קולות הקשר - השיחה האחרונה: דובר צה"ל מפרסם הערב (שבת) תיעוד משיחה שבה נשמע קולו של מפקד גדוד 53 בעוצבת הברק (חטיבה 188) סגן-אלוף סלמאן חבקה, שנהרג בקרב לחילוץ מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני, סגן-אלוף תומר, במהלך התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה. "כל פו"ם אני חילצתי אותך, עכשיו אתה באת לעזור לי", אמר סא"ל חבקה בשיחה שנערכה לפני נפילתו ביום רביעי בקרב עם מחבלי חמאס.
קולות הקשר האחרונים של סא"ל חבקה
(צילום: דובר צה"ל)

לוחמי גדוד 13 מחטיבת גולני ניהלו לחימה קשה מול חוליות מחבלים בצפון רצועת עזה, שבמהלכה עשרות מחבלים ירו טילי נ"ט, השליכו מטענים ותקפו את הכוח. סא"ל חבקה חבר למג"ד 13 סא"ל תומר, וניהל יחד איתו קרבות קשים. באותו הלילה, לאחר שלחם בגבורה והשלים את הלחימה עם חיילי גדוד 13, נפל מפקד גדוד 53 בקרב.
וכך נשמעה השיחה בין סא"ל חבקה לסא"ל תומר:
חבקה: "הכלים שללי חסומים להגיע. אני פה בחזית אליך, האם אני יכול לעזור לך במשהו פינוי מיידי?"
תומר: "תחפה בנצור אליי, כי להערכתי יש פה איזה שני כלים שאם האש תגיע אליהם - אני אצטרך ללכת ולהוציא אותם. תחפה רק כדי שלי תהיה היכולת לפרוק".
חבקה: "אני סגור מזרחה, לכיוון כוחותיך, אני סגור לאש".
תומר: "בדיוק. אם אני אצטרך, אני אגיד לך. אצלי כרגע אין נפגע. הבעיה רק שיש אש שמתפשטת. אני רוצה ללכת להוציא עוד כמה לוחמים מהכלים. תראה שאתה רק בנצור לכאן ופתוח באש לאיפה שאמרת. תודה רבה".
חבקה: "כל פו"ם אני חילצתי אותך, עכשיו אתה באת לעזור לי".
2 צפייה בגלריה
סלמאן חבקה
סלמאן חבקה
סא"ל חבקה
(צילום: דובר צה"ל)
בתיעוד נוסף שמתפרסם הערב, נראה סא"ל חבקה בפנייה לחייליו בגדוד. "אני רוצה להגיד שאני גאה בלוחמים שלי, יש לי לוחמים גיבורים אמיתיים", אמר המג"ד. "הם הגיעו מהר מאוד לטנקים, פעלו במהירות, פעלו בנחישות באחריות ובלוחמנות אמיתית כמו שאני מצפה מהם.
"אמרתי להם שגדוד 53 נועד להוביל ניצחון, גדוד 53 ימשיך להוביל את הניצחונות, גם הניצחונות הקטנים האלה, גם ניצחונות גדולים. ידינו תישאר על העליונה בכל זמן נתון, אנחנו לא ניתן להתנהגות הלא-אנושית הפחדנית, לנמושות האלה, להקריס לנו את רוחנו. אנחנו נקום יותר חזקים באחדות ובעוצמה ונכה בהם בחזרה".
סא"ל חבקה בפנייה לחייליו
(צילום: דובר צה"ל)

סא"ל חבקה הוא הקצין הבכיר ביותר שנהרג מתחילת הכניסה הקרקעית. הוא הותיר אחריו אישה ובן בגיל שנתיים. ביום מתקפת הפתע של חמאס מיהר סא"ל חבקה מביתו ביאנוח-ג'ת שבצפון. "דהרתי מהגליל לצאלים כדי לעלות על הטנק ולהגיע ליישוב מהר ככל הניתן כדי להציל כל נפש חיה", סיפר. הוא הגיע לבארי עם שני טנקים וחבר לכוח צנחנים.
"אני בעצמי מגיע לתוך בארי, רואה את תא"ל ברק חירם והדבר הראשון שהוא דורש ממני זה לירות פגז לתוך הבית", שחזר. "השאלה הראשונה שעולה לך – האם יש שם בני ערובה? עשינו את כלל הפעולות המקדימות לפני שהחלטנו לירות פגז לתוך בית, אבל ברגע שירינו פגזים לתוך בית אפשרנו לעצמנו בעצם לעבור מבית לבית לשחרר את בני הערובה, וכך למעשה הייתה הלחימה עד הערב. בתוך הקיבוץ, בתוך הרחובות".
הוא אמר אז עוד: "הבנתי שברגע שאנשים שמעו את הזחלים של הטנקים פתאום היה להם רגע של ביטחון. הרגע שנצרב לי בזיכרון זה שאני נוסע בכבישים, ומבין שאני הולך להיכנס ליישוב ישראלי שיש בו בני עוולה פחדנים, שניצלו את החג ונכנסו ליישוב, הרגו, שחטו, חטפו ילדים קשישים ותינוקות".
2 צפייה בגלריה
הלוויתו של סא"ל סלמאן חבקה ז"ל
הלוויתו של סא"ל סלמאן חבקה ז"ל
הלווייתו של סא"ל חבקה
(צילום: גיל נחושתן)
סא"ל סלמאן חבקה לפני הכניסה לעזה

סא"ל חבקה תועד גם כמה ימים לפני תחילת התמרון הקרקעי בעזה. "אני רוצה להגיד לכולכם שגדוד 53 בתפארתו ובעוצמתו עם כל הטנקים שלו מוכן לכל אתגר", אמר המג"ד מול המצלמה. "אנחנו מכינים את עצמנו כדי להכות באויב בצורה עוצמתית וקטלנית.
"אני שולח לכם את החיזוקים שלי ואני מצפה מכם עם ישראל להמשיך להיות מאוחדים, להמשיך להיות חסונים, כי רק ביחד נדע לנצח, כי כוחנו באחדותנו. אין לנו ברירה אחרת, זו העת להיות ביחד, זו העת להתאחד, זו העת לתמוך אחד בשני ולהוביל למטרה אחת - ניצחון. אין לנו ברירה אחרת. ניצחון".