האמירה המזעזעת - וההתנצלות: ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד סיפק הבוקר (שלישי) אמירה מזעזעת, כשטען שהמפגינים מול בית ראש הממשלה אמש הם "זרוע של החמאס". בריאיון לרדיו "קול ברמה" אמר ואטורי כי "יש כמה זרועות לחמאס - זרוע הלחימה של המחבלים הארורים שרוצחים ילדים, ויש את הזרוע של ההפגנות".
תיעוד העימותים אמש בירושלים
(צילום: לירן תמרי, רוני גרין שאולוב)

אחרי הריאיון ניסה ח"כ ואטורי להבהיר את כוונתו וטען כי דבריו הוצאו מהקשרם. "ההפגנות פוגעות בחוסן הלאומי שלנו, בעיקר בתקופת מלחמה, כך שמענו בחקירות המחבלים שאמרו כי מה שעודד אותם לתקוף את ישראל אלו ההפגנות. המעשים המזוויעים של חמאס הנאצי אינם ראויים שיושוו לשום מחאה או מעשים של צד פוליטי כזה או אחר", מסר. לאחר מכן, התנצל על הדברים: "שמעתי את הדברים שאמרתי - והזדעזעתי".
הצעדה אמש לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים יצאה משליטה ונרשמו עימותים קשים בין המוחים לשוטרים במקום. תחילה רבבות בני אדם הפגינו נגד הממשלה מול הכנסת בדרישה לקיום בחירות, אך בהמשך צעדו אלפים מהם לביתו של נתניהו - ושם, כשפרצו מחסומים, החלו העימותים.
במהלך עימותים אלה נפגעה גם ד"ר טל וייסבאך, בנסיבות שאינן ברורות עדיין, כתוצאה מפגיעה של מכת"זית ישירות בעינה. לדברי יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, קיימת סכנה לראייתה כתוצאה מכך. מלבדה פונו לפחות עוד שני מפגינים לבית החולים בנסיבות שונות, אחד מהם בן 60 שככל הנראה סובל משבר בצוואר הירך.
המפגינים, נדגיש, חרגו ממסלול הצעדה שאושר מראש ופרצו מחסומים בדרך לביתו של ראש הממשלה, וגם הבעירו מדורות בכביש. המשטרה מסרה כי מדובר ב"מאות מפרי סדר שהתפרעו בהפרת סדר אלימה", והוסיפה כי "התאפשר להם להפגין כחוק במשך שעות הערב באזור הכנסת ובתהלוכה מתואמת, ואז הם פרצו בכוח מחסומי משטרה רחוקים ברחוב עזה וניסו לפרוץ גם מחסומים הקרובים לבית ראש הממשלה - ללא הצלחה".
באחת התקריות אמש, נצפתה מכת"זית מתיזה סילון מים לעבר מפגין - שהוטח לקיר; לאחר מכן ניגש רופא לטפל בו, ואז התיזה המכת"זית פעם נוספת, למורת רוחם של הסובבים אותו. בנוסף, בסרטון שהגיע לידי ynet נראה שוטר מתעמת עם מפגין בשולי ההפגנה, מבלי שסביבם עוד אנשים; שוטר שהטיח לכביש מפגין שעמד לצד המדורה; שוטרים שעצרו נשים מבוגרות תוך הפעלת כוח וזעקות "הצילו"; שוטר שלפת אישה בצווארה; נעם דן, קרובת החטופים שנעצרה (ובהמשך שוחררה והורחקה ל-15 יום מהפגנות); וסרטונים רבים נוספים, כולל של ירי מכת"זית בכינון ישיר לעבר מפגינים, שעלול לסכנם.
3 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי, הפגנות בירושלים
ניסים ואטורי, הפגנות בירושלים
ואטורי וההפגנות בי-ם
(צילום: אבי חי, עמית שאבי)
ארגון המחאה "כוח קפלן" מסר בתגובה לדבריו של ואטורי, סגן יו"ר הכנסת מטעם הליכוד: "לא מדובר רק בכסיל, אלא במסית מסוכן שקורע את העם בהנחיית נתניהו. מדובר באמירה מסוכנת, שמשווה את מאות אלפי הלוחמים והמתנדבים לזרוע של ארגון הטרור חמאס. אנו קוראים לחברי הכנסת מכל סיעות הבית לגנות בצורה שלא משתמעת לשתי פנים את האמירות המסוכנות ולגבות את המפגינים".
מאוחר יותר, פעיל המחאה יאיר (יאיא) פינק הגיש תלונה מקוונת במשטרה בשם מטה המילואימניקים נגד ואטורי, בגין "הסתה פרועה". "המפגינים בירושלים וברחבי הארץ הם אזרחים פטריוטים, שבין מילואים למילואים נאבקים להחזיר את המדינה האהובה שלנו למסלול״, אמר פינק ל-ynet. ״הדם של המפגינים על הידיים של ואטורי ושאר המסיתים״.
ח"כ דן אילוז, חבר מפלגתו של ואטורי, גינה את דבריו, אך התייחס גם לביקורת שהביע ראש האופוזיציה יאיר לפיד על נתניהו. אילוז מסר: "בין האמירות ההזויות אתמול של יו"ר האופוזיציה על בגידה בלוחמים ובצה"ל וחתירה תחת ביטחון המדינה, לאמירות חמורות גם הן בקואליציה על הצד השני כזרוע של החמאס, יש עם שחפץ חיים, שרוצה ניצחון, רוצה באחדות, וזוכר שממש עכשיו תומכי הממשלה ומתנגדיה נלחמים זה לצד זה נגד האויב האמיתי של מדינת ישראל בכמה זירות. תתעשתו: אנחנו במלחמה קיומית ורק ביחד ננצח".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר תגובה ברוח דומה: "האמירות המזעזעות כמו זה ש'נתניהו מחייך כשקצין העיר דופק למשפחות על הדלת' וש'המפגינים זרוע של חמאס' - מעמיקות את הקרע הגדול שקיים בעם שלנו ועלול להביא עלינו אסון גדול יותר מ-7 באוקטובר. אויבי ישראל צופים בנו מהצד ומחככים ידיהם בהנאה. בלי אחדות בתוכנו אין לנו עתיד בארץ הזאת".
ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) הגישה תלונה נגד ואטורי לוועדת האתיקה של הכנסת, שבה כינתה את דבריו "הסתה חמורה נגד מפגינים המתנגדים לממשלה, ומבזה את מעמדה של הכנסת".
3 צפייה בגלריה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
מהומות בירושלים בהפגנות נגד הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ ואטורי כבר חתום על מספר אמירות שנויות במחלוקת בתקופתו בכנסת, חלקן גם אחרי פרוץ המלחמה. ב-26 בדצמבר האחרון, אמר בריאיון לערוץ הכנסת כי "עם כל הצער ויש צער רב על 7 באוקטובר, אם לא הייתה קורית ההתקפה מדרום - היינו בבעיה קשה יותר", אמר ח"כ ואטורי, "המלחמה הייתה צריכה להיות מול חמאס כמו שקורה עכשיו, למזלנו זה קרה משמיים". בהמשך, ניסה להבהיר: "אמרתי מזל משמיים שלא היו מתואמות כל הזירות".
מאז 7 באוקטובר פרסם ואטורי פוסטים קשים, ובהם כינה את הרב כהנא "צדיק גדול". בזמן שהתובעים והשופטים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ניצלו את הביטויים של חברי כנסת להוכיח כי ישראל מבצעת פשעים בהשראת מנהיגים פוליטיים, קרא ואטורי "לשרוף את עזה", וסירב לחזור בו מדבריו. "לשרוף, מה זאת אומרת? להיכנס ולקרוע אותם. שחיילים של צה"ל לא יחשבו לשנייה אחת וייפגעו בגלל שאנחנו צריכים להיות הומניים", אמר.
ב-27 בנובמבר, בזמן ביקורו של אילון מאסק בישראל ואטורי הצטלם איתו, וניצל את ההזדמנות כדי לתהות מדוע נחסם מרשת X (טוויטר לשעבר) שבבעלותו. בזמן צילום הסרטון ניתן לראות שיועצו של מאסק לוחש לו משהו - ולאחר מכן הוא ממהר לעזוב את המקום. לפי דיווח בכאן, היועץ אמר למאסק כי ואטורי הוא חבר הכנסת שקרא לשרוף את עזה (ולכן גם נחסם מהרשת החברתית).
עוד לפני 7 באוקטובר, אמר ח"כ ואטורי בתוכנית "הזירה המרכזית" בערוץ הכנסת, בתגובה לשאלה על תכנים חינוכיים הקשורים לקהילת הלהט"ב, מגדר ושוויון כי "נהיינו יפי נפש פה במדינה, מעודדים ללהט"ביות. יש הורים כאלה, הם נותנים לילד שלהם בובה כי נראה להם שהוא צריך להיות הומו. לא צריך לכפות על אף אחד לא מגדר ולא לא-מגדר".