שני גורמים שמעורבים בדיונים הבינלאומיים סביב הלחימה בעזה טוענים כי ישראל - בין היתר באמצעות ראש המוסד דוד (דדי) ברנע - הציעה להגלות את בכירי חמאס מהרצועה במסגרת הסכם הפסקת אש. כך דווח הבוקר (שלישי) ברשת CNN האמריקנית.
3 צפייה בגלריה
דוד ברנע ויחיא סינוואר
דוד ברנע ויחיא סינוואר
ראש המוסד וסינוואר. ישראל הציעה להגלות את בכירי חמאס מעזה?
(צילום: יריב כץ EPA)
ההצעה הועלתה לראשונה באופן רשמי בשיחות בוורשה בחודש שעבר, אז נפגש ברנע עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-ת'אני, וראש ה-CIA וויליאם ברנס. גורם נוסף ציין כי הצעה זו הועלתה שוב, בזמן ביקורו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בדוחא מוקדם יותר החודש.
באותו ביקור ראש ממשלת קטאר טען בפני בלינקן כי "זה לא יעבוד" - בין השאר בשל אי-האמון בין חמאס לישראל, והחשש בארגון הטרור כי עזיבת ראשיו את הרצועה לא תגרום לישראל לסיים את הלחימה שם.
ההצעה, כך צוין ב-CNN, מגיעה בזמן שישראל מתקשה בהשגת מטרתה המוצהרת "להשמיד את חמאס" גם אחרי כמעט ארבעה חודשי לחימה. לפי הנתונים שדווחו ברשת האמריקנית כ-70% ממחבלי חמאס עדיין חיים - ואף אחד מהבכירים בארגון ברצועה לא חוסל או נלכד עד כה.
למרות שמהלך של הגליית בכירי חמאס יספק מעבר בטוח לכאורה למנהיגי ארגון הטרור שהוציאו לפועל את המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, הוא עשוי להחליש את אחיזתו של חמאס באזור. בכירי חמאס, נזכיר, לא נמצאים רק ברצועה.
3 צפייה בגלריה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
נדרש להגיע להחלטה, הנחה את המוסד "לפעול נגד ראשי חמאס". נתניהו
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הבטיח: "המטרה שהוצבה לחיסול חמאס תושג"
(צילום: יאיר שגיא)
על פי גורמים בינלאומיים, יש התקדמות במשא ומתן בין חמאס לישראל, שנועד בין היתר לשחרור חטופים ישראלים המוחזקים בעזה, אך לא נראה כי הצדדים יחתמו על להסכם בזמן הקרוב. עוד נמסר מהגורמים ל-CNN כי הלחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו גובר, שכן הוא נדרש להגיע להחלטה, וכי "ישראל לא משיגה את המטרות הצבאיות שלה במלחמה".
בין היתר מסרו הגורמים כי ישראל אומנם לא ציינה מי הם בכירי חמאס שיידרשו לעזוב את הרצועה, אך מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מסתמן כיעד - על אף שלא סביר כי יסכים לכך. גם מוחמד דף, שיחד עם סינוואר היה אחד מחמשת שותפי הסוד שאישרו את מתקפת ה-7 באוקטובר, נמצא על פי הדיווחים "על הכוונת הישראלית", לאחר שניצל בעבר משבעה ניסיונות חיסול.
"אם בני הערובה ישובו וסינוואר יעזוב, ישראל תרגיש שניצחה במלחמה", אמר ל-CNN חבר הכנסת לשעבר עפר שלח. "אם הוא ימות מישהו אחר ייקח את הפיקוד, המטרה היא למוטט את שלטון חמאס ברצועה".
מנגד, ישראל לא מסתירה את כוונתה "לצוד" את מנהיגי ארגון הטרור גם בתום המלחמה - ואף מחוץ לרצועה. לפני כחודשיים הצהיר נתניהו כי הנחה את המוסד "לפעול נגד ראשי החמאס באשר הם", וראש השב"כ רונן בר הבטיח כי המטרה שהוצבה לחיסול ארגון הטרור ומנהיגיו תושג: "בכל מקום - בעזה, באיו"ש, בלבנון, בטורקיה, בקטאר. ייקח כמה שנים אבל אנחנו נהיה שם".