4 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
מחבלים בעלי תעודות זהות כחולות. איברהים ואיימן אגבריה
בדומה לפיגוע בשבוע שעבר בבאר שבע, שני המחבלים שייצאו אמש (ראשון) למסע הרצח בחדרה – איברהים ואיימן אגבריה – הם בעלי תעודות זהות כחולות, תושבי אום אל פחם בוואדי ערה. בפיגוע בבירת הנגב היה זה תושב הפזורה הבדואית בדרום, וכעת הרוצחים הם תושבי עיר ערבית בצפון.
שני המחבלים הם בני דודים. אחד מהם הואשם ב-2016 בניסיון הצטרפות לדאעש, בדומה למחבל מחורה. כוחות מג"ב פעלו אמש אחרי הפיגוע באום אל פחם, ושני קרובי משפחה של המחבלים נעצרו.
תיעוד הפיגוע בחדרה

צפייה בסרטונים של שני המחבלים בחדרה, שיורים בכלי נשק עד לסיום המחסנית, ואז בקור רוח מחליפים לכלי נשק אחרים ומנסים להמשיך במסע ההרג שלהם, מבהירה את מקור ההשראה שלהם – ארגון דאעש. בסיוע הנשק שקיים בחברה הערבית קל יחסית להוציא פיגועים אל הפועל.
כל פרט ופרט בהם מזכיר את מחבלי דאעש: הלבוש בעל הסממנים הדתיים, הכיפה הלבנה הגדולה, השיער שצומח פרא לראשם, הזקן העבות על פניהם, הנרתיק עם הפגיון האימתני שמחובר למותניהם וסמל הענק של הגולגולת בגבו של אחד מהם שנועד, ככל הנראה, לזרוע פחד בציבור.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
רכבם של המחבלים בזירת הפיגוע
זו הפעם השנייה בתוך שבוע שערביי ישראל מבצעים פיגוע קטלני בישראל. הפעם האחרונה שבה בוצע בישראל פיגוע בהשראת דאעש הייתה בשנת 2016, על ידי נשאת מלחם, ערבי ישראלי מערערה. גם ב-2017 היו שלושה מחבלים, ערבים ישראלים, גם הפעם מאום אל פחם, מי שביצעו את פיגוע הירי בהר הבית, שבו נרצחו שני שוטרי משטרת ישראל, רס"מ האיל סתאוי ורס"מ כמיל שנאן.
ההשפעה של דאעש על גורמים קיצוניים בקרב ערביי ישראל הגיעה לשיאה באותה שנה, אולם מאז חלה דעיכה הדרגתית בתמיכה בארגון, בעיקר נוכח התבוסה שלו במלחמה בסוריה והיחלשותו בצפון סיני. שני הפיגועים בשבוע האחרון מבהירים כי דאעש ככל הנראה שוב מרים את ראשו בקרב הזרמים הקיצוניים של ערביי ישראל.
בחמאס מיהרו לברך על הפיגוע וכינו אותו הירואי. "זוהי תגובה טבעית ולגיטימית נגד הכיבוש ופשעיו כלפי עמנו ומקומותינו הקדושים. אנו משבחים את מבצעי הפיגוע, שמגיע כנקמה על מות השאהידים ותוקפנות הכיבוש הישראלי. העם שלנו ממשיך בדרכו להגנה על אדמותיו ומקומותיו הקדושים". בכיר חמאס בעזה, מושיר אל-מסרי, אמר ש"הפיגוע הוא תגובה לפסגת ההשפלות והבושה בנגב הכבוש".
בג'יהאד האיסלאמי התמקדו בכך שהפיגועים האחרונים בוצעו עמוק בתוך הקו הירוק וקשרו ביניהם ובין פסגת הנגב שתחל היום. "חזרתם של הפיגועים לעומק ישראל היא דבר הכרחי ליצירת הרתעה", נאמר, "הפיגוע בחדרה הוא תגובה של העם הפלסטיני ומשחררי האומה על פסגת הרוע שמשתתפים בה שרי החוץ של מדינות ערב. הפיגוע הוא מסר של הרתעה לישראלים ולחיילי ישראל".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחדרה
(צילום: EPA)
בשבועות האחרונים גברו האזהרות מפני הסלמה ביטחונית, אולם ההערכות במערכת הביטחון התמקדו במזרח ירושלים ובגדה המערבית. מעטים העריכו שישראל תמצא את עצמה בימים הללו, טרם חודש הרמדאן, מתמודדת עם פיגועים קטלניים ואכזריים שמבוצעים דווקא על ידי אזרחים ישראלים.
כזכור, בשבוע שעבר רצח מוחמד אבו אלקיעאן ארבעה בני אדם בבאר שבע. מסע ההרג שלו נפתח למעשה כבר לפני שנים, כאשר בחסות ההקצנה הדתית בחברה הבדואית אימץ את האידיאולוגיה של דאעש. מורה התיכון מחורה, שביקש להצטרף ללחימה של הארגון בסוריה, נשפט לארבע שנות מאסר, אולם נראה כי יצא מבין חומות הכלא ספוג שנאה גדולה עוד יותר.
אבו אלקיעאן בן ה-34 שימש מורה בבית ספר תיכון בחורה, היישוב הבדואי שבו התגורר. לעיתים קרובות הוא שימש נואם במסגד. במקביל הוא הקים חוליה שקיימה מפגשים במקומות מסתור ושימש "מורה רוחני" של חבריו, כאשר העביר להם תכנים הקשורים לדאעש.
4 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי נטרול המחבל
תיעוד רגעי נטרול המחבל
אבו אלקיעאן, המחבל מהפיגוע בבאר שבע, וזירת הפיגוע
ב-2016 הודה אבו אלקיעאן, במסגרת הסדר טיעון, בקשירת קשר לביצוע פשע וניסיון לפעילות בהתאחדות בלתי מותרת, כאמור ברצון להצטרף לדאעש בסוריה. הוא נשלח לארבע שנות מאסר. באותה פרשה היו מעורבים עוד חמישה בני הפזורה הבדואית, ששלושה מהם היו גם הם מורים.
הסדר הטיעון במשפטו של אבו אלקיעאן התקבל על ידי השופט יואל עדן באמירה שאחרי מסע הרצח נראית מנותקת מהמציאות. "הבעת החרטה של הנאשם נראית כנה", קבע עדן, ושלח את אבו אלקיעאן לארבע שנים בכלא.
בשלב הטיעונים לעונש ביקש עו"ד מסעד מסעד, מפרקליטות מחוז דרום, להחמיר עם הנאשמים, חברי החוליה, ש"נוטשים את צלם האלוהים, ומבקשים למסור את נפשם לארגון טרור, ארגון שהשיל מעליו את גלימת האנושיות ועטה עליו את גלימת הרצחנות".