העימות הפומבי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בסוגיית דרישתו של יו"ר עוצמה יהודית להצטרף לפורום המצומצם של מקבלי ההחלטות בנוגע למלחמה, מוביל לפנייה חריגה ליועצת המשפטית לממשלה לפתוח בחקירה מחשש לדליפת סודות מדינה. אחרי שבהתייחסות הליכוד לנושא נרמז למעשה כי נתניהו מינה לחבר הקבינט ולשר לביטחון לאומי אדם שלהערכתו מדליף סודות מדינה או שיחות פרטיות, קרא ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) ליועצת המשפטית לממשלה לבצע בדיקה מקיפה בנושא.
הפנייה של רה"מ נתניהו לשותפיו בקואליציה
(צילום: רועי אברהם / לע״מ)

אחרי שבקואליציה התקשו לגייס רוב ל"חוק הג'ובים לרבנים" וההצעה ירדה לפי שעה מסדר היום, קיים ראש הממשלה נתניהו שיחה עם השר בן גביר שהגיעה לטונים גבוהים. ראש הממשלה זעם על כך שיו"ר עוצמה יהודית התחייב להצביע נגד החוק, ובגללו אין לו רוב. בן גביר, מצידו, ביקש כאמור במהלך השיחה להצטרף לפורום המצומצם של ניהול המלחמה - ונתניהו סירב. ראש הממשלה טען בפני בן גביר כי הוא "חסר אחריות", ו"עושה הכול כדי להפיל את ממשלת הימין".
בעקבות "שיחת הצעקות" בין השניים, פרסם הליכוד הודעה חריגה שבה נרמז כאמור כי השר לביטחון לאומי מדליף דברים משיחות סגורות ומדיונים מסווגים בקבינט המדיני-ביטחוני. בהודעה, שבה התייחס הליכוד לדרישת של בן גביר להצטרף לפורום המצומצם שמקבל החלטות מכריעות במלחמה, נכתב כי "ראש הממשלה נתניהו אמר לשר בן גביר דבר פשוט - מי שרוצה להיות שותף לצוות התייעצות ביטחוני מצומצם חייב להוכיח שהוא לא מדליף סודות מדינה או שיחות פרטיות".
בן גביר לא נותר חייב, וכעבור זמן קצר נמסרה מעוצמה יהודית תגובה עוקצנית כלפי נתניהו. בתגובה צוין: "עוצמה יהודית תומכת בחוק הפוליגרף לחברי הקבינט וקוראת לראש הממשלה לקדם אותו במהירות, ובלבד שיחול גם על בעלי קוצב לב. עוצמה יהודית קוראת לבצע בדיקה כיצד דלפו חומרים מהקבינט הקטן". לנתניהו, כידוע, הותקן קוצב לב לפני כשנה.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
השר בן גביר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, אוליבייה פיטוסי)
"הדיווחים האחרונים סביב חילופי הדברים בין ראש הממשלה נתניהו לשר לביטחון לאומי בן גביר מעלים חשש כבד לדליפת סודות מדינה", כתב ח"כ טופורובסקי ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "ראש הממשלה רמז כי ייתכן שהשר בן גביר מדליף מידע מסווג וסודות מדינה מישיבות סגורות ודיונים ביטחוניים. עליי להדגיש שהחשש נובע מהודעה רשמית של מפלגת הליכוד, שבה מצוטט ראש הממשלה כמי שטוען, לכאורה, שהשר לביטחון לאומי מדליף סודות מדינה, שוב לכאורה".
טופורובסקי ציין עוד: "לא ניתן להקל ראש בטענות אלו. הביטחון והשלמות של מדינת ישראל תלויים באמינותם של מי שמנהלים ומגינים על סודותינו. בשעה שצה"ל שוקע במשימות בכל גבולות ישראל; שמאות אלפים עקורים מבתיהם; 120 חטופות וחטופים נמקים בשבי החמאס בעזה ולאזרחיות ואזרחי ישראל אין שמץ של ודאות לגבי ביטחונם הלאומי והאישי – עלינו לנקוט משנה זהירות. אל לנו לשכוח כי התנהלות לא אחראית ומנותקת היא זו שהביאה עלינו את 7 באוקטובר. לפיכך, אני מבקש להפנות את תשומת ליבך לנושא ומצפה שתבוצע בדיקה מעמיקה ודחופה לגבי טענות אלו".
2 צפייה בגלריה
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
לא ניתן להקל ראש בטענות. ח"כ טופורובסקי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
על רקע כל העימותים בין חלקי הקואליציה, פרסם נתניהו סרטון שבו קרא לכל השותפים בממשלה "להתאפס". נתניהו ציין: "אנחנו במלחמה בכמה חזיתות, ולפנינו אתגרים גדולים והחלטות קשות. לכן, אני דורש בכל תוקף מכל השותפים לקואליציה - תתאפסו. תתעלו לגודל השעה.
"זה לא הזמן לפוליטיקה קטנה, זה לא הזמן לחקיקה שמסכנת את הקואליציה שנלחמת למען ניצחון על אויבינו. כולנו חייבים להתמקד אך ורק במשימות שלפנינו: לנצח את החמאס, להחזיר את כל חטופינו ולהשיב את תושבינו בבטחה לבתיהם, הן בצפון והן בדרום. ולכן אני דורש מכולם - שימו בצד כל שיקול אחר. שימו בצד כל אינטרס צדדי. התייצבו כאיש אחד, יחד, מאחורי לוחמינו".
השר בן גביר הגיב לסרטון של נתניהו: "אני מברך על דבריו של ראש הממשלה. זה אכן הזמן להתעלות לגודל השעה ולקבל החלטות אמיצות: את תושבי הצפון לא ניתן יהיה להחזיר לבתיהם בביטחון עם המשך מדיניות ההכלה. את תושבי הדרום לא ניתן יהיה להחזיר לבתיהם בביטחון עם דשדוש ברפיח. לכן, דרישתי להיכנס לקבינט המלחמה עומדת בעינה, לשם מעבר מדשדוש רפיח לכיבוש רפיח, ומ'קרבות הגנה' להתקפה".