בכיר בקואליציה המעורב בקידום המהפכה המשפטית מציב קו אדום לראש הממשלה בנימין נתניהו - וקורא לקדם מחדש את החקיקה שהובילה למחאה. "יש גבול, הקואליציה המתינה מספיק זמן", אמר הבכיר.
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
נתניהו. הבכיר מציב קו אדום
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין. "מי שימנע את קידום הרפורמה בגלל קנאה בלוין - ישלם מחיר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"הגיע הזמן לקדם את החקיקה. האופוזיציה קיבלה אתמול את מה שרצתה ובכל זאת פוצצה את השיחות", אמר הבכיר - ושלח אזהרה לחברי הקואליציה, שלפחות ארבעה מהם - וייתכן שאף עשרה - הצביעו בעד קארין אלהרר בבחירות לוועדה לבחירת שופטים אתמול.
לדבריו, "שר או ח"כ בליכוד שיתנגד לחקיקת הרפורמה וימנע זאת בגלל מניעים אישיים של חשבונות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו או קנאה בתמיכה שיש בשר המשפטים יריב לוין, ישלם את כל המחיר בליכוד".
הפגנת הימין מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה
(צילום: אלעד גרשגורן)

במקביל, כ-80 פעילי ימין מחו הערב מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה, וקראו לו לקדם את המהפכה המשפטית. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "נתניהו, אל תעצור את הרפורמה", "יריב לוין, כולנו סלע מאחוריך", "בג"ץ מחסל את הרוב היהודי", ו-"העם בחר רפורמה משפטית".
מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו, אמר: "הגיע הזמן לומר לראש הממשלה את האמת: 64 מנדטים דורשים להפסיק את הכניעה. כך לא משיגים יציבות, כך משיגים חולשה וחוסר יכולת לפעול".
4 צפייה בגלריה
הפגנת הימין מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה
הפגנת הימין מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה
הפגנת הימין מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
הפגנת הימין מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה
הפגנת הימין מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
אילן בן יעקב, תושב קיסריה שהשתתף בהפגנה, אמר: "אני בעד משילות, בעד הרפורמה. המערכת המשפטית לא מתפקדת כבר שנים ולכן חובה להמשיך ברפורמה המשפטית בלי הסכמות". מפגין אחר אמר: "באנו להזכיר לביבי ולקואליציה - אנחנו דורשים כבר שנים לשנות את מערכת המשפט״.
עוד אמרו המפגינים: "ביבי, תעצור את מה שקורה. אנחנו רוצים שתשמע אותנו, מה שקרה אתמול בכנסת זו בושה גדולה. ביבי הבטחת רפורמה, תקיים". עשרות שוטרי יס"מ ממרחב מנשה וכוח שוטרים גדול אבטחו את המחאה.
הפער בהצבעה על אלהרר - 2 קולות; גוטליב לא נבחרה, הצבעה על נציג נוסף - תוך חודש
(צילום: ערוץ כנסת )

נשיא המדינה יצחק הרצוג בחר שלא להתייחס בנאום שנשא הערב בטקס הענקת פרס וולף במשכן הכנסת לסערה שהתחוללה במערכת הפוליטית אחרי שח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) נבחרה לוועדה לבחירת שופטים ולהחלטת נציגי האופוזיציה להפסיק את השתתפותם בשיחות ההידברות בסוגיית המהפכה המשפטית.
בליכוד פתחו חזית נגד ח"כ טלי גוטליב שסירבה להסיר את מועמדותה בבחירות לוועדה, למרות בקשה מפורשת של ראש הממשלה בנימין נתניהו. שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי התנהלותה של גוטליב עשויה להביא בהמשך לסנקציות חריפות נגדה. "אם היא לא תיישר קו, הרחקה מהסיעה זו אופציה", אמר זוהר, וטען שגוטליב "למדה שיעור" בכך שלמרות התעקשותה להתמודד בבחירות, היא הפסידה.
גוטליב מצידה טענה מנגד בריאיון לאולפן ynet כי לא ניתן להטיל עליה סנקציות – כיוון שמדובר בבחירות חשאיות, כאלו שלדבריה לא ניתן להפעיל עליהן משמעת קואליציונית. היא גם השיבה באיום משלה: "לא רק שלא אורחק מהסיעה, תאמינו לי – עדיף להם שלא אורחק. חד וחלק, אני אומרת את זה עם שמונה סימני קריאה, גם לא תוטל עליי שום סנקציה", אמרה.
כשנשאלה מה בדיוק כוונתה שמוטב שסיעת הליכוד לא תעניש אותה, היא טענה כי יש לה "כוח בלתי רגיל בחוץ אצל בוחרי הימין", והזהירה כי מהלך "חסר סמכות" של הרחקה מהסיעה יצית הפגנות תמיכה למענה: "אני בטוחה שבוחרי הימין ייצאו אל הרחובות, לא פחות מאיך שהם יצאו לטובת הרפורמה. אנחנו מדינאים. את הפה שלנו לא סותמים".
ח"כ טלי גוטליב: לא רק שאני לא אורחק מהסיעה, גם לא תוטל עלי שום סנקציה
(צילום: שמוליק דודפור)

בהצבעה אתמול לוועדה לבחירת שופטים הייתה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד אמורה לקבל 54 קולות, אם כלל חברי האופוזיציה היו מצביעים בעד, וכל חברי הקואליציה היו כותבים נגד. גם ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), שהתמודדה בוועדה לבחירת דיינים, לא הייתה אמורה לעבור יותר מ-54 קולות בעד. אבל בסופו של דבר היו לאלהרר 58 תומכים ולתמנו שטה 60, ושתיהן נבחרו - למרות כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות בחודש את ההצבעה.
לפי החישוב הפשוט, לפחות ארבעה חברי כנסת מהקואליציה תמכו באלהרר. אבל באופוזיציה מעריכים כי חלק מחברי הכנסת הערבים לא תמכו באלהרר, ולכן סבורים כי ייתכן שלא פחות מעשרה חברים בקואליציה - כנראה מהליכוד ומש"ס - הצביעו בעד אלהרר ותמנו שטה