נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויריבו בבחירות לנשיאות, דונלד טראמפ, יתעמתו זה עם זה ב-27 ביוני ברשת CNN וב-10 בספטמבר ברשת ABC.
העימותים נקבעו אחרי שביידן הודיע שהוא מוכן להתייצב לשני עימותים מול טראמפ. בהצהרה שפרסם הקמפיין של ביידן אמר הנשיא הדמוקרטי שטראמפ הפסיד לו בשני העימותים שהיו ביניהם ב-2020, ומאז לא התייצב לאף עימות.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ראש בראש בבחירות, גם ב-2024. ביידן וטראמפ
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
טראמפ, נזכיר, לא הגיע לעימותים בין המועמדים שהתחרו נגדו בפריימריז הרפובליקניים - שבהם ניצחונו נחשב כמעט ודאי לאורך כל המירוץ. "אני מוכן לקרב", הגיב היום טראמפ להצהרת ביידן.
"טראמפ לא הופיע לאף עימות מאז 2020, ועכשיו מתנהג כאילו שהוא רוצה להתעמת איתי שוב. קדימה חבר, תעשה לי את היום", אמר ביידן. "בוא נבחר תאריכים, דונלד". ביידן עקץ את יריבו הרפובליקני, על רקע משפט דמי השתיקה שמתנהל נגד טראמפ ולוח הזמנים שלו. "הבנתי שאתה פנוי בימי רביעי", אמר ביידן, והתייחס ליום שבו נקבע שלא יתקיימו דיונים במשפט.
באופן מסורתי המועמדים של שתי המפלגות הגדולות בארה"ב נפגשים לסדרה של שלושה עימותים, בישורת האחרונה של קמפיין הבחירות. בבחירות 2020, בגלל מגפת הקורונה, התקיימו רק שני עימותים בין ביידן לטראמפ, שכיהן אז כנשיא. לקראת בחירות 2024 מסר הקמפיין של ביידן כי הוא לא מוכן להשתתף בעימותים שמארגנת "ועדת העימותים הנשיאותיים" - והשניים עקפו את הוועדה המארגנת.
מועדי העימותים שנקבעו מהווה ניצחון מסוים לביידן: הקמפיין של הנשיא הדמוקרטי העדיף מראש שיתקיימו בשלב מוקדם יותר של המרוץ, בחודשים יוני וספטמבר, לפני תחילת ההצבעה המוקדמת בבחירות לנשיאות. הקמפיין הדמוקרטי גם דרש - וקיבל - ששני העימותים יהיו באולפן טלוויזיה ללא קהל, ותחת כללים ברורים. לכן גם הציע שכלי תקשורת יארגנו אותם במקום הוועדה האחראית.
2 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
העימות בין המועמדים ב-2020
(צילום: AFP)
כמו לביידן, גם לטראמפ יש ביקורת על ועדת העימותים והתנהלותה, אך הקמפיין שלו הדגיש כי לא אכפת לו מי יארגן את העימותים כל עוד הם יתקיימו. טראמפ קרא לביידן להתעמת איתו שוב ושוב – וטען שיריבו לא ייענה לאתגר. הוא הזמין את ביידן להתעמת איתו "בכל מקום, בכל זמן".