מארגני טקס המשפחות מצפים לעשרות אלפי צופים שיגיעו ב-7 באוקטובר לפארק הירקון בתל אביב, בעוד הטקס הממלכתי שיוקלט מראש יתקיים ללא קהל - וישודר כשעתיים לאחר מכן.
המארגנים, בהם גם משפחות חטופים ומשפחות שכולות, הודיעו כי אין בכוונתם "להתנגח" בממשלה, והטקס שיפיקו יהיה נקי מסממנים פוליטיים באופן מוחלט - על אף שלא יתעלם מהמחדל שאירע. "הטקס הלאומי יהיה אחד הטקסים המרגשים שהיו בישראל. כל העם, כל חלקי החברה, יתכנסו כולם ביחד. נזכור את ההפקרה והגבורה ונתכנס לזיכרון משותף", אמר שיראל חוגג, ממקימי תנועת "קומו" שתסייע בהפקת הטקס.
2 צפייה בגלריה
יונתן שמריז
יונתן שמריז
"רציתי טקס אינטימי, אבל יש יותר מ-1,500 משפחות שכולות". יונתן שמריז
(צילום: יאיר שגיא )
2 צפייה בגלריה
איציק בונצל
איציק בונצל
"זה לא טקס של רגב. זה טקס של עם ישראל". איציק בונצל
(צילום: טל שחר )
"אנחנו עדיין בתהליך הבנייה של הטקס, בראשיתו של התכנון", הסביר חוגג, שבני משפחתו נפצעו ב-7/10. בינתיים, הודיעו המשפחות כי הטקס ייפתח בדקת דומייה ותפילת יזכור בשעה 07:10 בערב - זכר ל-7/10. אמנים רבים, מכל קצוות החברה הישראלית, כבר פנו וביקשו להשתתף בטקס, שאותו ינחו חנוך דאום ורותם סלע. "על האמנים תצא הודעה מסודרת בקרוב", אמר חוגג. "אנחנו בונים את הטקס כאירוע עם תוכן, אירוע של כלל משפחות שבעה באוקטובר השתתפות מיטב אמני ישראל. כל עם ישראל יגיע לחבק את המשפחות".
לדבריו, "המפיקים אמרו לנו שבארבעה שבועות אנחנו מארגנים אירוע של שמונה חודשים. אנחנו עובדים קשה והטקס יהיה ראוי ומרגש. זה טקס של עם ישראל, עם עוצמה ישראלית לצד אובדן, הפקרה וגם תקומה. לא החלטנו להקדים את הטקס בשביל הממשלה. אנחנו מתעסקים במה נכון לאירוע שלנו, והחלטנו לפתוח ב-07:10 כי זה סימבולי ועוצמתי".
בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" השבוע, אמר יונתן שמריז - אחיו של אלון שנחטף ונורה למוות בשוגג בידי צה"ל - כי "הרעיון הוא שמשפחות יספרו על היקרים שלהן. אמנים ישירו שירים שהנופלים אהבו. טקס אינטימי למרות שיהיה במקום גדול. בהתחלה חשבנו לקיים אותו במקום קטן ויותר סמלי מפארק הירקון, כמו אמפי בארי. אבל כמי שחי בעוטף אני יודע שתמיד מבטלים אירועים מסיבות ביטחוניות. אני רוצה להזמין את כל המשפחות השכולות, ולצערי יש יותר מ-1,500".
לדבריו, רגב לא פנתה אליו מעולם. "הייתי אומר לה שטקס מוקלט מראש של ממשלה שלא פגשה את הקהילות שנפגעו הוא מנוכר", אמר. "אין בו שום רגש, הוא מאוד מלאכותי, ואנחנו מנסים ההיפך. האהדה הציבורית שאנחנו מקבלים היא עצומה. זה הגיע לממדים שלא חלמתי עליהם. זה הטקס הלאומי, משפחות שכולות, משפחות חטופים. זה אירוע אחר. אני מרגיש שאנחנו עושים פה משהו עם פוטנציאל חיוביות שלא ראיתי הרבה זמן".

הטקס הממשלתי

ההחלטה על תחילת הטקס בשעה 19:10 בערב התקבלה באופן סימבולי לתאריך, אך גם בשל הרצון לקבל את הפשרה שהציע דאום - ולהימנע מכך שמסך מפוצל יוקרן על מסכי הטלוויזיה ב-07/10. כך, הטקס הממשלתי, שיחל ב-21:15, לא ישודר במקביל לטקס המשפחות.
השרה רגב: "הטקס ייתן ביטוי לזיכרון, גבורה ותקווה"
(צילום: לע"מ)

השרה מירי רגב, שאמונה מטעם הממשלה על הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח, התעלמה עד כה מהצעות הפשרה השונות - של הנשיא, של דאום ושל עידן עמדי. עם זאת, אמש אמרה כי היא "ערה לשיח המתנהל בין חלקים שונים בציבור באשר לטקס הממלכתי". היא הוסיפה כי "הטקס ישודר בשבעה באוקטובר, בשעה 21:15 בערב, בערוצי התקשורת המרכזיים כפי שתוכנן מראש - על מנת לאפשר את קיומם של האירועים האזרחיים, העירוניים והקהילתיים בקיבוצים, בערים, ביישובים, במושבים ובמועצות לפני שידורו".
כך, לדבריה, "יוכלו אזרחי המדינה לקחת חלק באירועים האזרחיים והקהילתיים השונים וגם לצפות בטקס הממלכתי של מדינת ישראל. הטקס הממלכתי יתקיים ויצולם באופקים, שספגה אבידות קשות, וייתן ביטוי לשלושה ערכים מרכזיים: זיכרון, גבורה ותקווה. אין בית בישראל שהטקס לא יגע בו".
היא הוסיפה כי "בשבוע הבא אנחנו נכנסים לחודש הרחמים והסליחות, הימים הם גם ככה מורכבים ורגישים. אנחנו בעיצומה של מלחמה ולכן אני קוראת לכולנו להתמקד בעיקר, לחזק את חיילי ומפקדי צה"ל אשר פועלים בים, באוויר וביבשה. בצפון, בדרום וביהודה ושומרון. נמשיך לפעול להחזרת החטופים ולהסיר את איום הטרור מעל מדינת ישראל".
חרף הביקורת, הטקס של רגב מקבל גם תמיכה מצד הורים שכולים שמאמינים כי זו הדרך של הממשלה לבקש סליחה על שאירע. "זה לא טקס של מירי רגב. זה טקס של ישראל", אמר איציק בונצל, אביו של סמ"ר עמית בונצל ז"ל שנפל בדצמבר בקרב ברצועת עזה. גם חני שלמה, שאיבדה את בעלה ואב ילדיה רס"ב אדיר שלמה ז"ל ב-7 באוקטובר כשיצא מביתו בשדרות להילחם מול מחבלים, מתכננת להשתתף בטקס הממלכתי. "זו בחירה שלנו, של המשפחות השכולות, אם להגיע או לא. זה לא קשור לימין ושמאל. אם הייתה ממשלה אחרת לא היו עושים טקס? זה לא משנה בכלל", אמרה.
עיריית אופקים התייחסה לבחירה בה כמארחת הטקס הממלכתי, ומסרה כי לא מדובר בטקס המרכזי שיתקיים בעיר. "ב-7 באוקטובר וב-27 באוקטובר יתקיימו כמה טקסים עירוניים להנצחת הנופלות והנופלים של העיר, שהגנו עליה בחירוף נפש", נמסר. "לצד הטקסים הללו, שיהוו את הטקסים המרכזיים בעיר, התבקשה אופקים לארח בשטחה את הצילומים המקדימים של הטקס הממלכתי, ונענתה לכך מתוך המחשבה שהגיבורות והגיבורים של העיר ושל ישראל ראויים לכל הנצחה, הוקרה והערכה. מי ייתן ונזכה לימים מאוחדים, שלמים ובטוחים יותר בקרוב".
במאי הטקס רן צחור סיפר על הטקס המתוכנן: "אני קורא לחיבוק וליחד. לא האחד נגד השני אלא האחד עם השני. לא מסך מפוצל, אלא מסך אחד. אחים אנחנו". צחור הוסיף: "אני לא שופר ולא כלי להעברת מסרים של אף אחד. אספר את הסיפור הנורא של 7 באוקטובר, הסיפור של כולנו. זה יהיה משדר מרכזי של כולם. גם אם חיים ילין וגדי ירקוני היו מאשרים לי את הליין-אפ, הם לא היו משנים דבר".
לדברי צחור, "עשרות משפחות שכולות פונות אלינו בתחינה לא לבטל. אף אחד לא יודע באמת מה אני מתכנן, כולל זמרים מקיבוצי העוטף שאיבדו את היקר להם מכל שיופיעו וישמיעו את קולם".
פורסם לראשונה: 22:17, 29.08.24