"איפה סינוואר? לקראת ציון ארבעה חודשים למתקפת הטרור של 7 באוקטובר, המנהיג החמקמק של חמאס שהיה לפי ההערכות הארכיטקט של המתקפה הצליח להישאר צעד אחד לפני הצבא ושירותי המודיעין הישראליים". כך נפתחת ידיעה רחבה שפרסמה אמש (יום ד') רשת NBC האמריקנית סביב המצוד שמנהלת ישראל אחר מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שלפי ההערכות מתחבא היכן שהוא במנהרות מתחת לאדמת הרצועה.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
איפה סינוואר? מנהיג חמאס ממשיך לחמוק מהמודיעין הישראלי ומצה"ל
(צילום: AP)
בדיווח מצוטטים קציני צבא וגורמי ביטחון, חלקם מכהנים וחלקם לשעבר, שאמרו כי ההערכה היא שסינוואר נשאר בתנועה ומשנה את מיקומי המסתור שלו. בדיווח מצוינת המתקפה האחרונה שאליה יצא צה"ל בחאן יונס שבדרום הרצועה – עיר הולדתו של סינוואר שכותרה השבוע – ונכתב כי אף שההערכה היא שסינוואר מסתתר היכן שהוא ברשת המנהרות הענפה שבנה חמאס ברחבי הרצועה – ישראל לא יכולה לשלול את האפשרות שברח אולי למצרים, גם כן באמצעות מנהרה.
ב-NBC מצטטים גורמים ישראליים שאומרים כי סינוואר ובכירי חמאס אחרים ככל הנראה שהו ליד מנהרה עם כלובים שאותרה לאחרונה בחאן יונס, ושבתוכם הוחזקו חטופים ישראלים. לדברי הגורמים היה מדובר בחלק ממעטפת הגנה עבור אותם בכירים, שכללה לצד חטופים גם לוחמי חמאס בדרג נמוך יותר. "סביר להעריך שסינוואר והנהגת חמאס שהו בסמוך למקום שבו החטופים הוחזקו – ואז עברו הלאה", אמר ל-NBC יהונתן קונריקוס, דובר לשעבר בצה"ל לתקשורת הזרה שכעת מכהן כחוקר בכיר ב"קרן להגנה על דמוקרטיות", מכון מחקר שמושבו בוושינגטון. "אני חושב שהשהייה הקרובה לחטופים הצילה את חייו יותר מפעם אחת", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
תיעוד של ה-CNN ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
תיעוד של ה-CNN ממנהרת חמאס בחאן יונס בה היו חטופים
תיעוד של CNN ממנהרה בחאן יונס שבה הוחזקו חטופים - בתוך כלובים. ההערכה: סינוואר היה ליד
(צילום: CNN)
כחלק מהניסיון להגן על סינוואר, בדיווח מצוין כי חמאס נוקט מאמצים רבים כדי למנוע מהמודיעין הישראלי גישה להתקשרויות שלו עם בכירי ארגון הטרור שיושבים בקטאר. גורמים בצה"ל ציינו כי המאמצים הללו נמשכו גם במהלך ההפוגה בחודש נובמבר במסגרת עסקת החטופים. לאחרונה, יצוין, דווח דווקא על נתק ממושך בין סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שיושב בקטאר (אך לא בהכרח עם מנהיגים אחרים בהנהגת החוץ של חמאס). גורם פוליטי בארגון הטרור אמר ל-NBC כי חמאס מנסה להגן על סינוואר ועל שאר הבכירים. "אני חושב שזו הזכות של כל הנהגה או כל תנועת התנגדות", אמר, "אני בטוח שזה נכון לגבי כל מדינה".
כפי שכבר דווח בימים האחרונים, גם NBC מדווחת כי ישראל הציעה לספק לסינוואר ובכירי חמאס נוספים לצאת בבטחה מעזה לגלות בחו"ל – בתמורה לשחרור כל שאר החטופים שנותרו בשבי. בניגוד לדיווח אמש בסוכנות הידיעות רויטרס, שבו צוין שההצעה הזו נשללה, גורמים המעורים בפרטים אמרו ל-NBC כי המגעים נמשכים – אך הם הדגישו כי עסקה לא צפויה בקרוב. גורם ממשל לשעבר בישראל הביע חשש מהאפשרות שסינוואר ייצא לגלות: "אם הוא יחיה בחו"ל ויפקח על המנהיגים של חמאס שיישארו בעזה, וחמאס יקבל תפקיד בממשלה העתידית בעזה, זה רק יחזק את הניצחון שלו ב-7 באוקטובר".
שני גורמי ממשל לשעבר אחרים אמרו כי לסינוואר יש כעת שלושה אינטרסים: הישרדות אישית, המשך תפקוד חמאס כארגון וקבלת תפקיד בשלטון העתידי ברצועה. "הם עשו את 7 באוקטובר כצעד לעבר היעד שלהם", אמר אחד הגורמים – המעריך שסינוואר מקווה לשרוד. ל-NBC התראיין גם גרשון בסקין, פעיל השלום שניהל בעבר ערוץ תקשורת חשאי עם חמאס ותיווך את עסקת שליט, והוא העריך שסינוואר לא יסכים לעסקה שבמסגרתה יידרש לצאת לגלות, אל מקום מבטחים כמו דוחא או ביירות.
3 צפייה בגלריה
גרשון בסקין. "סינוואר יודע שהוא ימות כשהיד, והוא לא מפחד למות"
גרשון בסקין. "סינוואר יודע שהוא ימות כשהיד, והוא לא מפחד למות"
גרשון בסקין. "סינוואר יודע שהוא ימות כשהיד, והוא לא מפחד למות"
"אני לא מאמין שזה הולך לקרות", אמר בסקין. "זה לא יאסר ערפאת ב-1982 (שהסכים אז לעזוב את ביירות לתוניס בעקבות מצור ישראלי – ynet). זה דבר אחר לגמרי". בסקין סבור שסינוואר יילחם עד הסוף בשל עמדותיו הקיצוניות. "אני חושב שסינוואר יודע שהוא ימות כשהיד, והוא לא מפחד למות. זו הגרסה המעוותת של חמאס לאיסלאם – החיים בעולם הזה הם קצרים, וגן עדן הוא נצחי", הוסיף בסקין. "בהשקפת העולם ההזויה שלו, סינוואר חושב שהוא יגיח מהמנהרה מנצח. אבל ישראל הולכת בסופו של דבר למצוא אותו".
פורסם לראשונה: 23:13, 24.01.24