סטודנט בפקולטה לחקלאות ברחובות של האוניברסיטה העברית, שהיה גם עוזר הוראה של מרצים בקורסים שונים, נאשם כי במשך שנים הצליח להשיג גישה לחשבונותיהם - ולשנות את הציונים שלו לטובים בכיתה. בכתב האישום ציינה הפרקליטות את התחכום הכרוך בעבירות, שבמסגרתן נאשם בזיוף, מחיקה ובשינוי מידע רב, באופן שיטתי.
דוד דוריאן לביא (32) מרחובות, סטודנט שנה שישית בבית הספר לרפואה וטרינרית נאשם בארבעה סעיפים. לפי האישום, שהוגש באמצעות עו"ד לירון עופר מפרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט השלום בעיר בשבוע שעבר, המסע שלו אל עבר הציונים המושלמים החל בשנים 2021-2019. בשנים אלה הוא איתר במסגרת עבודתו במחלקת חירום וטיפול נמרץ בבית החולים האוניברסיטאי, את תיבת הדואר האלקטרוני של מרצה בפקולטה שנותרה, ללא ידיעתו, פתוחה ומחוברת במחשב המחלקה.
1 צפייה בגלריה
"הנסיבות המחמירות נובעות מהתחכום הכרוך בביצוע העבירות, השיטתיות והנזק שנגרם"
"הנסיבות המחמירות נובעות מהתחכום הכרוך בביצוע העבירות, השיטתיות והנזק שנגרם"
"הנסיבות המחמירות נובעות מהתחכום הכרוך בביצוע העבירות, השיטתיות והנזק שנגרם"
(צילום: AP)
לביא ניצל את ההזדמנות, ואיתר בתיבת המרצה את שאלות המבחן בקורס "פרמקולגיה קלינית" שלימד אותו מרצה יחד עם מרצים נוספים. הוא שלח אותן לסטודנטים שלמדו איתו בקורס, וחלק מהשאלות הופיעו במבחן הסופי. כך, קיבל לביא במרמה במבחן ציון 81. באותה הזדמנות, כך לפי האישום, שמר לביא את פרטי המשתמש והסיסמא של המרצה ונהג להיכנס למייל שלו מעת לעת, ללא ידיעתו או הסכמתו.

"תיקן" ציונים ופגע בסטודנט שעימו הסתכסך

באותה תקופה, שימש סטודנט אחר בשנה ג' כעוזר של מרצה נוסף בפקולטה. כשהוא נאלץ להיעדר מעבודתו כעוזר בקורס הפתולוגיה של המערכות, פנה אל לביא בבקשה להחליפו. לביא נענה לבקשה, ולצורך כך, סיפק לו הסטודנט הראשון את פרטי הכניסה למשתמש במערכת האוניברסיטאית - ה"מודל'" - של המרצה ללא ידיעתו או הסכמתו. לביא נכנס באמצעות הפרטים לקורס ב"מודל", וצפה בשאלות ובתשובות הנכונות של המבחן. בשל כך, הוא השלים את הבחינה תוך כחצי שעה, וקיבל במרמה ציון 98. ואולם, הוא לא הסתפק בציון, נכנס שוב למשתמש של המרצה, ושינה את הסעיף שבו ענה תשובה שגויה לתשובה הנכונה - כך שציונו השתנה ל-100.
יתרה מכך, במהלך הסמסטרים הצליח לביא, לפי האישום, להשיג במרמה, בדרך שאינה ידועה במדויק לפרקליטות, את פרטי המשתמש והסיסמא הקבועה לכניסתם של כמה מרצים נוספים. הוא נכנס פעמים רבות למשתמשים שלהם ללא ידיעתם או הסכמתם, ביצע פעולות שונות, ובין היתר צפה בשאלות המבחנים ובתשובות הנכונות טרם מועד המבחן, כדי להבטיח כי יקבל במרמה ציונים גבוהים ללא מאמץ וללא טעויות. כך "השיג" לביא ציונים עגולים במבחנים רבים.
עם זאת, הנאשם לא הסתפק בשינוי הציונים שלו. לפי האישום, על רקע סכסוך עם סטודנט אחר שלמד עימו, נכנס לביא למערכת במטרה לפגוע בציוניו, ברישום הנוכחות שלו בקורסים, וגם למחוק את כל ניסיון המענה של הסטודנט בבוחן מסוים, כך שייראה כי זה כלל לא הוגש.
בכתב האישום נכתב: "במעשיו המתוארים לעיל חדר הנאשם לחומר מחשב שלא כדין, מחק הנאשם חומר מחשב, גרם לשינוי בו, שיבש אותו בכל דרך אחרת או הפריע לשימוש בו, זייף הנאשם מסמך בנסיבות מחמירות וקיבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות. הנסיבות נובעות מהתחכום הכרוך בביצוע העבירות, השיטתיות והנזק שנגרם". סעיפי האישום המיוחסים לו הם: חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת; שיבוש או הפרעה למחשב או לחומר מחשב; זיוף; וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.