סרטן השד. שתי מילים שמציתות חשש עמוק בלבבות רבים ומעוררות פחדים שאולי לא ניתן לכבוש. בחודש המודעות לסרטן השד אני כאן כדי לומר לך שאפשר לנצח. אני מדברת מתוך חוויה אישית, כאישה שהחלימה מסרטן השד וכיום עומדת בראש מוסד אקדמי, תפקיד המעניק לי את האפשרות לחלוק את המסע שלי ולעודד נשים אחרות.
1 צפייה בגלריה
קחי הפוגהן, לכי להיבדק
קחי הפוגהן, לכי להיבדק
(צילום: Shutterstock, Ground Picture)
עד שגילו אצלי את סרטן השד חייתי באשליה גמורה, הייתי משוכנעת שלי זה לא יכול לקרות. על אף העובדה שאני מדענית, המבססת את כל הגישה המדעית והקלינית שלי על Evidence based practice - רפואה מבוססת ראיות, היה לי ברור שלא אחלה בסרטן השד. למרות שהכרתי את הנתון שאחת מכל 9 נשים תחלה בחייה בסרטן השד, ידעתי באותה מידת ודאות שלי זה לא יקרה.
עד כדי כך לא האמנתי באפשרות שסרטן השד יתדפק על דלתי, שלא הגעתי לתור שקבעתי לממוגרפיה, כי סרטן השד קורה לאחרות, לא לי. אני, שכל חיי אוכלת בריא, עושה ספורט, הנקתי את כל חמשת ילדיי, אין במשפחתי סרטן השד, ועל אף העובדה שבן זוגי הוא גנטיקאי ובדק ושלל מוטציות שכיחות לסרטן השד בגנים BRCA1 ו-BRCA2, אני חליתי.
התייחסתי לסרטן כמחלה כירורגית שאולי תצטרך טיפול. לא היה לי פחד מהסרטן, גם לא מהמוות, היה לי פחד מחוסר השליטה ואי-הוודאות
כשאובחנתי לפני שלוש שנים הייתי בהלם ובהכחשה. חודשים עברו עד שהצלחתי להגיד לעצמי ולסביבה את המילים - "חליתי בסרטן השד". התייחסתי לסרטן כמחלה כירורגית שאולי תצטרך טיפול. לא היה לי פחד מהסרטן, גם לא מהמוות, היה לי פחד מחוסר השליטה ואי-הוודאות. והיה לי ברור לחלוטין שאני אעבור את זה, שאוכל להתמודד עם הכל. החלטתי לבחור בכוח - הכוח להתמודד עם המחלה.

לצאת מהארון הוורוד

מצד אחד לא לתת לה להגדיר את חיי ומהצד השני לדבר אותה, לצאת מהארון הוורוד ולצעוק לעולם - יש לי סרטן! ובכך אולי לעודד אחרות ללכת להיבדק, להציל את חייהן.
החלמה היא לא רק פיזית, אלא גם מנטלית ורוחנית. מדובר על תהליך ארוך ומורכב, שמעורר בנו צדדים שלא הכרנו. למדתי שעליי למצוא את הכוחות שבפנים, למצוא את האור גם ברגעים החשוכים ביותר. למדתי על החשיבות של תמיכה מהקרובים, של הקשבה לגוף ולנפש, ושל היכולת לשחרר את הפחד ולהאמין בריפוי.
על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי לשנת 2020, סרטן השד הוא הראשון בשכיחותו מבחינת היארעות ומבחינת תמותה בקרב נשים בעולם. בהשוואה למדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם, ישראל נמצאת במקום ה-26 במספר החולות החדשות לשנה. האבחון המוקדם והטיפול העדכני, מובילים לשיפור שיעורי הריפוי וירידה בשיעורי התמותה. באמצעות בדיקות הסקר שמציעות קופות החולים ניתן לאבחן את המחלה בשלביה הראשונים, דבר שמגדיל באופן משמעותי את סיכויי ההחלמה. אך כל אלה לא יהיו שווים דבר אם תחשבי כמוני שלך זה לא יקרה.
פרופ אריאלה גורדון שאגפרופ' אריאלה גורדון שאגצילום: שחר רגב
בזכות האבחון המוקדם אני מרגישה היום חזקה ובריאה. האבחון המוקדם הציל את חיי, ואני רוצה לעודד כל אחת ואחד מכם – אל תדחו בדיקות סקר. זה יכול לעשות את כל ההבדל בין חיים מלאים ובריאים לבין סכנה ממשית עליהם.
בימים אלו, לאחר שנה קשה וכואבת ובתחילתה של שנה חדשה, זהו הזמן להתבונן מחדש בכוחם של החיים, באמונה שלנו זה בזה, ובכוחות של כולנו לשמור על מה שחשוב באמת.
לכי להיבדק.
פרופ' אריאלה גורדון שאג היא נשיאת המכללה האקדמית הדסה ירושלים