בבית המשפט המחוזי בירושלים המשיכה היום (שלישי) עדותו של קצין המשטרה בדימוס אלי אסייג, מפקד היחידה לפשיעה כלכלית לשעבר שהיה אחראי על החקירה של תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבו מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים. אסייג המשיך להיחקר נגדית, הפעם על ידי עורך הדין ז'ק חן, סנגורו של איש העסקים שאול אלוביץ' ואיריס אלוביץ'.
אסייג בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום
(צילום: גלעד מורג)

עו"ד חן התמקד תחילה ב"פרשת המסרונים" שהתרחשה ב-2018 במהלך שלב המעצרים בתיק 4000, בבית משפט השלום בתל אביב. שופטת המעצרים רונית פוזננסקי-כץ ונציג צוות החקירה המיוחד בהליך, עו"ד ערן שחם-שביט מהרשות לניירות ערך, ניהלו התכתבויות שונות לגבי ההליך וימי המעצר של חשודים בוואטסאפ. אלו דלפו לתקשורת ועוררו סערה. בהמשך נקבע שלא היה ראוי לקיימן בין נציג התביעה לשופטת שדנה בהליך. פוזננסקי-כץ ושחם-שביט הורשעו בהליכים משמעתיים שונים בנושא.
אסייג: "אני פחות מכיר את מה שקרה. אחרי המקרה שחם-שביט עזב את צוות החקירה של תיק 4000, הוא לא פקוד שלי ולא שוטר שלי. האירוע היה לא נעים".
עו"ד חן: "בעקבות האירוע מונה המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין, נציב תלונות הציבור על שופטים, לבדוק אותו".
אסייג: "לא זוכר שקראתי את ההחלטה שלו. את שחם הכרתי פחות מחודש, הוא לא פקוד שלי. אני מנהל באותו זמן סדר גודל של עשרות רבות פקודים. יכול להיות שהתעניינתי, יש לי עוזר משפטי. מבחינתי זה רעש רקע שאני חייב לנטרל אותו בעומס של המשימות והעבודות. לא מכיר סיפורים אחרים ששולחים שופטים לוואטסאפים. הופתעתי. לא הכרתי, שמתי הצידה והמשכתי במשימות. מיניתי אדם שלי למעצרים".
3 צפייה בגלריה
עדותו של אלי אסייג בתיק 4000
עדותו של אלי אסייג בתיק 4000
"מה שלא היה רלוונטי לחשד שהיה ברשותנו, לא התעסקנו". אסייג
(צילום: גלעד מורג)
3 צפייה בגלריה
השופטת רונית פוזננסקי כץ חוזרת לעבודה בבית משפט השלום בת"א
השופטת רונית פוזננסקי כץ חוזרת לעבודה בבית משפט השלום בת"א
"לא מכיר סיפורים אחרים ששולחים שופטים לוואטסאפים". השופטת רונית פוזננסקי-כץ
(צילום: מוטי קמחי)
על שיבוץ השופטת בתיק נמתחה ביקורת גם על ידי השופט ריבלין.
עו"ד חן: "בישיבה בנוכחות הצמרת המשפטית הוסכם כי מאחר שמדובר בתיק בזק שנידון בפני השופטת בעבר, יהיה נכון שגם בקשות מעצר וצווים (בתיק 4000) יידונו בפניה. נציב השופטים כתב כי 'ההתנהלות במקרה הזה יוצרת מראית עין לא ראויה גם אם יש לה טעם ענייני. התנהלות לפי תובע בוחר את השופט'".
אסייג: "כן. הבנתי שיש שופטת שמלווה את התיק הזה, הצוות של ניירות ערך אמרו שהיא בקיאה בחומרים וכדאי שתמשיך. מבחינתי אין בעיה וזה טבעי, במקום שופט חדש שצריך ללמוד חומרים. חוסר ההתייחסות והפעולות שאני יכול לעשות כלפי עו"ד שחם הוא כמעט כלום. הוא לא פקוד שלי. יש לו מנהלת שחלק מהנהלת צוות החקירה המיוחד. זה עבר לטיפולה. ממשיכים הלאה".
עו"ד חן הציג כי השופטת ביקשה להפריד בין חשודים במספר ימי המעצר שביקשו החוקרים.
אסייג: "יש מצב שיואב התקשר אליי שיש מתווה הסכמה (בין הסנגורים לחוקרים) למספר ימים אחרים, ואישרתי". חן: "כל זה נעלם מעיני ההגנה ולא שוקף בפרוטוקול הדיון. זה דיון בלשכת השופטת במעמד צד אחד".
השופט משה בר-עם שאל את העד: "אדוני יסביר - הסכמה זה בדרך כלל שני צדדים, איזו הסכמה יש כאן?".
אסייג: "לא זוכר".
בשלב זה השיב אסייג על שאלות שנוגע למנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. לפי עו"ד חן, ההתכתבויות שנחקר עליהן קשורות לנתניהו ואלוביץ', אך לא להתערבותו בסיקור ובתוכן לגבי קשר עם גורמים אחרים.
אסייג: "מבחינתנו מה שלא היה רלוונטי לחשד שהיה ברשותנו, לא התעסקנו. זו החלטה של כולם ביחד. גם בפרקליטות".
עו"ד חן הראה מסמך שלא הוצג לחוקרים הנוגעים לבזק-יס, של הרשות לניירות ערך.
אסייג: "לא מכיר את המסמך. אני מסכים שכל דבר מהותי צריך להציג. כל מסמך אותנטי ומשמעותי צריך להציגו, את המסמך הזה אני לא זוכר".
הוא התייחס להדלפות מהחקירה, וציין: "אלה רעשי רקע, אף פעם עם לא התעסקתי עם זה. לאורך כל החקירה לא זיהיתי הדלפות מהחקירה. אצלנו עושים פוליגרף על נושאי הדלפות, אז אני לא רואה בדיוק מי הגיבור שידליף מאיתנו".
3 צפייה בגלריה
נתניהו ואלוביץ'
נתניהו ואלוביץ'
נתניהו ואלוביץ'
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
בנושא אלוביץ', אמר אסייג כי "מההודעות אפשר לראות קשר בינו ובין ראש הממשלה, והוא אומר שמעולם לא נפגש. הוא נפגש כמה פעמים עם ראש הממשלה והם לא מחליפים מילה על בזק? הוא הופך את כל העולם, מטרטר את כולם ולא מדבר? כשהוא אומר שה'גדול צריך לחתום', יש לנו עשרות הודעות וואטסאפ. חקרנו עדים, הנחת העבודה שלנו הייתה ששאול אלוביץ' לא מדבר אמת".
עו"ד חן הציג חלקים מדברי החוקרים, וטען כי היו איומים בחקירה "כדי שישתפו פעולה". אסייג מצידו דחה את הטענות.
על הסרת עגילים לאיריס אלוביץ' בחקירה, סיפר אסייג: "בלשית המליצה לה להוריד את העגילים כדי שלא ילכו לאיבוד במעצר. בהמשך העגילים הללו נתפסו על ידי המשטרה". הוא הסביר כי בצו לא צוין מפורשות שהתפיסה היא לשם החרמה (חילוט). "לא שמנו לב שהטופס ישן, לא כתוב כמו שצריך. בית משפט אמר את דברו, ועשינו בעקבות זאת שינוי. זה אירוע חריג בתום לב, הכוונה הייתה כן לתפוס את התכשיטים. תקלה מערכתית ברמה ארצית שתוקנה", אמר.
הוא התייחס גם לכך שחוקר אמר לאלוביץ' כי רעייתו איריס נאזקה. "ראית בעיניים? זה לא צריך לקרות. מבחינתי אין סיבה לאזוק עצורים של צווארון לבן, זו הייתה הנחייתי. הכללים של שב"ס שונים, לא יודע להגיד בדיוק מה האירוע. כל עוד הראו לה וזה שיקף לו את המצב, מבחינתי זה בסדר. מראים לו שהיא בחיים", ציין.