"זה לא יחזיר לנו את עדי, אבל אנחנו שמחים שמדינת ישראל מצליחה לבוא חשבון עם כל מי שפגע בחיילי צה"ל ובאזרחים, גם אם זה 24 שנים אחרי". כך אמר היום (שלישי) יעקב אביטן, אביו של סמ"ר עדי אביטן שנחטף ונהרג יחד עם סמ"ר בני אברהם וסמ"ר עומר סועאד בהר דב ב-2000, על חיסולו היום של מי שתכנן את אותו פיגוע - ראש מערך הטילים בחיזבאללה, איברהים קובייסי.
2 צפייה בגלריה
החללים שנחטפו בהר דב בגבול לבנון
החללים שנחטפו בהר דב בגבול לבנון
סמ"ר עדי אביטן, סמ"ר עומר סועאד וסמ"ר בני אברהם
2 צפייה בגלריה
הנזק בבירות
הנזק בבירות
זירת התקיפה בביירות
(צילום: Anwar AMRO/AFP)
אביטן, תושב טבריה, סיפר ל-ynet על התקופה האחרונה בצל המתיחות בצפון: "יש מתח, אנחנו שומעים את היירוטים ומה שקורה מסביב. אמנם אין אזעקות או נפילות, אבל אנחנו עם היד על הדופק".
צה"ל חשף הערב כאמור כי קובייסי "תכנן את פיגוע החטיפה בהר דב בשנת 2000, שבו נחטפו ונהרגו סמ״ר בני אברהם, סמ"ר עדי אביטן וסמ"ר עומר סועאד זכרם לברכה, שהובאו בשנת 2004 לקבורה בישראל".
תיעוד החיסול
(צילום: דובר צה"ל)

בתקיפה הממוקדת בדאחייה בביירות שבה חוסל קובייסי, נהרגו גם מפקדים מרכזיים נוספים במערך הטילים והרקטות של חיזבאללה. לפי צה"ל, קובייסי פיקד על יחידות הטילים השונות של חיזבאללה, בהן יחידות הטילים המדויקים. לאורך השנים ובמהלך המלחמה, היה אחראי על השיגורים לעבר העורף הישראלי. הוא היווה מוקד ידע מרכזי בתחום הטילים והיה מקורב לבכירי ההנהגה הצבאית של חיזבאללה.
עוד נמסר מדובר צה"ל: "קובייסי הצטרף לחיזבאללה בשנות ה-80', ומאז מילא שורה של תפקידים צבאיים מרכזיים בארגון, ביניהם בכיר במערך המבצעים בדרום לבנון ופיקד על יחידת 'בדר' בחזית הדרום. במסגרת תפקידיו בארגון הטרור היה אחראי על תכנון והוצאה לפועל של מתווי טרור רבים כנגד כוחות צה"ל ואזרחי מדינת ישראל".
מאוחר יותר מסר תת-אלוף דניאל הגרי: "בתקיפה בלב הדאחייה חיסלנו את קובייסי, ראש מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה. תקפנו במדויק קומה במבנה שבה היה קובייסי עם מפקדים נוספים. אנו עדיין לומדים את תוצאות התקיפה. קובייסי היה אחראי לשורה של פיגועים לשטח מדינת ישראל, כולל הירי הבוקר לחיפה. אנחנו ממשיכים לגרוע מיכולות חיזבאללה ופוגעים במפקדים המפעילים אותן".
התקיפה בדאחייה בביירות

בימים האחרונים, לפי מקורות ישראלים, הפך קובייסי לאחת הדמויות הבכירות בארגון הטרור. מוקדם יותר, לפני שדובר צה"ל אימת את החיסול, מקורות ביטחוניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי קובייסי נהרג בתקיפה, שכוונה למבנה מגורים בן שש קומות. שלוש מהן הוחרבו. בלבנון דווח על לפחות שישה הרוגים ו-15 פצועים בתקיפה.
תקיפת המבנה בן שש הקומות הייתה באזור אל-רביירי בדאחייה. קובייסי כאמור הותקף עם אנשיו, מתוך מטרה לפגוע במי שאחראי על ירי טילים לאזור מרכז הארץ. מקורות ישראלים אמרו ל-ynet כי קובייסי הוכפף לנסראללה רק לפני שלושה ימים, והפך לדמות הצבאית הכי בכירה לאחר החיסולים האחרונים. קובייסי הוא הלכה למעשה האיש שאחראי ליכולות האסטרטגיות של חיזבאללה, והאיש שאחראי לירי לעבר תל אביב.