נציגי "עוצמה יהודית" בסבב ההתייעצויות בבית הנשיא
(צילום: לע"מ, אלכס גמבורג)

עכשיו זה רשמי: יו"ר הליכוד בנימין נתניהו חצה הערב (חמישי) את רף 61 הממליצים - והוא צפוי לקבל את המנדט להרכבת הממשלה הבאה ביום ראשון הקרוב מנשיא המדינה יצחק הרצוג. נתניהו למעשה זכה כבר ל-64 ממליצים אחרי שנציגי נעם ועוצמה יהודית, ובהם יו"ר המפלגה איתמר בן גביר, הודיעו לנשיא כי הם ממליצים להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. צפוי לקבל את המנדט ביום ראשון
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מגיע לבית הנשיא
איתמר בן גביר מגיע לבית הנשיא
בן גביר עם הרצוג, היום. הר הבית? "נגד גזענות"
(צילום: קובי גדעון/לע״מ)
לפגישה עם הרצוג התלוו לח"כ בן גביר אלמוג כהן ולימור סון הר מלך שצפויים להפוך גם הם לח"כים מטעם עוצמה יהודית. השיחה בין הרצוג לבן גביר התנהלה כשברקע הדברים שנשמע אמש הנשיא אומר על יו"ר עוצמה יהודית, לפיהם "כל העולם חרד ממנו".
בפתח ההתייעצות, סיפר הרצוג כי שוחח עם בן גביר ערב הבחירות ולמחרת הבחירות. "יש תדמית מסוימת לך ולמפלגה שלך שמעוררת דאגה בהרבה מקומות לגבי היחס לערבים ומוסלמים במדינתנו, באזור כולנו. איפה אתם מוצאים את האיזון? בסוף יש מדינה לנהל, היא יהודית-דמוקרטית, שוויונית ומאמינה גם בזכויות אדם ואזרח וגם רואה אחריות כלפי יהדות התפוצות ששואלת אותי על בן גביר", אמר הרצוג ליו"ר עוצמה יהודית.
בן גביר השיב לו: "אני לא גזען, אתה יודע את זה מצוין. אני אוהב את העם שלי ורוצה שיהיה טוב לערבים באום אל-פחם ובנצרת ושיהיה סדר. כשאין סדר שם - גם אין סדר אצלנו. אני לא מכליל את כל הערבים. פגשתי באילת תלמידי תיכון מנצרת, אחד אחרי השנייה 'בן גביר בוא סלפי'. אחד מהם אמר לי 'אנחנו רוצים שיהיה סדר גם אצלנו'".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מגיע לבית הנשיא
איתמר בן גביר מגיע לבית הנשיא
בן גביר ונציגי מפלגתו בכניסה לבית הנשיא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אחרי שהודיע להרצוג כי הוא ממליץ על נתניהו, אמר בן גביר: "אנחנו מקווים שזו תהיה ממשלת ימין מלא-מלא שתביא בשורה לעם ישראל, חיילים, שוטרים, התיישבות. נשים בבאר שבע מפחדות ללכת לקניון. משכורות השוטרים. יש גם עניין של שינויים בבית המשפט". הרצוג שאל לגבי דיאלוג בין הרשויות, ובן גביר השיב: "אני בעד, אבל רוצה שינויים".
בהמשך, שוחח הנשיא עם בן גביר גם על הנושא שעליו הוקלט מדבר אמש - הר הבית. "אני נשאל בעולם המוסלמי על הר הבית. הנושא הזה רגיש", אמר הנשיא ליו"ר עוצמה יהודית. הוא השיב: "אנחנו לא אומרים שהר הבית לא מקודש לאחרים, אבל צריך לזכור שהר הבית זה הלב שלנו, ההיסטוריה שלנו. אני מבקש מאדוני בשיחותיו עם כל הגורמים לזכור ולהזכיר שההר קדוש גם לעם ישראל. כולנו נגד גזענות - ואי אפשר להגיד ליהודי אתה לא עולה להר הבית כי אתה יהודי. אני בעד שוויון זכויות".
לאחר הפגישה עם נשיא המדינה החלה פגישת מו"מ בין הליכוד לעוצמה יהודית, ובמקביל נסע יו"ר המפלגה איתמר בן גביר לאזכרה לרב מאיר כהנא. "הוא היה יהודי שנרצח על ידי בני עוולה, פעל למען יהודי ברית המועצות ופעל נגד אנטישמיות, אדם עם אהבת ישראל. זה נכון, לא עם כל הדעות של הרב כהנא אני מזדהה, אני לא מכליל היום את כל הערבים. אני הולך להוקיר כבוד. לא אירק לבאר ממנה שתיתי. חזרתי בתשובה בישיבה של הרב כהנא".
"יש לכם שותף שכל העולם מסביבנו חרד": הקלטות הרצוג, אמש
(צילום: משה מזרחי)

הרצוג אמר אמש לחברי ש"ס שנפגשו איתו כי "יש לכם שותף שמסביבנו כל העולם חרד. אני גם אמרתי לו את זה. באמת לא לפרסום, לא רוצה לעשות צרות, אבל אני חושב שיש לכם אחריות". אחד מחברי ש"ס נשמע משיב להרצוג: "הוא התמתן אבל".
הרצוג, שהציג בפני נציגי ש"ס פניות שקיבל ובהן דאגה לגבי עמדותיו של ח"כ בן גביר, התייחס לענייני ה הבית ולעמדותיו בנוגע להר.
בן גביר עצמו מסר אמש בתגובה להקלטה: "הנשיא יצחק הרצוג ואני מקיימים שיחות רבות ופוריות בשבועות האחרונים. לא אחת ציין בפני הנשיא כי ההיכרות הקרובה עם דעותיי ותוכניותיי הצליחה לסחוף מאות אלפים בישראל וכי הוא סמוך ובטוח שאם אדבר עם העולם יבינו ויכירו שאני לא מכליל את כל הערבים. אגב, בעקבות השיחות עם הנשיא התחלתי להיפגש עם דיפלומטים, ואפעל להסביר את עמדות עוצמה יהודית בעולם כולו".
אחרי נציגי הציונות הדתית ונעם, הגיעו יו"ר רעמ ח"כ מנסור עבאס ונציגי סיעתו להתייעצות האחרונה להיום עם הנשיא. עבאס הבהיר כי מפלגתו לא תמליץ על אף מועמד, ואמר להרצוג כי "קיבלנו את ההכרעה של הבוחר, אבל אנחנו לא מוותרים על הזכות שלנו להיות שותפים ולהשפיע. יש לנו חשש שהממשלה החדשה תפגע במכוון בכל ההישגים שרע"מ השיגה. מקווים שהממשלה שתקום תסכים לשמור על הסטטוס קוו של מסגד אל-אקצא".
מוקדם יותר היום הגיעו לבית הנשיא נציגי יהדות התורה, הציונות הדתית וישראל ביתנו. נכון לעכשיו, מלבד נתניהו זכה ראש הממשלה יאיר לפיד ל-24 ממליצים - אנשי מפלגתו. נציגי המחנה הממלכתי וישראל ביתנו בחרו שלא להמליץ על אף מועמד.
הרצוג יסיים את סבב ההתייעצויות מחר לפני כניסת השבת, וביום ראשון הקרוב צפוי להטיל באופן רשמי את המנדט להקמת הממשלה ה-37 על נתניהו, שצפוי להקים את ממשלתו השישית בישראל.