי מילואים אחרים, גם בקרב אנשי המילואים של חיל האוויר יש בשבועות האחרונים שיח ער בנוגע לתוכנית שמטרתה להחליש דרמטית את מערכת המשפט. על רקע המחאה הגוברת קיים הבוקר אלוף בר שיחה בלשכתו עם נציגים של כל הטייסות והיחידות של החיל. מדובר בטייסי הקרב שיוצאים למשימות השוטפות ונערכים למשימות עתידיות כולל תקיפה אפשרית באיראן, אנשי טייסות המל"טים שעסוקים בפעילות שוטפת באופן יומי וטייסות המסוקים שנוטלות חלק בפעילות לא רק בחיל האוויר אלא בכל זרועות הביטחון. היו גם נציגים של שלדג, 669 ויחידות אחרות בחיל האוויר. כל יחידה שלחה לשם נציגים, ובסך הכול היו שם כמה עשרות אנשים בשירות סדיר ובמילואים.
השיחה התנהלה ברובה כשיח פתוח בין כל המשתתפים והנציגים הם אלו שדיברו ברובה. מפקד חיל האוויר היה קשוב לדבריהם, והשיחה הייתה באווירה מאוד חיובית והדדית – אבל נאמרו בה דברים קשים, ועצם קיומה הוא כאמור חריג ביותר ולאנשי המילואים לא זכורה שיחה דומה כזו כבר שנים ארוכות.
4 צפייה בגלריה
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
אלוף תומר בר בתא הטייס של אף־15
אלוף תומר בר. איגרת חריגה, אחרי שיחה חריגה
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך השיחה המשתתפים שיתפו את מפקד חיל האוויר בחששות האישיים שלהם ובלבטים שהם שומעים מאנשיהם ביחידה ובמילואים – כאלה שמבצעים את הפעילות המבצעית של החיל ברמה השוטפת. חלק מהם הביעו חשש מפגיעה בכשירות שלהם ובבטיחות הטיסה, כיוון שלתחושתם המחאה הנרחבת והמצב הכללי בישראל מטריד אותם גם כשהם במילואים. הם אמרו שהם חרדים למשפחות שלהם ולבנות ובני זוגם, ולדבריהם זה משפיע על איך שהם מתפקדים גם בשירות המילואים.
בשיחה הביעו גם המשתתפים חשש כבד ממצב שבו ייאלצו בעתיד, אם המהפכה המשפטית תצא לפועל, להתמודד עם פקודות שכיום הן לא-חוקיות ואף לא-חוקיות בעליל. החשש הזה גבר לדבריהם אחרי האמירה של השר בצלאל סמוטריץ' שקרא "למחוק את חווארה" (אף שאמר זאת מפורשות, סמוטריץ' טען בהמשך שלא התכוון לכך רק לפעולות "באופן ממוקד נגד המחבלים ותומכי הטרור" בחווארה).
טייסי קרב ולוחמי אוויר אחרים העלו בשיחה חשש מהסוגיה המשפטית ומפני האפשרות שימצאו עצמם עומדים לדין בפני בית דין בינלאומי – עד לרמה של חשש מיציאה מהארץ בעתיד. יצוין כי שלל המשפטנים שהזהירו מפני פגיעה בעצמאות המערכת המשפטית והחלשתה הדגישו את הסוגיה הזו שוב ושוב, וטענו כי העצמאות הנוכחית של בתי המשפט היא מחסום מרכזי בפני תביעות והליכים משפטיים נגד לוחמים בחו"ל.
4 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
תרעומת על קריאת סמוטריץ' "למחוק את חווארה". ארכיון
(צילום: AFP)
חלק גדול ממשתתפי השיחה גם הביעו תרעומת על כך שהם מתוארים כ"אנרכיסטים" על ידי גורמים שונים (הכוונה לקציני מילואים שחתמו על מכתבים, משתתפים בהפגנות או מסרבים להתייצב למילואים. הם ביקשו ממפקד חיל האוויר להעביר מסר שהשימוש במונח הזה כדי לתארם הוא לא במקום ולא מקובל – ואלוף בר אכן עשה זאת באיגרת שלו, שבה הצהיר: "לא אתן יד לציור דמותכם באופן לא הוגן".
באיגרת (לחצו כאן למכתב המלא) קרא בר לאנשי המילואים של החיל להמשיך לשרת, ציין כי "אין לכם תחליף" – ולצד זאת הבהיר שהוא "מכבד את ההתלבטות" שלהם. בהתייחסות מרומזת לסוגיה המשפטית, הוא הדגיש כי צה"ל פועל "ללא כל שינוי" על פי הערכים שלו ועל בסיס אמות מידה מוסריות.
"אני מודע וקשוב לקשיים ולאתגרים עימם כולנו מתמודדים בימים אלו. אנחנו דנים רבות בסוגיות השונות ועוסקים במגוון המשמעויות וההשלכות. אני מכבד את ההתלבטות. לצד זאת, הציפייה שלי, כמפקד החיל וכן של המפקדים שלצידי היא שתמשיכו להגיע לטייסות וליחידות. שתמשיכו לשרת ולממש את המחויבות לטייסת, ליחידה לפקודים ולמפקדים, למדינת ישראל, לביטחונה ולהגנה על אזרחיה. גלו מחויבות ואחריות למען לכידות השורות, הרעות ואחוות הלוחמים", כתב בר.
4 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
יוצאי עוד ועוד יחידות מצטרפים למחאה: 669, צוות א' בשלדג, פעילות יחידת יהל"ם
( צילום: דובר צה"ל)
הוא הוסיף: "אין לכם תחליף. אציין בפניכם את המובן מאליו – צה''ל וחיל האוויר בתוכו פועלים לפי הציר המבצעי הסדור, לפי אמות המידה המוסריות ועל פי ערכי ורוח צה''ל, ללא כל שינוי. אעמוד על כך לאורך כל הדרך, כמו תמיד. בימים האחרונים נשמעים קולות כלפי אנשי המילואים שלנו. אומר בפה מלא - אתם מגיני הארץ, אנשים יקרים, ערכיים, אחראיים, הקרבתם ומקריבים מזמנכם, ממשפחתכם, עד כדי חייכם. לא אתן יד לציור דמותכם באופן לא הוגן. אני מחויב לכם, אני מחויב לכשירותו של חיל האוויר, אני נחוש לשמור על כך עמכם מכל משמר. אני קורא לכם להמשיך ולהתייצב לשירות המילואים, כפי שעשיתם עד כה. זוהי האחריות שלי, של כולנו".
בשבוע האחרון גברה כאמור מחאת המילואימניקים ופורסמו עוד ועוד מכתבים של אנשי מילואים שרבים מהם הודיעו כי יסרבו לשרת במצב שבו ישראל תהפוך לדבריהם ל"דיקטטורה". במחאה נכללים גם יוצאי יחידות של חיל האוויר: 669, שלדג ומערך הבקרה והשליטה בחיל. אתמול הצטרפו למוחים כ-130 קצינים ולוחמים במילואים של יחידת יהל"ם (יחידה הנדסית למשימות מיוחדות) שהודיעו לשר הביטחון יואב גלנט: "נתקשה לשרת אם הרפורמה המשפטית תעבור". גם יוצאי מערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין ויחידת 8200 פרסמו מכתבים דומים.
גלנט לאנשי המילואים: "לשמור על צה"ל צבא העם"
(צילום: ניקול לסקבי, דוברות שר הביטחון)

שר הביטחון יואב גלנט יצא השבוע נגד הקריאות הגוברות לסרבנות מצד אנשי מילואים. "כל קריאה לסרבנות היא פגיעה בביטחון ישראל, אסור לאף אחד להשתמש בסמל היחידה, בסמל צה"ל או בדגל ישראל על מנת להצדיק צד אחד. בשום פנים ואופן לא קוראים לסרבנות בשום מקום, בשום גזרה, בשום חיל ובשום יחידה", אמר. הוא הזכיר מחאות קודמות, כגון ההפגנות אחרי מלחמת יום הכיפורים, והוסיף כי צה"ל תמיד ידע "להישאר מאוחד". הוא הדגיש כי "לצבא המילואים ולכוחות המילואים יש תפקיד מכריע" בהיבט הזה, והוסיף: "האיומים על מדינת ישראל - איראן, חיזבאללה, חמאס ובעיות נוספות יישארו איתנו גם אחרי שייפתרו הבעיות הנוכחיות. לכן צה"ל צריך להישאר צבא העם, הצבא של כולנו, מאוחד ומסוגל לבצע את משימותיו".
פורסם לראשונה: 22:13, 03.03.23