1 צפייה בגלריה
הפגנה של תושבי דרום תל אביב וסוחרים על אי פינוי התחנה המרכזית
הפגנה של תושבי דרום תל אביב וסוחרים על אי פינוי התחנה המרכזית
הפגנה של תושבי דרום תל אביב וסוחרים על אי פינוי התחנה המרכזית
(צילום: מוטי קמחי)
למרות הודעתם של שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש העיר תל אביב רון חולדאי, גם המועד החדש להשלמת פינוי המבנה המוזנח של התחנה המרכזית - שנת 2025 - אינו סופי - ועלול להידחות שוב.
גורם במשרד התחבורה אמר הערב כי ההכרזות מבוססות על הסכמה בשיחות, אך הן אינן מגובות בהסכם חתום. גם לפני שלושה חודשים הודיעו המשרד ועיריית תל אביב על הסכמות לפינוי התחנה עד סוף 2023, שקרסו לאחר שחולדאי חזר בו בעקבות התנגדות תושבי בדרום תל אביב.
המחאה על אי-פינוי התחנה המרכזית
(צילום: אסף זגריזק)

לפי התוכנית החדשה תפונה 50% מפעילות האוטובוסים מהתחנה עד סוף 2023 במקום 100%, ותועבר למסופים ברחוב החרש בת"א ומסוף הלוחמים בחולון, ליד משרד הרישוי. במקביל יקודם מסוף קטן משתוכנן במקור באזור בית פנורמה בדרום ת"א, מה שמחייב הליכי תכנון מורכבים בשל היותו של השטח בבעלות המדינה.
לפי הסיכומים החדשים העבודות על מוסף החרש החדש יסתיימו עד סוף השנה, על חשבון חניון אחוזת החוף במקום שמכיל 250 מקומות חנייה לרכב פרטי. מדובר במסוף שמרוחק רק מאות מטרים ממבנה התחנה המרכזית, אך במשרד התחבורה טוענים שיופעלו בו בעיקר אוטובוסים חשמליים, שביחד עם המיקום בצמוד לנתיבי איילון ולא בסמוך למבני מגורים, יפחיתו משמעותית את בעיית זיהום האוויר שממנה סובלים התושבים.
בעיריית תל אביב ובמשרד התחבורה מתכוונים שבאזור התחנה ימשיך לפעול גם בעתיד מסוף תחבורה ציבורית, אם כי קטן משמעותית בהיקפו מזה של התחנה הקיימת.
ההכרזה על הסיכומים, רגע לפני כניסת השבת אתמול, נעשתה כמירוץ נגד הזמן, משום שמשרד התחבורה היה חייב להודיע לחברת ניצבא, בעלת התחנה המרכזית עד לסוף השנה, אם יוארך חוזה השימוש בה. נכון לעכשיו עדיין לא מסר המשרד לחברה הודעה רשמית על לוח הזמנים, ומהשבוע הוא משלם לה יותר מ-20 מיליון שקל בשנה עבור השימוש במבנה וניהול התחנה.
עם זאת לדברי הגורם חוות הדעת המשפטית שבידי המשרד, קובעת כי הוא יוכל לקצר בהמשך את משך ההסכם ואת היקפו, וכי עם הוצאת 50% מהפעילות בסוף 2023, יופחת גם התשלום של המדינה לחברה, אולם לא בהיקף הירידה בפעילות.
יצוין כי שני המסופים החדשים, בחרש ובגיבורים, אינם נמצאים על מסלול הקו האדום של הרכבת הקלה שאמור להתחיל לפעול בנובמבר הקרוב. המסוף המתוכנן והשינוי במחלוקת בפנורמה דווקא נמצא על מסלול הקו הירוק, שאמור להתחיל לפעול ב-2027-2026. המבנה הנוכחי של התחנה המרכזית נמצא על מסלול הקו הסגול, שאמור להתחיל לפעול באותם זמנים.