מטחי הרקטות הכבדים לעבר שדרות נמשכו גם אתמול (שישי) במשך שעות רבות, ורוב התושבים כבר עזבו את העיר. כ-26 אלף תושבים מתוך ה-36 אלף כבר התפנו למלונות ולקרוביהם בשל המלחמה בדרום. "נאריך את המלונות לתושבים שעזבו את הבית עד ליום ראשון הבא, נותנים לצה"ל להשמיד את חמאס והג'יהאד האיסלאמי", אמר ראש העיר שדרות אלון דוידי.
עד הבוקר פונו כ-6,000 תושבים למלונות ברחבי הארץ, והשאר התפנו עצמאית למלונות ולקרובי משפחה מחוץ לעיר. אחד מהם, דוד אבוחצירה בן ה-77, סיפר: "החלטתי היום לעזוב את שדרות, זה כבר מסוכן, הטילים נופלים עלינו. מצטרף לאשתי ולילד שיצאו כבר לים המלח". אבוחצירה מתגורר 66 שנה בשדרות, שאותה מעולם עזב למרות הרקטות וסבבי המלחמה. הבוקר הוא כבר נשבר, והצטרף להסעות של תושבי שדרות ויישובי העוטף צפונה.
אזעקות ופינויים באשקלון
(צילום: יריב כץ)

הדר מזרחי מנתיבות סיפרה: "אנחנו ממתינים להסעה לקרובי משפחה בהרצליה. היו הרבה בומים והחלטנו לצאת להירגע. זה קשה". בעירייה הקימו חמ"ל בראשות לימור כהן, מהעובדות הוותיקות בעירייה, שם הם מקבלים אלפי שיחות של משפחות שדורשות להתפנות מהעיר.
מור קריידלמן ואחותו פול הקימו חמ"ל לגיוס מתנדבים לפינוי מהעיר ומהעוטף, שממוקם בתחנת הדלק בצומת בית קמה. פול ביקשה לנצל את ההזדמנות ופנתה לציבור להגיע ולהתנדב להסיע אנשים ללא רכב למלונות או לקרובי המשפחה. "דווקא יש היענות", היא אמרה. "יש לנו חוסר עיקרי בנהגים שיפזרו את התושבים ברחבי הארץ". גם ארגון "ידידים" שותפים למיזם ההתנדבותי.
גם באשקלון הצטברו אתמול זירות חדשות שהתווספו למאות זירות הפגיעות התרחשו מאז שבת. "העיר בכוחות מתוגברים של צבא ומשטרה, וגם במהלך השבת יימשכו הסיורים של הכוחות על מנת להגביר את ביטחון התושבים", אמר ראש העיר, תומר גלאם, בעת סיור באשקלון.
גלאם הוסיף כי "בשבוע הבא נוציא אל הפועל את כיתת הכוננות הראשונה מסוגה בעיר, שתהווה מכפיל כוח לכוחות הביטחון שכבר נמצאים באשקלון". ראש העיר הדגיש: "אני פונה לתושבים - המשיכו להיצמד להנחיות פיקוד העורף, כפי שאתם עושים עד כה, בצורה ראויה להערכה. במקרה של אזעקה, אנא הישארו במרחב המוגן במשך 10 דקות, לא פחות. ההנחיות מצילות חיים".
ראש הרשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון, יורם לרדו, התייחס לפינוי התושבים מהעיר, ואמר כי מדובר ב"אירוע בסדר גודל אחר. הפעלנו את תכנית 'משב רוח' גם לאשקלון, אחרי שדרות, והיא מאפשרת לתושבים להתרענן למשך שבוע על חשבון המדינה מחוץ לעיר, כי יש באשקלון בתים ללא מיגון כלל. עד כה פינינו מהיישובים הסמוכים לגבול עם הרצועה כ-13 אלף תושבים, שנמצאים בבתי מלון ברחבי הארץ ככל שיידרש".
4 צפייה בגלריה
עשן מאחורי העיר אשקלון
עשן מאחורי העיר אשקלון
נזקי הרקטות באשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
4 צפייה בגלריה
נזקים באשקלון
נזקים באשקלון
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
נזקים באשקלון
נזקים באשקלון
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
נזקים באשקלון
נזקים באשקלון
(צילום: יריב כץ)
מנגד, ראש העיר גלאם מתח ביקורת על תפקוד הממשלה כשהגיע לאחת מזירות נפילת הרקטות באשקלון. "אנחנו ממשיכים לקבל עשרות טילים מהבוקר, אינספור מטחים. לא עוזרים לנו בשום פינוי, משרדי הממשלה מנותקים מאיתנו. תראו מה קורה כאן מהבוקר, תראו את ההרס - תפנו משפחות שרוצות לעזוב את העיר למקומות בטוחים כבר", קרא.
גלאם נצפה גם בעודו מנסה להרגיע תושב שאמר בבכי כי "הנכדים שלי בוכים - עד מתי, עד מתי? צה"ל, תשטחו כבר את צפון הרצועה", בעוד שתושבים אחרים זעקו: "ביבי, ביבי, תפנה אותנו כבר מפה".
באחד מאתרי הנפילה מצאנו את תושבת העיר מירי, בעוד מתפנה מביתה עם ילדיה. "אנחנו זזים מפה, לא יודעים עדיין לאן. חייבים להיות חזקים, להיות מאוחדים, אבל חייבים גם להתאושש ולצאת מהעיר". יותר מ-30% מתושבי העיר כבר עזבו, ועם תוכנית הרענון שתופעל עתה על ידי רח"ל, עוד ועוד משפחות צפויות לעזוב עם המשך המלחמה והירי הכבד לעבר העיר המופגזת.
פורסם לראשונה: 19:53, 13.10.23