בן גביר בהר הבית: "ממשלת ישראל לא תיכנע לארגון טרור שפל"

בצל סערת העלייה להר הבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, נדחה מה שאמור היה להיות ביקורו הראשון בחו"ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו: הביקור באיחוד האמירויות, שהיה צפוי להתקיים בשבוע הבא, נדחה להמשך החודש. שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן היום (שלישי) לשיחת נזיפה במשרד החוץ בירדן.
גורמים בלשכת נתניהו הכחישו שיש קשר בין דחיית הביקור לבין עליית בן גביר להר הבית ולעובדה שאיחוד האמירויות - אחת המדינות החתומות על הסכמי אברהם - גינתה את מה שהגדירה "ההסתערות של בן גביר על חצר אל אקצא". בלשכה טענו שדחיית הביקור - שמועדו טרם פורסם רשמית - נוגעת להיערכות לוגיסטית בלבד ואמרו שהשאיפה היא שהביקור יתקיים עוד החודש.
הירדנים מחו בפני שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס על עליית השר בן גביר להר הבית. סורקיס השיב כי ישראל מחוייבת לסטטוס קוו ולחופש הפולחן בירושלים, הסטטוס קוו לא הופר וכי שרים בממשלה עלו בעבר להר הבית.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
נתניהו. בלשכתו הכחישו שיש קשר בין דחיית הביקור לעליית בן גביר להר הבית
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
גורם בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי נתניהו "מחוייב לשמור בקפדנות ללא שינוי על הסטטוס קוו בהר הבית, לא נכנע לתכתיבים של חמאס. במסגרת הסטטוס קוו שרים עלו לא פעם להר הבית בשנים האחרונות ובהם השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן. לכן הטענה שיש שינוי בסטטוס קוו היא חסרת שחר".
במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמרו כי "ארה"ב עומדת נחרצות על שימור הסטטוס-קוו ביחס לאתרים הקדושים בירושלים. כל פעולה חד צדדית שמסכנת את הסטטוס קוו אינה מתקבלת על הדעת. קווי היסוד של ממשלת נתניהו קוראים לשימור הסטטוס קוו ביחס למקומות הקדושים. אנו קוראים לו לעמוד בהתחייבות זו".
שגריר בריטניה בישראל ניל וויגן הדגיש את עמדתה של מדינתו בציוץ בטוויטר: "בריטניה נשארת מחויבת לתמיכה בסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים בירושלים. חשוב כי כל השחקנים ימנעו מפעולות באתרים אלה העלולות להסלים את המתח".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בהר הבית
בהודעה הרשמית גינתה איחוד האמירויות את "כניסתו של השר הישראלי לשטחי מסגד אל-אקצא, כשהוא מלווה בכוחות ביטחון ישראליים. עמדת האמירויות ברורה והיא הצורך לספק הגנה וביטחון מלאים לאל-אקצא, ולהפסיק את הפרובוקציות המסוכנות בו. אנחנו קוראים לרשויות בישראל למנוע הסלמה ולא לנקוט בצעדים שיחמירו את המצב. אנו מדגישים את חשיבות התמיכה במאמצי השלום במזרח התיכון, כמו גם לשים קץ לכל הצעדים הלא-חוקיים שפוגעים בסיכוי להגיע לפתרון שתי המדינות ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67, כשבירתה מזרח ירושלים".
סעודיה, שגם איתה נתניהו מעוניין לחתום על הסכם שלום, גינתה אף היא את עליית בן גביר להר הבית. בהודעה מטעם משרד החוץ הסעודי נכתב: "אנחנו מתנגדים לצעדים הפרובוקטיביים שנעשו על ידי אחד הבכירים הישראלים עם עלייתו לשטח מסגד אל אקצא. התנהגות הרשויות בישראל פוגעת במאמצי השלום ובשמירה על המקומות הקדושים".
גם טורקיה גינתה את ישראל ומסרה כי "אנחנו מודאגים ומגנים את הפעולה הפרובוקטיבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נגד מסגד אל-אקצא בחסות משטרת ישראל. אנחנו קוראים לישראל לפעול באחריות כדי למנוע פרובוקציות כאלו שיפגעו במעמדם ובקדושתם של אתרי הדת בירושלים ויגרמו להסלמה באזור".
אחר הצהריים פרסם בן גביר סרטון מעלייתו להר הבית, שם אמר: "ממשלת ישראל לא תיכנע לארגון של מרצחים, ארגון טרור שפל. הר הבית זה המקום הכי חשוב לעם ישראל, הר הבית פתוח לכולם, עולים לכאן מוסלמים, נוצרים וכן גם יהודים, גם יהודים. בממשלה שאני חבר בה לא תהיה אפליה גזענית ויהודים יעלו להר הבית. אנחנו מבהירים לחמאס – אנחנו לא נכנעים, לא מתקפלים, לא ממצמצים".