ראש הממשלה הבטיח "אנחנו ננצח", ברגע השיא הראשון של ביקורו בארצות הברית – וזכה לתשואות רמות במהלך נאומו הארוך בקונגרס: יומיים אחרי הנחיתה בוושינגטון, נשא אמש (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו נאום בן 52 דקות בפני שני בתי הקונגרס, הציג את חזונו ליום שאחרי בעזה והודה לארה"ב על העמידה לצד ישראל. הנאום התקיים בזמן שרבים - ובהם משפחות חטופים – הפגינו במוקדים רבים בארץ וקראו "עסקה או הפקרה", לאחר דחיית יציאת משלחת המשא ומתן לקטאר. בתוך האולם הוצאו קרובי חטופים שמחו תוך חשיפת חולצות צהובות ועליהן הכיתוב "סגור את העסקה עכשיו". ynet העביר את הנאום בשידור ישיר.
נאומו המלא של נתניהו בקונגרס
(צילום: רויטרס )

פתח דבריו של נתניהו בנאום: "מבטיח - אנחנו ננצח"
(צילום: רויטרס )

נועה ארגמני, הלוחמים וקרובי החטופים בקהל: עיקרי הנאום
(צילום: רויטרס )

16 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
"אנחנו מנצחים". נתניהו נואם בפני הקונגרס, אמש
(צילום: Kent Nishimura / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
16 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
(צילום: Kent Nishimura / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
16 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
16 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מתקבל בברכה כשהוא מגיע לנאום בפגישה משותפת של הקונגרס בקפיטול האמריקאי
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מתקבל בברכה כשהוא מגיע לנאום בפגישה משותפת של הקונגרס בקפיטול האמריקאי
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
16 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס מדבר על גבורתם של אביחיל ראובן אשרף אל בכירי אסא סופר יונתן בן חמו
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס מדבר על גבורתם של אביחיל ראובן אשרף אל בכירי אסא סופר יונתן בן חמו
הלוחמים שנכחו בקונגרס. זכו לתשואות מהנוכחים
(צילום: רויטרס )
16 צפייה בגלריה
נאום ראש הממשלה בקונגרס
נאום ראש הממשלה בקונגרס
קרובי חטופים הציגו חולצות "סגור את העסקה עכשיו", בזמן הנאום. חלקם הוצאו מהקונגרס
(צילום: EPA/WILL OLIVER)

עוד על נאום נתניהו בקונגרס:

בפתח דבריו אמר נתניהו: "אנחנו נפגשים היום בצומת בהיסטוריה. זו לא התנגשות הציוויליזציות, זו התנגשות בין ברבריות וציוויליזציה. זה עימות בין אלה שמקדשים את החיים לבין אלה שמקדשים את המוות. יש כוחות קידמה שמנצחים. ישראל וארה"ב חייבות לעמוד ביחד, כי כשאנחנו עומדים יחד, דבר פשוט קורה - אנחנו מנצחים, הם מפסידים".
נתניהו הקדיש את פתח נאומו לטבח 7 באוקטובר. "זה היה היום של שמחת תורה. אלפי ישראלים חגגו במסיבת הנובה, ולפתע כשילדים ישנו במיטותיהם - השמיים הפכו לגיהינום. הם טבחו ב-1,200 איש - בהם 39 אמריקנים. באופן יחסי בהשוואה לגודל האוכלוסייה, זה כמו 29 מקרים של 11 בספטמבר. הם כרתו ראשים, אנסו נשים, שרפו תינוקות חיים, רצחו ילדים לפני הוריהם והורים לעיני ילדים. הם חטפו מאות אנשים לתוך עזה, וישראל שחררה חלק מהחטופים", אמר נתניהו לתשואות הנוכחים.
כך קרה גם כשהזכיר את נועה ארגמני, שנכחה בקהל עם אביה יעקב. "בבוקר 7 באוקטובר העולם ראה סימני ייאוש, כשהיא נחטפה לעזה", אמר ראש הממשלה על החטופה ששוחררה במבצע ארנון. "פגשתי את אימה ליאורה לפני כמה חודשים, כשהיא גססה מסרטן. היא אמרה לי: 'ראש הממשלה, יש לי בקשה אחת אחרונה. אני רוצה לראות את בתי נועה לפני מותי'. לפני חודשיים אישרתי מבצע קומנדו עוצר נשימה. כוחותינו, בהם קצין בשם ארנון זמורה, פרצו ושחררו את נועה ועוד שלושה חטופים", אמר נתניהו לתשואות חברי הקונגרס.
נתניהו הזכיר קרובים של חטופים שנמצאים בקהל, "כולל אליהו ביבס, סב לנכדים הג'ינג'ים היפהפיים, שנחטפו עם אימא ואבא שלהם". הוא הוסיף: "איתם נמצאת גם איריס חיים, שבנה נהרג. נמצאים איתנו גם משפחות של חטופים אמריקנים".
בשלב זה של הנאום, הודה נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן על עמידתו לצד ישראל. "מודה לביידן על תמיכתו. הוא קרא לחמאס רשע טהור, הוא שלח נושאות מטוסים להרתיע, והגיע לישראל לעמוד לצידנו בשעות הקשות - ביקור שלא יישכח לעולם. אני רוצה להודות לביידן על חצי מאה של תמיכה בישראל - הוא אמר על עצמו שהוא נשיא ציוני גאה", אמר ראש הממשלה.
נתניהו הציג את הלוחמים שנכחו בקהל, שאותם הזמין לנאום, בהם הלוחם סג"ם אביחיל ראובן, מג"ד 890 בחטיבת הצנחנים, עליו סיפר: "הוא רץ שמונה מייל, כי לא היה לו נשק. הוא הציל חיים של הרבה ישראלים. אנו מודים לו על אומץ ליבו ב-7 באוקטובר", אמר נתניהו. הוא הציג גם את רס"מ אשרף בחירי, לוחם וגשש בכיר מהגדס"ר הבדואי, עליו סיפר: "ב-7 באוקטובר הוא רץ לקיבוץ בארי. כמו אשרף, החיילים המוסלמים בצה"ל נלחמו לצד חיילים יהודים ונוצרים באומץ לב עצום". הוא הציג גם את הלוחם יונתן בן חמו, שהניף את הקביים שלו וזכה לתשואות מקהל.
הוא הוסיף: "חיילי צה"ל מגיעים מכל קצוות החברה, ימין ושמאל, דתיים וחילונים. כולם נגועים ברוח של הלוחמים היהודים". הוא הזכיר את בנו של יחיאל לייטר, בן לניצול שואה, קצין ביחידת קומנדו שנהרג בהתפוצצות ליד מסגד לאחר שהתנדב לחזור לקרב. "אנו מכבדים את גבורת בנו. אני אומר לכל המשפחות השכולות בישראל - ההקרבה של יקיריכם לא תהיה לשווא", ציין נתניהו.
בשלב זה של הנאום, נתניהו הפנה את הזרקור לאיום האיראני. "למדנו שאיראן מממנת הפגנות אנטי-ישראליות בארה"ב", אמר נתניהו, שהזכיר סטודנטים אמריקנים שהניפו דגלי ארה"ב ב-4 ביולי מול מפגינים. מהיציע נשמעו קריאות "USA". נתניהו אמר: "יש לי מסר למפגינים ולאיראנים מטהרן שהורגים נשים שלא מכסות את שיער ראשן - הם הופכים לאידיוטים שימושיים של איראן". הוא ציין בהלצה כי "חלק מאותם מפגינים מחזיקים שלטים 'להט"בים למען עזה'. זה כמו להניף שלט 'תרנגולות למען KFC'". חברת הקונגרס הפרו-פלסטינית רשידה טליב, שהגיעה לאולם עם כאפייה, הניפה בשלב זה שלט "אשם בג'נוסייד".
נתניהו הזכיר את ההאשמות כלפי היהודים במהלך ההיסטוריה, כשציין בהקשר זה את ההפגנות באוניברסיטאות והגינוי הרפה מהעומדים בראשן. "אנטישמיות היא השנאה העתיקה בעולם. במשך דורות טבח יהודים נעשו תחת טענות גדולות - הפצת מגפות, דם ילדים לאפיית מצות. כמו שהשקרים האלה חיו מאות שנים - הם מופנים כעת כלפי המדינה היהודית. הטענה שישראל היא גזענית וג'נוסיידית עושה דמוניזציה לישראל וליהודים בכל מקום. לא פלא שאנו רואים עליה גדולה באנטישמיות בארה"ב ובכל העולם . בכל פעם שאנו רואים את רוח האנטישמיות - אנו צריכים לגנות את זה חד משמעית".
הוא התייחס ללחימה בעזה, ולהאשמות בג'נוסייד. "אני מציע שתקשיבו לג'ון ספנסר, מומחה שחקר כל מלחמה מודרנית. הוא אמר שישראל יישמה אמצעי זהירות למנוע פגיעה באזרחים מכל צבא אחר והרבה מעבר למה שנדרש ממנה בחוקי המלחמה. זוכרים מה רבים אומרים? אם ישראל תיכנס לרפיח יהיו אלפים הרוגים. שאלתי לוחמים כמה אזרחים הם הרגו, והם השיבו 'אף אחד'. אתם רוצים לדעת למה? כי ישראל הוציאה את האזרחים מאזורי הלחימה", אמר נתניהו.
הוא הוסיף והודה למי שיצא נגד ההאשמות של הבית הדין הבינלאומי בהאג. "ה-ICC מנסה לקשור את ידינו במאמץ להגן על עצמנו", הדגיש נתניהו. "ארה"ב תהיה הבאה שימנעו ממנה להגן על עצמה. זה מה שעומד על הפרק. ידי מדינת היהודים לא תיקשר, ישראל תמיד תגן על עצמה".
הוא חזר לסוגיה האיראנית, והזכיר את המתקפות שביצעה טהרן וגם שלוחיה ברחבי העולם. "איראן רואה בארה"ב את האויב הכי גדולה שלה. חמינאי הודה שישראל היא רק כלי. המלחמה האמיתית היא נגד ארה"ב. בארה"ב הם השמיעו איומי נגד בכירים לשעבר, ואפילו איימו לרצוח את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ".
נתניהו שוב קישר את המאבק של ישראל באיראן ליחסיה עם ארה"ב. "ישראל נאבקת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני - אנו לא מגינים רק על עצמנו אלא מגינים עליכם. הקרב שלנו הוא הקרב שלכם. הניצחון שלנו הוא הניצחון שלכם", אמר לתשואות הקהל.
הצהרת נתניהו וג'ונסון, לפני הנאום
(צילום: רויטרס )

16 צפייה בגלריה
איריס חיים שרה נתניהו ונועה ארגמני בקונגרס
איריס חיים שרה נתניהו ונועה ארגמני בקונגרס
במרכז: נועה ארגמני ואביה יעקב לצד שרה נתניהו, לצד קרובי חטופים. מעליהם: אילון מאסק
(צילום: רויטרס )
16 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
בנימין נתניהו ראש הממשלה בנאום בקונגרס
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
16 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומייק ג'ונסון בקונגרס
בנימין נתניהו ומייק ג'ונסון בקונגרס
ג'ונסון ונתניהו, אמש. "מאוחדים במשימה להשבת החטופים"
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
16 צפייה בגלריה
יעקב ונועה ארגמני בקונגרס האמריקאי
יעקב ונועה ארגמני בקונגרס האמריקאי
נועה ארגמני ואביה יעקב בקונגרס, אמש
(צילום: איתמר אייכנר)
16 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרה לפני נאומו בקונגרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרה לפני נאומו בקונגרס
נתניהו ורעייתו שרה לפני הנאום
נתניהו הזכיר את חיזבאללה, שתוקף בישראל מאז 8 באוקטובר, ואת פינוי התושבים מהצפון. "80 אלף מתושבינו פונו מבתיהם והפכו לפליטים בארצם. אנחנו נחושים להחזיר אותם לבתיהם. ננסה להשיג זאת באופן דיפלומטי, אך ישראל תעשה מה שהיא צריכה כדי להחזיר את הביטחון לגבול ולהחזיר את תושביה בביטחון לבתיהם", אמר נתניהו. הוא ציין גם את מתקפת הכטב"ם של החות'ים בתל אביב בשבוע שעבר: "זה קרה כמה מטרים משגרירות ארה"ב בתל אביב. בשבת הוריתי על תגובה מהירה. כל אויבינו צריכים לדעת שמי שיתקוף את ישראל ישלם מחיר כבד מאוד".
הוא שוב הודה לסיוע האמריקני, אך מתח ביקורת על עצירת משלוחי החימושים מארה"ב: "תנו לנו את הכלים ונשלים את העבודה. היום ישראל נלחמת בחזית הציוויליזציה, אני מפציר בארה"ב - תנו לנו את הכלים מהר יותר, ונשלים את העבודה מהר יותר".
בשלב זה, נתניהו התייחס ליום שאחרי ברצועת עזה. "ביום שאחרי שנביס את חמאס תצמח עזה חדשה", הוא הדגיש. "עזה חדשה, כזו שהיא מפורזת ולא קיצונית. אנחנו צריכים להבטיח חופש פעולה צבאי כדי להבטיח שעזה לא תחזור להוות איום על ישראל. צריכה לקום ממשלה אזרחית שלא רוצה להשמיד את ישראל. זה לא הרבה לבקש. נצטרך להמשיך לשלוט ביטחונית בעזה גם ביום שאחרי".
הוא קישר זאת לחזון של הקואליציה במזרח התיכון, שיוזמת ארה"ב. "ראינו את הברית הזאת ב-13 באפריל בהובלת ארה"ב ועוד מדינות רבות שסייעו ליירט מאות כטב"מים וטילים שנורו על ידי איראן. תודה לך הנשיא ביידן, שהקמת את הקואליציה הזאת ביחד". הוא הזכיר גם את הסכמי אברהם, שנתמכו על-ידי דמוקרטים ורפובליקנים ביחד. "אני קורא לזה ברית אברהם", אמר נתניהו.
הוא הודה לטראמפ על הסכמים אלה, הזכיר את ניסיון ההתנקשות בו, ואמר כי "אין מקום לאלימות פוליטית בדמוקרטיה". הוא הודה לו גם על "ההכרה ברמת הגולן, והעברת השגרירות לירושלים, בירתנו הנצחית, שלעולם לא תחולק שוב". הוא סיכם את נאומו בהבטחה כי "לא משנה כמה זמן זה ייקח, וכמה זה יהיה קשה - ישראל לא תיכנע. נגן על עמנו ונילחם עד שנשיג ניצחון של חירות על שלטון הטרור, ניצחון של הטוב נגד הרע".
בחמאס הגיבו לדברי נתניהו, ובכיר בארגון הטרור אמר: "נאומו הוכיח לנו שהוא לא רוצה לסגור עסקה". בכיר הארגון, סאמי אבו זהרי, אמר לרויטרס כי נאום נתניהו "היה מלא בשקרים, והוא לא יצליח לכסות על הכישלון והתבוסה מול ההתנגדות ופשעי מלחמת רצח העם שצבאו מבצע נגד תושבי עזה".
נתניהו נכנס לקונגרס לקראת הנאום לקולות תשואות של רוב הנוכחים, לצד שריקות וישיבה הפגנתית מצד חברי קונגרס דמוקרטים. עם כניסתו, מספר בני משפחות חטופים נעמדו וחשפו חולצה צהובה עם הכיתוב "Seal The Deal Now". כמה מאותם קרובי חטופים, בהם כרמית פלטי קציר, הוצאו כאמור מהקונגרס בזמן הנאום. מהנאום נעדרו 100 מתוך 215 חברי הקונגרס הדמוקרטים, ו-27 מתוך 51 חברי הסנאט הדמוקרטים. אצל הרפובליקנים הייתה נוכחות כמעט מלאה.
שוטרים ממשטרת ניו יורק נשבעים אמונים לפני שליחתם לוושינגטון
(צילום: משטרת ניו יורק )

16 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ לקפיטול לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס
הפגנות מחוץ לקפיטול לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס
הפגנות פרו-פלסטיניות בוושינגטון מחוץ לנאום נתניהו
(צילום: לירי אגמי )
16 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ לקפיטול לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס
הפגנות מחוץ לקפיטול לקראת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס
(צילום: לירי אגמי )
16 צפייה בגלריה
אילון מאסק מגיע לקונגרס לקראת הנאום של נתניהו
אילון מאסק מגיע לקונגרס לקראת הנאום של נתניהו
אילון מאסק מגיע לקונגרס לקראת הנאום
16 צפייה בגלריה
 רשידה טליב עם כאפייה בקונגרס
 רשידה טליב עם כאפייה בקונגרס
רשידה טליב עם כאפייה בקונגרס
זמן קצר לפני הנאום, ולאחר שהגיע לקונגרס, נתניהו נפגש עם יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג'ונסון. "אנחנו מאוחדים במשימתו להשבת החטופים", אמר ג'ונסון, בהצהרה שקיים לאחר הפגישה. הוא הוסיף: "הישראלים פועלים להביס את חמאס בעקבות הטבח הנורא של 7 באוקטובר. יש גם את האיום של חיזבאללה בצפון, המתקפה של החות'ים בתל אביב והמתקפה החמורה ביותר של איראן באפריל. ישראל מתמודדת עם סטנדרט כפול, מוסר כפול, וארה"ב לא תעמוד מנגד. ליבנו עם 120 הגברים, הנשים והילדים שנותרו בעזה. כל כך הרבה שמוחזקים במנהרות, אנחנו לא שכחנו אותם ולא את משפחותיהם".
נתניהו הודה לג'ונסון על ההזמנה לנאום בפני הקונגרס: "הראית מנהיגות גדולה, יחד עם ראשי הסנאט. שמח שהזמנת אותי לנאום. נתת לי את ההזדמנות הזו, ועם ישראל מודה לך". לפי הנאום, אולם הקונגרס החל להתמלא בסנאטורים וחברי קונגרס. חבר הסנאט הפרו-ישראלי, ג'ון פטרמן, הגיע לנאום באופן נדיר עם חליפה, שעליה הוא עונד את סיכת החטופים. בקהל הגיעו רבים עם לבוש צהוב, כהזדהות עם החטופים.
המיליארדר ובעלי הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר) אילון מאסק תועד מגיע לגבעת הקפיטול, וסיפר לכתבים שהוזמן על ידי נתניהו. ביציע המכובדים נצפה גם המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר. מהנאום נעדרו סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, שלא הגיעה בשל "אילוצי לו"ז", כמו גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, שהודיעה שתיפגש עם משפחות חטופים במקום זאת. מלבדה, כמה חברי קונגרס דמוקרטים נוספים לא הגיעו. עד כה, שישה ישראלים נאמו בפני שני בתי הקונגרס: יצחק רבין, שמעון פרס, אהוד אולמרט, בנימין נתניהו, חיים הרצוג ויצחק הרצוג.
רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, הגיע לנאום בקונגרס לבושה בחליפה כתומה לאות הזדהות עם בני משפחת ביבס - כפיר, אריאל, שירי וירדן - שעדיין חטופים בשבי חמאס. היא ישבה סמוך לאלי ביבס, אביו של ירדן, וסבם של אריאל וכפיר.

נאום מצוין, ולא ממש מוצלח / רון בן ישי

נאום מצוין של נתניהו, אבל חוץ מבקשה להאיץ את משלוחי החימושים והכרזה שישראל וארה"ב פיתחו נשק מתוחכם (שהשתמשו בגרסה שלו בפעולת הגמול באיראן), נתניהו לא אמר שום דבר חדש. הוא ניסה להחזיר את ישראל למרכז המפה הפוליטית וליצור מחדש קונצנזוס דו-מפלגתי סביב ישראל, ולא לגמרי הצליח. לא כל חברי הקונגרס מחאו לו כפיים.
נתניהו החמיא לביידן כי הוא צריך אותו בששת החדשים הקרובים. והחמיא לטראמפ כי הוא מאמין שינצח בבחירות. את קמלה האריס לא הזכיר במפורש, אבל לעג לה בעקיפין כשדיבר על החששות האמריקניים לאלפי הרוגים ברפיח אם ניכנס לשם. הוא כנראה כועס עליה מפני שלא הופיעה לנאום.

עיקרי נאום נתניהו

פתח באמירה "אנחנו מנצחים" והדגיש שאנו "בצומת בהיסטוריה של ההתנגשות בין ציוויליזציה לברבריות"
השווה את טבח 7 באוקטובר ל-29 מקרים של 11 בספטמבר
הודה לנשיא ביידן על "עמידה לצדנו בשעות הקשות", אך גם מתח ביקורת: "תנו לנו כלים מהר יותר - ונשלים את העבודה מהר יותר"
הודה גם לטראמפ על הסכמי אברהם, ההכרה בגולן והעברת השגרירות לירושלים
הציג לוחמי צה"ל שהתלוו אליו: "חיילים מוסלמים נלחמו באומץ לב עצום לצד יהודים ונוצרים"
התייחס לאיום האיראני והאשים את איראן במימון המחאה מחוץ לקונגרס: "המפגינים הופכים לאידיוטים שימושיים"
הוסיף ש"להט"בים שתומכים בעזה הם כמו תרנגולות שתומכות ב-KFC"
לגבי ההאשמות בג'נוסייד אמר שבמלחמה בעזה "שיעור הנפגעים מקרב האזרחים הוא הכי נמוך בהיסטוריה"
הזהיר את חברי הקונגרס ש"בהאג מנסים לקשור את ידינו, ואם זה יקרה - אתם הבאים בתור"
הזכיר את הלחימה בצפון רק אחרי חצי שעה: "נחושים להחזרת המפונים לבתיהם"
הציג את חזונו ל"עזה חדשה" ביום שאחרי המלחמה: "צריך ממשלה אזרחית שלא רוצה להשמיד את ישראל"
סיכם בהבטחה כי ישראל תמשיך להילחם "עד לניצחון המוחלט"
קרובי חטופים שלא הוזמנו ע"י נתניהו חשפו חולצות צהובות בקריאה לעסקה - הוצאו מהאולם ונעצרו
פורסם לראשונה: 20:04, 24.07.24