עמוס הוכשטיין, השליח הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ללבנון, הגיע אתמול (רביעי) לסיבוב נוסף של שיחות במדינה, בשעה שחיזבאללה ממשיך לאיים בתגובה נגד ישראל על חיסולו של המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון, פואד שוכר.
בתוך כך, הבית הלבן מסר הלילה כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס תודרכו על ידי צוות יועצי הביטחון הלאומי שלהם על "ההתפתחויות במזרח התיכון". התדרוך התקיים בחדר המצב של הבית הלבן, והוא התמקד ב"מאמצים הצבאיים של ארה"ב לתמוך בביטחון ישראל, במאמצים הדיפלומטיים להפגת המתיחות באזור ובהשגת הסכם שחרור חטופים והפסקת אש בעזה", לשון ההודעה.
3 צפייה בגלריה
עמוס ג'יי הוכשטיין,  נביה ברי
עמוס ג'יי הוכשטיין,  נביה ברי
פגישת הוכשטיין וברי, אתמול
(צילום: AFP)
מאז החיסול של שוכר, לפי גורמים המעורים במאמצים הדיפלומטיים ששוחחו עם ה"פייננשל טיימס" הבריטי, חיזבאללה לא נמצא ב"מצב רוח של האזנה" - משמע, הוא לא מעוניין לשמוע דבר על דחיית תגובתו. לפי הגורמים, "מאז מותו של שוכר, כולם ניסו להעביר מסרים לחיזבאללה. הם בקושי אומרים משהו בתגובה. הם צופפו שורות".
זו לא הפעם הראשונה שחיזבאללה, לפי הדיווחים, לא עונה לבקשות סביב תגובתו. בשבת האחרונה דיווח ערוץ "אל-ג'דיד" הלבנוני כי גורמים ערבים יצרו קשר עם ארגון הטרור ו"ביקשו לדחות את התגובה עד אחרי ה-15 באוגוסט כדי שחיזבאללה לא יואשם בשיבוש המשא ומתן. חיזבאללה לא החזיר תשובה, לא שלילית ולא חיובית". עוד נמסר בערוץ כי "גברו המאמצים הבינלאומיים לצמצום ההסלמה ולעוצמת התגובה, כדי לא לתת לישראל תירוץ להרחיב את המלחמה".
עוד לפני הגעתו של הוכשטיין לביירות החלו הלבנונים לתהות האם יש תועלת בביקורו ומה המסר שיביא איתו. חיזבאללה הרי הכריז שוב ושוב כי את "החזית התומכת" בפלסטינים מלבנון הוא לא מתכוון לעצור, כל עוד המלחמה בעזה נמשכת, ובכירי הארגון אמרו בימים האחרונים כי התקיפה נגד ישראל על חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר תגיע במוקדם או במאוחר - ללא קשר להסכם כלשהו ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה ופואד שוכר
חסן נסראללה ופואד שוכר
נסראללה ושוכר
(צילום: Hezbollah Military Media, AP)
הודעת צה"ל על חיסולו של פואד שוכר, לפני כשבועיים
(צילום: דובר צה"ל )

בעיתון הלבנוני "אל-ג'ומהוריה", המזוהה עם הציר המתנגד לחיזבאללה, ציינו טרם פגישותיו של שליח ביידן עם הבכירים הלבנונים כי "כיפת ברזל הוכשטיין" הוכנה לקראת חיזבאללה. נכתב כי עם העלייה בדיווחים על תקיפות צפויות של איראן וחיזבאללה נגד ישראל, התגייסה ארה"ב, ככל הנראה בתיאום עם ישראל, ושלחה את נציגיה לאזור.
בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם ארגון הטרור, טענו הבוקר מפי מקורות כי חוץ מהפגישות הרגילות הצפויות עם הבכירים הלבנונים, ביקש הוכשטיין להיפגש גם עם נציגי הכוחות המתנגדים לחיזבאללה. נטען כי הוכשטיין מעוניין להביא אותם לפעול נגד חיזבאללה.
לפי "אל-אחבאר", מטרת הגעתו של הוכשטיין ללבנון עשויה להיות קידום הסכמה לצמצום חומרת התגובות של חיזבאללה ואיראן - או דחייה שלהן כמה שיותר - כדי להשלים כמה צעדים שיבטיחו שישראל לא תיפגע משמעותית. הוכשטיין הוצג כמי שמגיע לקידום האינטרסים הישראליים.
3 צפייה בגלריה
עמוס ג'יי הוכשטיין
עמוס ג'יי הוכשטיין
"הסכם בעזה ייצר את התנאים המתאימים להפחתת המתח בין לבנון לישראל". הוכשטיין
(צילום: REUTERS /Mohamed Azakir)
פגישותיו של הוכשטיין החלו אתמול בשעות הבוקר. אחרי הפגישה עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי במסיבת עיתונאים, אמר הוכשטיין: "הסכם בעזה ייצר את התנאים המתאימים להפחתת המתח בין לבנון לישראל. אף אחד לא רוצה מלחמה בין השתיים, צריך לצמצם את ההסלמה לאורך הגבול". לדבריו, קיים צורך דחוף להגיע לפתרון דיפלומטי.
הוכשטיין נפגש גם עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי. משרדו של מיקאתי מסר אתמול: "אנחנו פועלים ברמות שונות כדי להביא להצלחת הפתרון שבו תומכים נשיאי ארה"ב, מצרים וקטאר. נדון בפתרון הדיפלומטי בפגישות בדוחא שיחלו מחר, ויימשכו כמה ימים".
הרשתות הערביות ניסו אתמול להבין מה עלה בפגישותיו של הוכשטיין. מקורות מסרו לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" כי האווירה בביקורו של הוכשטיין בביירות "חיובית", וברשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחו כי הוא אומנם נפגש עם ברי במשך שעה, אך נראה כי מהצהרותיו "לא יצא שום דבר חדש".
בהמשך אמר מקור רשמי לבנוני לתחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" כי הוכשטיין הודיע שוושינגטון עושה מאמץ גדול כדי להגיע להפסקת אש בעזה ולמנוע את הרחבת העימות בלבנון. עוד מסר המקור כי "הוכשטיין קרא להרגיע את המצב בלבנון כדי למנוע מהעניינים לגלוש למלחמה. הוא הבהיר כי ארה"ב משוכנעת שעצירת המלחמה בעזה תביא להפסקת אש בלבנון".
פורסם לראשונה: 21:03, 14.08.24