מעודה בבית המשפט, היום
(צילום: נדב אבס)

9.5 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי ו-400 אלף שקלים פיצוי להורים - זה העונש שגזר היום (חמישי) שופט בית המשפט המחוזי בלוד, עמי קובו, על כרמל מעודה בת ה-28, שניהלה את משפחתון "בייבי לאב" בראש העין. מעודה הורשעה בהתעללות ותקיפת פעוטות בני שלושה חודשים עד שלוש שנים. הפרקליטות ביקשה לגזור עליה עונש של 14 שנות מאסר - עונש חסר תקדים במקרים כגון זה. לבקשת עורך דינה, השופט הורה על עיכוב ביצוע העונש, כך שהיא תיכנס בשערי הכלא ב-6 בספטמבר. לאחר הקראת גזר הדין, הורים באולם פרצו בבכי וקראו קריאות שמחה: "צדק לילדים!".
10 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
"צדק לילדים". ההורים מחוץ לאולם, והנאשמת מעודה
(צילום: עמית קרקו, מוטי קמחי)
מעודה הגיעה לבית המשפט כשהיא מלווה באביה ומוקפת שוטרים שהפרידו בינה לבין הנוכחים. מחוץ למקום הפגינו הורי הפעוטות ופעילים נוספים במחאה, ודרשו להחמיר עם מעודה ולגזור עליה את העונש המרבי. את התביעה הגישה פרקליטות מחוז מרכז. מי שניהלה את התיק היא עו"ד איריס פיקר סגל, שלא הופיעה לדיון היום עקב שביתת הפרקליטים.
השופט: "במקרים דומים עד כה נגזרו עונשי מאסר של 18 חודשים עד שלוש שנים. אני סבור שעל העונש להיות חמור משמעותית. מתחם הענישה ההולם הוא בין 8 ל-13 שנות מאסר. נתתי את דעתי לשיקול הרתעת הרבים"
בתחילת דבריו השופט קובו תיאר את כתב האישום נגד מעודה: "לקחתי בחשבון שהנאשמת לקחה אחריות והביעה חרטה. שמעתי גם את עדויות האימהות שדיברו על הכאב והצער. בעקבות המקרה, קטינים סבלו מהתקפי זעם, הענשה עצמית והתנהגות אלימה.
"מידת הפגיעה בערך המוגן ברף גבוהה נוכח ריבוי המקרים, ובהתחשב בגילם הצעיר של הפעוטות", המשיך השופט, "העבירות בוצעו במשך שלושה שבועות וחצי. במקרים דומים עד כה נגזרו עונשי מאסר של 18 חודשים עד שלוש שנים. אלה סדרי הגודל. אני סבור שעל העונש להיות חמור משמעותית. מתחם הענישה ההולם הוא בין שמונה שנות מאסר לבין 13 שנות מאסר.
10 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
(צילום: מוטי קמחי )
"עם זאת, יש לעשות זאת באופן הדרגתי בשביל שוויון החוק", אמר השופט קובו, "לא קיימים שיקולים שמצדיקים חריגה. מדובר בנאשמת בת 28 ללא עבר פלילי שזו הסתבכותה הראשונה עם החוק, והיא הודתה. נתתי את דעתי לשיקול הרתעת הרבים, וכן לגידופים ולפגיעה שהיא חוותה".
רגע האמת של כרמל מעודה: ההורים דורשים גזר דין מחמיר
(צילום: משה מזרחי)

10 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
שלט בהפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
לקראת גזר הדין של כרמל מעודה - ההורים מדברים
(צילום: ירון שרון וחגי דקל, תסריט ועריכה: תמר אברם)

10 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
10 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
בתגובה על גזר הדין מסרה הפרקליטות: "מדובר בצעד נוסף במאבק הפרקליטות בהחמרת הענישה, במקרים של התעללות ותקיפת חסרי ישע על ידי אחראי. המדובר בתיק חריג בחומרתו וכך התייחס אליו גם בית המשפט הנכבד. אנו תקווה כי העונש שהשית היום בית המשפט על הנאשמת יהיה תמרור אזהרה לכל המתעתד לפגוע בשלמות הגוף והנפש של פעוטות וחסרי ישע".
עורך הדין המלווה את המשפחות, אורי סקוזה, מסר: "אני חושב שגזר הדין שניתן ראוי בהחלט. ציפינו ליותר, אבל אין ספק שבית המשפט הנכבד החמיר את הענישה וזה מה שביקשנו - ביקשנו שמחר יהיה יום חדש לכל הילדים בארץ ישראל וזה אכן קורה. הענישה הוחמרה סוף סוף. ראוי שכל מתעללת תשב בכלא עשרות שנים. תודה לבית המשפט שכיבד אותנו ואחרי שנתיים נתן גזר דין חשוב מאוד".
10 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
ההפגנה מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
10 צפייה בגלריה
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם
ההורים מחוץ לאולם בית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )

ההורים אחרי מתן גזר הדין: "סגירת מעגל, שמחים על העונש"

מיטל עטרי, אמו של אחד מילדי הגן, התייחסה לגזר הדין: "אנחנו ממש שמחים על העונש שהיא קיבלה, מגיע לה. חיכיתי ליום הזה כבר שנתיים. יש תחושה של הקלה, יש לי רוגע בלב ובנשמה. סוף סוף נעשה צדק".
ניקול דניאל, אמא של שני ילדים שהיו בגן של מעודה, אמרה שהופתעה לטובה מגזר הדין. "לא ציפינו לעונש כזה גבוה. לצערי, זה עדיין לא מרגיע, אפילו לא טיפה בלב הכואב שלי, ויש לנו עבודה קשה עכשיו", אמרה דניאל. "העבודה הקשה באמת מתחילה, בלשקם את החיים שלנו ולשקם את הילדים שלנו. והאמת ששום עונש לא היה מרגיע את הכאב הזה שיש לי כרגע בבטן".
דניאל פרצה בבכי בבית המשפט, ואמרה כי אלה דמעות "של התפרקות, של שנתיים שהייתי מאופקת ועמדתי אחרי דיונים מול המצלמות רגועה ומאופקת ודיברתי מההגיון וניסיתי לא לתת לרגש לפרוץ לרגע והוא פרץ והוא בחוץ. אני עצובה ואני שמחה ואני כואבת ואני מלאה בהמון המון רגשות ואני מתגעגעת לילדים שלי כרגע והכי בא לי לחבק אותם בעולם".
הורה אחר אמר: "העונש גבוה אבל הכול יחסי. הוא לא מספק אותי כי שום עונש לא תספק אותי, אבל זה נותן איזושהי תחושה טובה. אנחנו מדברים נטו על הרתעה, שהעונש הזה יהדהד בכל רחבי מדינת ישראל. שזאת שהיום פגעה בילד וכבר נמצאת בבית שלה - תחשוב מחר אם היא עושה את זה שוב".
"הנפשות שלנו מצולקות לעד", אמר הורה אחר, "אני לא חושב שמשהו יכול לשנות את זה. אבל זה סוגר מעגל. נתמקד בטיפול בילדים שלנו ולא נתעסק בלרוץ לבתי משפט".
בהפגנה מחוץ לבית המשפט השתתפו עשרות הורים ופעילים, כינו את מעודה בין היתר "מכשפה", וטענו טענות קשות על השלכות ההתעללות שלה בילדיהם. בשלטים נכתב: "יום הדין למפלצת מספר אחת", "אנו דורשים עונש מרבי למתעללות", "יום הדין הגיע" ועוד. גם כוכבת הילדים מיקי הגיעה להפגנה.
יערה, מפגינה ופעילה במחאה, אמרה: "אנחנו חייבים להבטיח שגזר הדין הזה יהיה תקדים. עד היום העונשים היו מגוחכים, כמעט בלי מאסר בפועל. עורך הדין של מעודה רוצה להתבסס על העונשים הקודמים על מנת לקבוע את גזר הדין. אסור לנו להסכים לזה. למען הקורבנות הבאים, למען ההרתעה, חייבים להחמיר באופן מיוחד. זאת אחריות ציבורית וחברתית של בית המשפט כי אלה הילדים שלנו".
10 צפייה בגלריה
כרמל מעודה עם הילדים בגן
כרמל מעודה עם הילדים בגן
כרמל מעודה עם ילדים בגן
10 צפייה בגלריה
כרמל מעודה בדיון טיעונים לעונש בבית המשפט מחוזי בלוד
כרמל מעודה בדיון טיעונים לעונש בבית המשפט מחוזי בלוד
מעודה בשלב הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בלוד
(צילום: יורם ירקוני)
המפגינה שרון, גם היא פעילה במחאה, אמרה טרם מתן גזר הדין: "היום אנחנו אומרים 'די' למצב המזעזע שבו הילדים שלנו נמצאים. אנחנו חייבים להראות שזה לא מקרה בודד. כבוד השופט צריך לדעת שרף הענישה הנוכחי הוא ביזיון שאין כמותו. נשים שנגעו בילדים בצורה האכזרית ביותר ממשיכות לעבוד בתחום, אולי אחרי כמה חודשים של עבודות שירות או קנס עלוב שלא מכסה רבע מהטיפולים הפסיכולוגיים שהילדים צריכים לקבל. הם היו יכולים להיות גם הילדים שלנו, אולי אפילו זה קרה גם לילדים שלנו ואין לנו מושג. האישה הזאת הייתה צריכה לקבל מאסר עולם על כל ילד שבו פגעה".
מרטין, אב לילד מגן אחר ברמלה שנקשר גם כן בפרשת התעללות בפעוטות, אמר: "בכל פעם זה מחזיר אחורה, מעלה טראומה ורגשות אשם. אני רק רוצה לשמור על הילד שלי, שלא יקרה לו כלום, ואני לא יכול. גם עכשיו בגן, אני לא יודע מה עושים לו ואיך עבר עליו היום, אם הוא אכל. יש פה חוקים שמסתירים אמת וצריך להסיר אותם ולחוקק חדשים. להחמיר את הענישה למען הצדק. מגיע לנו, מספיק. אני לא חי את החיים שלי".
10 צפייה בגלריה
תיעוד של הגננת כרמל מעודה מתעללת בפעוטות
תיעוד של הגננת כרמל מעודה מתעללת בפעוטות
מעודה קושרת את ידיו של אחד הילדים מאחורי הגב
(באדיבות דוברות המשטרה)

כתב האישום: מעודה תקפה 11 פעוטות ותינוקות

מעודה הורשעה ביותר מעשר עבירות חמורות של התעללות בפעוטות ותקיפת קטין בגן. בכתב האישום יוחסו לה התעללות בקטינים ובחסרי ישע ובתקיפת 11 תינוקות ופעוטות שבהם טיפלה.
לפי האישום, ב-2019 תקפה מעודה תינוקות ופעוטות בגן הילדים, בכך "שכיסתה ראשם של הקטינים בשמיכה וישבה עליהם, קשרה ידי קטין באמצעות חוט למשך דקות עד שעות, הרימה קטינים באחיזה בכוח בזרוע, הניפה אותם באוויר והכול עד להטחתם ברצפה, טלטלה תינוקות, העמידה פעוטות עם הפנים לקיר; לעתים, למשך כמה שעות, הצליפה בקטינים באמצעות חיתול, סטרה להם, צבטה ומשכה את ראשיהם לאחור תוך חסימת אפם ופיהם עד כדי קשיי נשימה".
באחד ממקרי ההתעללות מתואר כיצד משכה את ראשו של אחד התינוקות, שנולד עם כליה אחת, כשהיא דוחפת את הכיסא שעליו ישב עד שבטנו נמחצה בין הכיסא לשולחן. באחד המקרים היא השליכה פעוט לתוך לול, הטיחה אותו בחוזקה בכיסא, הטיחה ראשו בשולחן ודחפה אותו לאחור.
הפרקליטות דרשה 14 שנות מאסר לכרמל מעודה: ריאיון עם אם שילדיה חוו התעללות ופרקליטה של מעודה
(צילום: אבי חי)

תיעוד של מעודה מתעללת בפעוטות
(באדיבות דוברות המשטרה)

בשלב ההוכחות, שנמשך יום אחד בלבד, לא כפרה מעודה בהתרחשות המעשים המיוחסים לה, מאחר שאלו תועדו במצלמות האבטחה - מלבד אחד: הסעיף שבו תואר כי הכריחה תינוק לאכול את הקיא שלו - מעשה שלא נקלט במצלמות. היא הודתה במעשים הללו והורשעה בהם בהמשך.
החקירה נגד מעודה החלה ביוני 2019, אז התקבל במשטרה דיווח על חשד להתעללות בפעוטות בגן הילדים. נגד מעודה נאספו ראיות שביססו את החשד: החוקרים השיגו תיעוד ממצלמות האבטחה בגן שתיעדו את הנעשה בו בשעות הפעילות - ואת התנהלותה של מעודה מול הפעוטות. בהמשך הוצת הבית שבו היה הפעוטון. המצית, אדיר רצון (18), נשלח ל-3.5 שנות מאסר. את מעודה ייצג עו"ד שירן ברגמן מהסנגוריה הציבורית.
התובעת, עו"ד איריס פיקר סגל מפרקליטות מחוז מרכז, ביקשה להחמיר בעונש של מעודה בשלב הטיעונים לעונש: "מי שגר ליד הים לא שומע את רחש הגלים. בית המשפט רגיל לראות הרבה מאוד תיקים ועבירות והחושים של כולנו הופכים לקהים. אני מבקשת מבית המשפט לחוש כאילו הוא שומע את רחש הגלים בפעם הראשונה. זה תיק יוצא דופן בחומרתו".
ניקול דניאל, שמעודה התעללה בשני ילדיה, העידה במשפט: "כמעט שנתיים אני מלווה את המשפט, שומעת על הימים הנוראים שעברו על בני, רק בן שנתיים; רואה אותו קשור, נצבט, כואב ובוכה. כמה פספסתי, איך לא ראיתי? איך לא ידעתי? היום סוף סוף נותנים את המקום לילדיי. בית המשפט יבין כמה המעשים של כרמל חמורים וכמה חייבים למגר את התופעה האלימה".
עו"ד שירן ברגמן שמייצג את מעודה מטעם הסניגוריה הציבורית: "חרף העובדה שעונש המאסר שנגזר על כרמל רחוק מהעונש לו עתרה המדינה עדיין העונש שנגזר הוא עונש חמור. אף בית המשפט, בגזר דינו נתן משקל, אם כי לא מספק לטעמנו, למשפט הציבורי הברוטלי אותו עברו כרמל ובני משפחתה".
פורסם לראשונה: 14:16, 08.07.21