בליץ החקיקה נמשך: הצעת החוק שתסדיר את העברת הסמכויות ממפכ"ל המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, תעלה הבוקר (יום שלישי) להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. בן גביר עצמו נאם מול המליאה הריקה והציג את התיקון לחוק פקודת המשטרה.
"זו הצעת חוק היסטורית שבאה לתקן פקודה מנדטורית משנת 1926", אמר השר המיועד לקול קריאות ביניים. "דברים השתנו, המדינה התקדמה, ויש דבר אחד שנשאר אותו דבר - הפקודה המיושנת הזו. ההצעה שלנו באה להציב את ישראל לצד מדינות דמוקרטיות רבות שבכולן השר הממונה על המשטרה קובע את המדיניות, מתווה את דעתו ומקבל את הסמכות. כיום השר לביטחון לאומי נושא באחריות אבל לא מחזיק בסמכות. התיקון לחוק המשטרה הוא ברכה לדמוקרטיה.
"קחו למשל את רוני אלשיך, שהיה מפכ"ל כושל. הוא עובר מאולפן לאולפן. לפני חצי שנה הוא אמר על התפקיד של השר לביטחון פנים שהוא תפקיד די מתסכל ללא סמכויות. פתאום כשזה בן גביר, הוא אומר שלא צריך לשנות את הפקודה?".
ח"כ בן-גביר על הצעת החוק: "ברכה לדמוקרטיה"
(צילום: ערוץ כנסת)

4 צפייה בגלריה
  איתמר בן גביר, מיקי לוי
  איתמר בן גביר, מיקי לוי
מיקי לוי ואיתמר בן-גביר. "בושה, אפילו מדים לא לבשת"
( צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
הוא תקף את חברי הקואליציה היוצאת לקראת ההצבעה על החוק ואמר: "הדמוקרטיה לא מעניינת אתכם, אתם אנשים חשוכים ולא ליברליים".
בין השאר ביקר בן-גביר בדבריו את המפכ"ל לשעבר משה קראדי ואת ח"כ יואב סגלוביץ', ועל כך ענה לו ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "של נעליך מעל רגליך. עוד 20 שנה לא תעשה את מה שהם עשו. הם תרמו למדינת ישראל בצורה שאתה בחיים לא תתרום. אתה חבר כנסת עם שבע הרשעות, אחת מהן בתמיכה בטרור. ואתה הולך להיות שר שיהיה אחראי על עבירות מהסוג הזה. בושה. אפילו מדים לא לבשת".
גם ח״כ מירב בן-ארי פנתה לבן-גביר ואמרה: "למרות שהתקשורת מחבקת אותך - אתה לא מבין במשטרה. לך תלמד את המשטרה מבפנים ולא מהלשעברים. לך שב עם ניצבים. כשאני הייתי יו״ר הוועדה עשיתי לילה במשטרה״. ח״כ בן-גביר: "אני עשיתי הרבה לילות במשטרה". ח"כ בן ארי: "מתי, כשעצרו אותך? לך תשמע מהשוטרים בפתח תקווה, בלוד, הדרך הנכונה ליצור שינוי היא ללמוד. אם אתה רוצה להביא פקודת משטרה חדשה - תביא פקודה טובה. אנחנו נתמוך".
שידור חי מוועדת חוק דרעי-סמוטריץ'

4 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
השרים המיועדים איתמר בן גביר, אריה דרעי ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם, קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
ועדה מיוחדת להצעת חוק יסוד הממשלה
ועדה מיוחדת להצעת חוק יסוד הממשלה
ישיבת הוועדה המיוחדת הדנה בחוק "דרעי סמוטריץ'"
(צילום: רפי קוץ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאירח הבוקר במשכנו את טקס שוטרות ושוטרים מצטיינים, אמר: "גם בימים שבהם נדמה שהמשטרה עומדת בוויכוח פוליטי, אל לנו לשכוח: משטרת ישראל היא המשטרה של כולנו, ועלינו לשמור על מעמדה הממלכתי. בלי משטרת ישראל אין לנו מדינה. משטרת ישראל שומרת עלינו ואנחנו - כולנו – חייבים לשמור עליה".
הוועדה המיוחדת שהוקמה למען החוק של בן גביר צפויה לאשר את ההצעה במלואה גם לאחר הקריאה הראשונה, אולם כעת עדיין ניטש ויכוח סביב הנוסח כפי שבן גביר רואה אותו לבין החוק כפי שתיקנו אותו היועמ"שים. בן גביר אמנם הסכים להכניס לחוק כמה שינויים שהוצעו, אולם הוא מסרב לשני שינויים מהותיים, בהם הכפפת המפכ"ל לשר המכהן כאשר לשר סמכות לקבוע גם עקרונות וכללים בקשר למשך זמן טיפול בתיקים, וכן והוספת סעיף שבו יצוין כי החלטות המשטרה לא יהיו מושפעות ממניעים פוליטיים או אידיאולוגיים.
בתוך כך, אתמול אושר במליאה החוק הראשון בכנסת ה-25, שמונע מארבעה ח"כים אפשרות להתפצל מסיעתם ואמור לסייע לנתניהו למנוע מרידות מתוך הליכוד. החלטת הכנסת ביטלה את התיקון בחוק שערכה הממשלה היוצאת. למעשה, בכנסת הנוכחית נוגע החוק בעיקר לשתי סיעות: הליכוד, עם 32 מנדטים, ויש עתיד עם 24. עם זאת, בעוד ביש עתיד אין לפי שעה סכנה כלשהי למרידה, בליכוד המצב שונה שכן כמה ח"כים לא מרוצים מכך שהשותפות הקואליציוניות מקבלות תיקים בכירים על חשבונם.
לקראת הקמת הממשלה החדשה ממשיכים היום חברי הכנסת לדון גם ב"חוק דרעי-סמוטריץ'", שאמור לאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר חרף הרשעתו בפלילים בתחילת השנה, וליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לכהן כשר נוסף במשרד הביטחון. אתמול, לפני הפיצוץ בדיון בעקבות טענות האופוזיציה, עברו על 330 הסתייגויות מתוך 1,700, וייתכן שיוגשו נוספות, כך שהדיון יימשך גם בימים הקרובים וההצבעה בקריאה שנייה ושלישית תתעכב.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עוד שלב בדרך להקמת הממשלה. נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
הפיצוץ בוועדת דרעי-סמוטריץ'
( צילום: ערוץ כנסת)

קודם לכן הוועדה המסדרת בראשות יואב קיש (הליכוד), דחתה ברוב של 10 מול 8 את הביקורת של האופוזיציה על סעיף שנוסף אמש לחוק, שיביא לכניסתו לתוקף באופן מיידי מבלי להמתין לפרסומו ברשומות. העיכוב בכניסת החוק לתוקף יכול להביא לכך שהשבעת הממשלה תתקיים לפני שיותר לדרעי לכהן כשר. נציגי האופוזיציה טענו אתמול שמדובר בנושא חדש והדיון בוועדה פוצץ, אבל היועמ"שית של הוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, הבהירה בדיון כי "זה לא נושא חדש מאחר שהוועדה כבר דנה בו".
בעקבות זאת אמר חבר הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית כי העובדה שהדיון הופסק אתמול בגלל טענות האופוזיציה היא "שערורייתית". לדבריו, "האופוזיציה הגיעה להסכמים והתנערה מהם". הוא גם טען כי "אסור שממשלה בישראל תושבע בכוח" וקרא למחוק את ההסתייגויות, על אף שאין איש שמונע מהליכוד ומשותפותיו להקים את הממשלה כבר כעת - מבלי להעביר את החקיקה.
מנגד, ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי אמר כי מגיע לציבור לקבל זמן שבו החוק מופיע ברשומות, כך שיהיה פתוח להתייחסות טרם החלתו. "לא יכול להיות שאנחנו גוזלים מהציבור את המעט הזה שיש לו להתבונן בדברים האלה, בלי לתת לו קמצוץ של זמן להביע את דעתו בנושא. חסר זמן", אמר כהנא.
לאור הטענות שהקואליציה העתידית מעבירה חוקים דרמטיים בהליך בזק לפני הקמת הממשלה, אמר הבוקר חבר הכנסת שלמה קרעי ל-ynet radio כי מדובר רק ב"תשתית פוליטית שנדרשת להשבעת הממשלה". הוא דיבר על החוק שבו דנה הוועדה בראשותו, ואמר כי "זה לא חוק זירוז. ברור לכולם שאנחנו קיבלנו את המנדט מהעם להרכיב את הממשלה".
בשל גודש ההסתייגויות להצעת החוק הממוזגת, החוק צפוי להיות מובא להצבעה במליאה רק לקראת סוף השבוע או בשבוע הבא. החלת החוק היא אחד מתנאי הסף של ש"ס להקמת הממשלה, ולכן פועל בנימין נתניהו בבהילות על מנת לקדמו.
פורסם לראשונה: 09:39, 20.12.22