1 צפייה בגלריה
מאי גולן
מאי גולן
השרה מאי גולן
(צילום: נדב אבס)
40 שנה אחרי ששרה דורון שימשה למשך כמה חודשים כשרה בלי תיק שאחראית בפועל על קידום מעמד האישה, תמונה מחר (ראשון) לראשונה שרה לקידום מעמד האישה - אף שעד היום אותה שרה לא יזמה אף הצעת חוק למען נשים.
הממשלה תאשר מחר (ראשון) את מינויה של מאי גולן לשרה לקידום מעמד האישה. מדובר בתפקיד שלא היה בעבר ונוצר עבור גולן, שכיהנה עד כה כשרה בלי תיק במשרד ראש הממשלה. כעת היא צפויה לרשת את הסמכויות הרלוונטיות ממשרדו של השר לשוויון חברתי, עמיחי שיקלי, כשלמעשה הרשות לקידום מעמד האישה שהייתה תחת המשרד לשוויון חברתי תעבור להיות תחת משרד ממשלתי חדש שבראשו תעמוד גולן.
עימותים במליאת הכנסת לאחר הפלת חוק האיזוק האלקטרוני

מדובר במהלך שיגדיל את תקציב הרשות לקידום מעמד האישה, אך בארגוני הנשים חוששים שתחת אחריותה של גולן, שעד כה פעלה בנאמנות מוחלטת לראש הממשלה בנימין נתניהו, לא יהיה שינוי גדול.
בעקבות הפריימריז בליכוד דורגה גולן במקום ה-32 ברשימה ובקושי נכנסה לכנסת. יש הסבורים כי הבחירה בה לתפקיד זה תמוהה מעט, מאחר שהיא לא בלטה כלל בשל עשייתה למען נשים. לאורך השנים, הצעות החוק שהגישה בכנסת נגעו בעיקר למאבק בזרים בדרום תל אביב, לצד הצעות בנוגע לחוקים לאומיים, סיוע לבעלי מוגבלויות וקשישים וגם לתלמידי בית ספר - אבל גולן לא יזמה אף לא הצעת חוק אחת שתיטיב עם הנשים בישראל.
לפני שבוע וחצי, בשם הנאמנות הקואליציונית, היא אף הצביעה נגד חוק האיזוק האלקטרוני לגברים אלימים, בעוד שהשרה גילה גמליאל למשל יצאה מהמליאה והתקזזה עם חבר אופוזיציה. ביולי 2021 הצביעה גולן גם נגד הצעת חוק לשמירת דגימות מנפגעי עבירות מין ללא הגבלת זמן, יוזמה שנועדה לסייע לנפגעות בהליך המשפטי בביסוס הראיות נגד החשודים.
גולן בריאיון למורן אזולאי, לפני הבחירות

המשרד עליו תהיה אמונה גולן אמור למגר את תופעת האלימות כלפי נשים, לפעול לשוויון מגדרי, להילחם בהטרדות מיניות ובהדרת נשים והפרדה מגדרית. היא תידרש להיאבק בחקיקות ובמדיניות שפוגעת בזכויות נשים ומקודמות בממשלה שהיא חברה בה, כמו הפרדה מגדרית בגנים לאומיים, חיזוק ייצוג חרדי ברשויות אך לא עידוד נשים לריצה בבחירות המוניציפליות, חוק האיזוק האלקטרוני שהשר לביטחון לאומי בן גביר מתכוון להביא שכנראה יהיה שונה בתכלית מזה שאותו ארגוני הנשים רצו לקדם, ועוד.
בממשלה הנוכחית גם אין אף מנכ"לית במשרד הממשלתי, והייצוג הנשי בה נמוך מאוד. מגולן אף מצופה שתקדם את האינטרסים של הנשים במהלך אישור תקציב המדינה. לכן, השאלה היא אם היא תמשיך בדרך שבה צעדה עד היום, או שתשנה כיוון.

בארגוני הנשים מברכים: "יש לך עבודה רבה"

הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, אמרה על מינוי גולן: "לשרה החדשה יש עבודה רבה לפניה. העלייה הדרמטית במספר הנשים שנרצחו מתחילת השנה בישראל, לצד יוזמות חקיקה שמקדמת הממשלה ומאיימות על זכויות הנשים בישראל הם רק חלק מהנושאים שנמצאים על שולחנה. כולנו תקווה שהשרה החדשה תצליח לפעול למען כל הנשים בישראל, תקבל לקבל כלים ותקציבים ותמשיך את העבודה הרבה שנעשתה בשנים האחרונות תחת המשרד לשוויון חברתי".
אניטה פרידמן, יו"ר ויצו: "אנו מברכות את מאי גולן על מינויה החשוב לשרה למעמד האישה, ובפרט שבכך נוספה שרה לממשלה נטולת הנשים. דווקא עכשיו, כשהמפתחות בידיה, כולנו מצפות לקידום מחדש של החוק לפיקוח אלקטרוני. אנו תקווה שהשרה תוביל ראייה מגדרית ותשמיע את הקול המושתק של 51% מהאוכלוסייה בימים סוערים אלו".
מורן זר קצנשטיין, מייסדת תנועת "בונות אלטרנטיבה": "השרה גולן - נשות ישראל נושאות אלייך עיניים בציפייה. לאחר שנים של ציפייה לראשונה מחר תקים ממשלת ישראל משרד אשר יעסוק בזכויותיהן של 51 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל. אנו מברכות את השרה מאי גולן על החלוציות ומאחלות לה הצלחה גדולה".