גנץ חשף: איראן וחיזבאללה ניסו לפגוע בפעילות יוניפי"ל בלבנון
(צילום: שבוע הסייבר אוניברסיטת ת"א)

לאחר שבתחילת השבוע רמז על שיתוף הפעולה עם מדינות האזור נגד טהרן, על רקע הדיווח שלפיו הרמטכ"ל אביב כוכבי לקח חלק בדיון חשאי במצרים עם הרמטכ"ל הסעודי, חשף היום (רביעי) שר הביטחון בני גנץ שגורמי ביטחון איראנים, בשיתוף חיזבאללה, ניסו לפגוע בכוחות יוניפי"ל בלבנון. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
לדבריו, איראן וחיזבאללה ניסו לעשות זאת באמצעות סייבר, ומטרתם הייתה לגנוב חומרים על היערכות יוניפי"ל במרחב, בהם תכננו בחיזבאללה לעשות שימוש. "זוהי פגיעה נוספת של איראן וחיזבאללה באזרחי לבנון וביציבותה", אמר גנץ.

2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"רואים תופעה של האקרים מטעם איראן". גנץ בכנס
(צילום: מוטי קמחי)
"אנחנו רואים בשנים האחרונות תופעה של קבוצות האקרים מטעם איראן, שפועלות מול ישראל ומדינות נוספות", הוסיף גנץ. "'השלוחים החדשים' הם טרוריסטים עם מקלדת, שדינם כמו לוחמי ארגוני טרור אחרים. אנחנו יודעים מי הם, ואנחנו פוגעים בהם ובשולחיהם".
גנץ סבור שאיראן מובילה את טרור הסייבר, ועושה מהלכים שמטרתם להשפיע על תהליכים דמוקרטיים במדינות אחרות. "כפי שקרה בבחירות לנשיאות ארה"ב ובניסיונות נוספים שישראל מודעת אליהם. פעולות כמו של יחידת "שאהיד כאווה", שאספה מידע על ספינות, תחנות דלק ומפעלי תעשייה במספר מדינות – נעשו תחת הנחייה ישירה של ההנהגה האיראנית ומשמרות המהפכה, כפי שנחשף בתחקירים", אמר השר.
גנץ הוסיף כי "בשנים האחרונות בלמנו ניסיונות רבים לפרוץ לחברות פרטיות וציבוריות, בארץ ובחו"ל. אני קורא גם לציבור לדרוש 'אחריות קיברנטית', ולהעניש חברות וגופים שלא פועלים בהתאם להנחיות".
בכוח הצבאי של האו"ם, יוניפי"ל, לא הכירו את ניסיונות הפגיעה בכוחותיו וציינו כי זו הפעם הראשונה ששמעו על כך. "יוניפיל והאו"ם לוקחים ברצינות רבה את אבטחת הסייבר ויש להם אמצעים חזקים כדי להתגונן מפני התקפות. אנו מודעים לדיווחים על דבריו של שר הביטחון הישראלי גנץ, אך לא קיבלנו מידע ישיר על התקרית לכאורה", מסרו ביוניפי"ל לרויטרס.
2 צפייה בגלריה
אורי, סגן מפקד יחידת 8200
אורי, סגן מפקד יחידת 8200
"הצלחנו למנוע את האיום באמצעות שיתוף פעולה עם האמריקנים". סגן מפקד יחידת 8200 בכנס היום
(צילום: מוטי קמחי)
גנץ התייחס לתיעוד שפרסם החמאס אתמול, שבו נראה השבוי הישראלי הישאם א-סייד כשהוא מחובר למכונת חמצן. גנץ אמר שמטרת פרסום הסרטון הייתה "סחטנות על גבה של סוגיה הומינטרית. ניסיונות הסחטנות ותרגילי התודעה לא ישפיעו על התנהלותנו. חמאס מחזיק את ארבעת הבנים בניגוד לחוק הבינלאומי ולמוסר. הציפייה שלנו מהקהילה הבינלאומית היא לפעול מול הפעילות הנפשעת הזו של חמאס". גנץ הוסיף כי "מדינת ישראל ממשיכה להפוך כל אבן על מנת להשיב את הבנים הביתה". סגן מפקד יחידת 8200, שהשתתף גם הוא בכנס תחת השם "אורי", אמר כי צה"ל סיכל "ניסיונות השתלטות על מערכות המים הקריטיות של ישראל, שאותם ניסו להרעיל לפני מספר שנים. אותו אויב מסוים תקף את ישראל, ותוך כדי זיהינו שהוא מנסה לתקוף גם תחנות כוח בארה"ב". הוא הוסיף כי "את האיום הזה הצלחנו למנוע באמצעות שיתוף פעולה הדוק עם השותפים האמריקאים שלנו. הישגים כאלו הם שגורמים לחיילים שלנו להיות גאים בעבודתם ב-8200".
בנט: "כמו שיש הרתעה גרעינית, תהיה הרתעת סייבר"
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שהשתתף גם הוא בשבוע הסייבר השנתי באוניברסיטת תל אביב, אמר אתמול כי "היום אפשר לפגוע באויב דרך הסייבר. מה שדרש בעבר 100-50 אנשי קומנדו שיפעלו בסודיות מאחורי קווי האויב, בסיכון גדול, אפשר להשיג היום באמצעות כמה אנשים חכמים שיושבים עם מקלדת".
הוא התייחס גם למתקפות הסייבר על תשתיות אזרחיות, ואמר כי לישראל יש הגנה טובה - אך "בסוף היום לתאגידים יש אחריות עצמית שהם חייבים לקחת על עצמם. אם נפרץ המידע של הלקוחות שלהם, זו בעיה שלהם. ברמה הלאומית, מערך הגנת הסייבר של ישראל עובד מול החברות כדי לעזור להן להגן על עצמן. זו תשתית קריטית". בנט הוסיף: "כמו שיש הרתעה גרעינית, תהיה הרתעת סייבר".
את הדברים אמר בנט קצת יותר מיממה לאחר שאיראן דיווחה על מתקפת סייבר נגד אחד ממפעלי הפלדה הגדולים ביותר שלה, ואף שלטענתה הצליחה לסכל את המתקפה – היא מסרה כי הייצור בו הופסק. מדובר ככל הנראה באחת מהמתקפות הגדולות ביותר נגד תעשיית הפלדה האסטרטגית של איראן, מקור ייצוא חיוני עבור כלכלתה של הרפובליקה האיסלאמית.