הפנטגון הודיע אמש (ג') כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נתן את אישורו לעסקאות נשק עם ישראל בשווי של יותר מ-20 מיליארד דולר. רוב הנשק בעסקאות שאותן הגדיר משרד ההגנה של ארה"ב כ"פוטנציאליות" צפוי להגיע לישראל רק בעוד שנים, ומטרתן לחזק את ביטחונה בטווח הארוך ולא באופן מיידי במלחמה הנוכחית.
ההודעה על העסקאות, שהועברה לקונגרס בארה"ב, מגיעה בשעה שבה וושינגטון פועלת לחזק את ההרתעה מול איראן ושלוחיה ומתגברת את כוחותיה במזרח התיכון, ולא מן הנמנע שגם ההצהרה הזו נועדה להפגין גיבוי אמריקני.
3 צפייה בגלריה
מטס F-15 של חיל האוויר
מטס F-15 של חיל האוויר
מטוס F-15 של חיל האוויר. "ישראל ביקשה לרכוש עד 50 מטוסים חדשים"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
בהודעת הפנטגון נאמר כי בלינקן העניק אור ירוק למכירות אפשריות של עד 50 מטוסי F-15 בשווי של 18.8 מיליארד דולר; של 32 אלף פגזי טנקים בשווי של כ-774 מיליון דולר; של 50 אלף פצצות מרגמה בשווי 61 מיליון דולר; של רכבי צבא "טקטיים" בשווי של כ-583 מיליון דולר; וכן של כ-30 טילי אוויר-אוויר למטוסי קרב, מדגם AIM-120 אמראם, בשווי של כ-100 מיליון דולר.
לפי ההודעה, את מטוסי ה-F-15IA שמייצרת בואינג ניתן יהיה להעביר לישראל רק משנת 2029. בפנטגון ציינו כי ישראל ביקשה גם ערכות שדרוג למטוסי F-15 שכבר נמצאים ברשותה, ובכלל זאת מנועים ומכ"מים חדשים.
בנוגע לפצ"מרים ולרכבים הצבאיים הטקטיים, המשלוחים לפי ההודעה יוכלו להתחיל משנת 2026, ושנה לאחר מכן גם המשלוחים של פגזי הטנקים. לא צוין מועד לגבי העברת הטילים למטוסים. "ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, וחיוני עבור האינטרסים הלאומיים של ארה"ב לסייע לישראל לפתח ולשמר יכולת הגנה עצמית חזקה וערוכה", מסר הפנטגון.
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
דיון בוועדת החוץ והביטחון ביום ה-269 למלחמה
גלנט. "העולם כולו - ידידינו ואויבינו - צופים בעוצמת הקשר בין ישראל לארה"ב"
(צילום: יונתן זינדל)
שר הביטחון יואב גלנט בירך על המהלך: "מודה לידידיי בממשל האמריקני, למזכיר ההגנה, הגנרל לויד אוסטין ולמזכיר המדינה, אנתוני בלינקן על אישור העברת הסיוע לישראל ותרומתם להתעצמות כוחה של מדינת ישראל", הוא מסר אמש. "סיועה של ארה״ב למדינת ישראל במאמץ ההצטיידות, חשוב במיוחד בימים אלה. העולם כולו - ידידינו ואויבינו - צופים בעוצמת הקשר בין ישראל לבין ארה"ב, עוצמה שמשפיעה על המזרח התיכון והעולם כולו ועל יכולותיה של מדינת ישראל להגן על עצמה ולסכל את אויביה".
ההודעה אמש מצטרפת להודעה בסוף השבוע של מחלקת המדינה על כך שישראל תקבל מארה"ב 3.5 מיליארד דולר, לטובת רכישה של נשק אמריקני וציוד צבאי. מדובר בחלק מחבילת הענק שהקונגרס אישר כבר באפריל האחרון, וכוללת סכום סיוע של כ-14 מיליארד דולר לישראל בעקבות המלחמה בעזה (בנוסף לכספי הסיוע השנתיים שישראל מקבלת). שווי העסקאות שמקודמות כעת גדול יותר מכלל חבילת הענק, ולכן לא ברור כמה מהן ייצאו לפועל, באיזו מהירות וכמה מכספי החבילה ישמשו להן.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. מסר מרתיע לאיראן
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
כך או כך, מדובר בשינוי דרמטי בטון מוושינגטון – חודשים אחרי העימות מול ראש הממשלה בנימין נתניהו שהאשים את ממשל ביידן בהאטת הזרמת משלוחי התחמושת. בחודש שעבר דווח גם כי ארה"ב מתכוונת לבטל את הקפאת משלוחי הפצצות במשקל של כ-250 ק"ג – אולם תמשיך להקפיא משלוחים של פצצות כבדות יותר במשקל כ-900 ק"ג. ברקע לכך החשש שהשמיע הנשיא ביידן משימוש של פצצות כבדות באזורים מאוכלסים ברצועת עזה, באופן שעלול לגרום לפגיעה בפלסטינים רבים.